Gisteren heb ik een microbrouwsel gemaakt via maischen in een thermosfles. Het doel was om te zien hoe het extract zich vormt gedurende het maischen.
Ik heb 176 g pilsmout genomen en dat gemaichst in 616g water (beslagdikte=3.5). Het water was aangezuurd tot pH=5.2 en het opwarmen vond plaats door via een slangetje stoom te injecteren direct in het beslag. Daarmee kon ik in ca 10 seconden opwarmen naar de volgende temeratuur stap. Het maischschema was standaard:
52 șC 15 min
63 șC 45 min
72 șC 60 minuten= langer dan normaal, om te kunnen zien wat er gebeurt
78 șC 10 min
Tijdens met maischen heb ik steeds samples genomen met de refractometer.
De berekeningen zijn gecorrigeerd voor het toegevoegde water (stoom) tijdens het opwarmen.
Ke is berekend via de reken demo waarmee ik vanuit de gemeten brix waarde kan terugrekenen hoeveel suiker er is. Suiker delen door moutgewicht levert dan Ke op. Daar overheen zit nog een Bix correctie van 5% omdat Ke normaal met plato meter gemeten wordt (SG)

Het blijkt dat zeer snel na het begin van de 63 șC stap het extract al snel stijgt en daarna nog langzaam oploopt gedurende de 45 minuten. De duur van de 72 șC stap is van belang voor het uiteindelijke rendement Na 45 minuten op 72 șC neemt het extract niet meer verder toe. Helaas heb ik het eerste stuk van de 72 șC stap niet goed kunnen volgen.
Wat ik als volgende stap nog wil doen is dit herhalen voor andere beslag diktes om te zien wat de invloed is op het rendement in relatie tot de beslagdikte. Ik gebruik dan simpel 45 minuten op 63 șC en 45 minuten op 72 șC zodat de omzettingen in alle gevallen voledig zijn. (het kan zijn dat de omzetting anders verloopt voor een dunner beslag)
HansH