Gebruik van platenkoeler en hevel

Gestart door bierbuiksixpack, 03-05-2013 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bierbuiksixpack

Brouwers,

ik heb een vraagje rond het gebruik van mijn platenkoeler om het wort af te koelen.

Ik heb net een starterpakket gekocht bij Brouwland en daar zit dus een platenkoeler bij.

Mijn kookketel heeft geen kraantje, dus ik moet op de één of andere manier die kokende wort door de koeler krijgen.

De eerst optie bestaat erin om met een hevel te werken rechtstreeks in de ketel. Grote nadeel lijkt me dat je de snelheid van het wort niet kunt regelen. Voorts weet ik ook niet of die hevel wel tegen 100 ºC kan.

De tweede optie bestaat erin om met een hevel de hete wort in een vat met kraantje te hevelen of scheppen, en dan de platenkoeler aan te sluiten om dat kraantje. Dan kan ik de snelheid van het wort en van het koud water regelen. Dit lijkt me beter - maar bevat wel een extra handeling met mogelijks oxidatie tot gevolg.

Tips?

Met dank.

Oscar

Maak een hevelfilter en sluit daar een siliconen slang op aan. Die slang kun je dan op je platenkoeler aansluiten. Als je er en kraantje tussen zet kun je de snelheid van je wortstroom regelen, maar meestal hoeft dat niet, regel de temperatuur met je waterstroom... :)

bierbuiksixpack

Ik gebruik de volgende hevel: http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=3464&xin=1&src=hevel&dt=24

Kan die tegen kokende vloeistof?

Voorts gaat die hevel wel redelijk snel - ik denk dat om en bij de 5 minuten heel die ketel zal leeg zijn. Dat is toch veel te snel?

Oscar

Die hevel is voor het bottelen en niet voor hete wort (volgens mij).

Een hevelfilter kun je maken van wat koperbuis (zoek ff op het forum voor wat plaatjes)

tjleet

Citaat van: bierbuiksixpack op 03-05-2013  12:35 uVoorts gaat die hevel wel redelijk snel - ik denk dat om en bij de 5 minuten heel die ketel zal leeg zijn. Dat is toch veel te snel?
Het gaat er om dat je wort op de juiste temperatuur in je gistvat gaat, niet hoe snel.
Daarnaast kun je hier op het forum eens zoeken naar hevelfilter of javalfilter. Daar kun je met knelkoppelingen (of solderen) ook een kraantje op zetten om de stroomsnelheid te regelen. Slangkoppeling aanbrengen zodat je een siliconen slang kunt bevestigen.

RobinB

Citaat van: bierbuiksixpack op 03-05-2013  12:35 uIk gebruik de volgende hevel: http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=3464&xin=1&src=hevel&dt=24

Kan die tegen kokende vloeistof?

Nee. :)

Jacques

Citaat van: tjleet op 03-05-2013  13:31 uHet gaat er om dat je wort op de juiste temperatuur in je gistvat gaat, niet hoe snel.

De snelheid is wel een factor van belang. Het beste is als het wort zo snel mogelijk afkoelt tot onder de 80 ºC. Daarom voeg ik het afgekoelde wort dat als eerste uit mijn platenkoeler komt op en giet het voorzichtig terug in de bouwketel (of beter gezegd ik pomp het wort terug de brouwketel in).

Door snel on de 80 ºC te zitten heb je minder last van thermische belasting en vorming van DMS, een stof die een gekookte groente smaak geeft.

tjleet

Uiteraard was mijn referentie naar de 5 minuten. In die context is dat snel. Uiteraard kun je een andere beleving hebben bij snel. Je hebt wel gelijk dat het binnen afzienbare tijd, en dus zo snel mogelijk moet gebeuren. Maar binnen 5 minuten je ketel leeg, minimaal gekoeld en opnieuw moeten beginnen is erger. ;)

Jacques

Citaat van: tjleet op 04-05-2013  07:48 uUiteraard was mijn referentie naar de 5 minuten. In die context is dat snel. Uiteraard kun je een andere beleving hebben bij snel. Je hebt wel gelijk dat het binnen afzienbare tijd, en dus zo snel mogelijk moet gebeuren. Maar binnen 5 minuten je ketel leeg, minimaal gekoeld en opnieuw moeten beginnen is erger. ;)

Klopt helemaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.