Jopen Koyt

Gestart door Kokkebil, 06-05-2013 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik hou wel van een uitdaging en ben al lang op zoek naar een recept voor Jopen Koyt.
Heeft iemand zoiets? Waar haal ik gagel/gruit vandaan.
Dit lijkt me nu een geweldige uitdaging om dit geweldige bier te klonen!

RobinB

Heb je al gezocht?
Bij mijn weten is dit ofwel dit jaar of recentelijk het kloonbier voor het ONK geweest.

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 06-05-2013  18:08 uHeb je al gezocht?
Bij mijn weten is dit ofwel dit jaar of recentelijk het kloonbier voor het ONK geweest.

Jazeker heb ik gezocht en ook wel wat gevonden, maar nog steeds onduidelijk waar gruit/gagel te krijgen is.
Ik heb zelfs tuincentra benaderd, maar die stonden mij aan te kijken met een blik van " waar heb je het nu over"

MM

Citaat van: Kokkebil op 06-05-2013  18:38 uJazeker heb ik gezocht en ook wel wat gevonden, maar nog steeds onduidelijk waar gruit/gagel te krijgen is.
Ik heb zelfs tuincentra benaderd, maar die stonden mij aan te kijken met een blik van " waar heb je het nu over"

Mijn ervaring is dat verkopers niet altijd weten wat ze verkopen.

Misschien is de volgende link iets voor je:

http://www.directplant.nl/myrica-gale/gagel/p34203c1

Gruit is het mengsel, waar bijvoorbeeld ook jeneverbes in kan zitten.

NicovK

Tijdens de gezamelijke brouwdag van ´t Wort Wat www.twortwat.nl hebben wij dit recept van de Jopen Koyt gemaakt.
http://www.twortwat.nl/recepten?id=219
Een goed gelukt biertje waarvan er misschien wel 10 versies ingezonden zijn voor de ONK2013 www.onk2013.nl
De gagel toevoeging kan m.i. wat meer. (Wij hebben met blaadjes gewerkt, maar bloesem moet sterker zijn). De bergamot olie toevoeging is meer dan genoeg (toevoegen aan einde koken).
Succes!

Voor wat betreft de verkrijgbaarheid van de gagel kan ik melden dat er bij bloemisten vaak kale takken te koop zijn die na een weekje op water volop bloesem krijgen. Overigens zulle deze misschien nu ook weer buiten te vinden zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.