Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Testers formulier gezocht voor onderzoek vergistingsgraad  (gelezen 1776 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Testers formulier gezocht voor onderzoek vergistingsgraad
« Gepost op: 01-05-2013 07:36 u »
In een ander topic heb ik het Groot gedroogd gist onderzoek (Gggo) dat in het voorjaar van 2010 gestart is geëvalueerd. De conclusie die ik heb getrokken is dat het onderzoek nuttig is geweest maar ook dat bij dat onderzoek meer aandacht besteed had moeten worden aan de samenstelling van de stort. Deze factor is van groot belang als het gaat om de vergistingsgraad.

Er is alle aanleiding om het onderzoek over te doen maar dan uitgebreider en rekening houdend met de huidige inzichten.

Waarom het onderzoek overdoen zul je je misschien afvragen. Is er nog steeds behoefte aan zo’n grootschalig onderzoek? Fermentis heeft immers de vergistingsgraden van hun gisten bekend gemaakt en degenen die onderzoek willen doen naar de vergistingsgraad of een andere factor van belang kan gebruik maken van het neutraal netwerk dat ingebouwd is in BrouwHulp.
Allereerst merk ik op dat er meer fabrikanten zijn dan Fermentis als het gaat om gedroogde gist. Van de andere fabrikanten van gedroogde gist zijn de vergistingsgraden niet bekend.
Ten tweede is het zo dat niet iedereen BrouwHulp gebruikt. Daarnaast moet je al veel brouwsels hebben gemaakt voordat je betrouwbare informatie kunt verkrijgen uit het neutraal netwerk. Ook maak je als individuele brouwers meestal gebruik van een beperkt aantal grondstoffen.

Het voordeel van een groot onderzoek is dat je veel meer gegevens kunt verzamelen dat een individuele brouwer dat kan doen. Nadeel is dat er een grote spreiding kan ontstaan in de resultaten doordat gewerkt wordt met verschillende installaties en het feit dat iedereen op zijn eigen wijze meet. Toch denk ik dat je door heel veel gegevens te verzamelen een betrouwbaar beeld krijgt.
Net als bij het Gggo is het daarom van belang dat zo veel mogelijk gegevens verzameld worden. Hoe meer hobbybrouwers meedoen des te beter het is. Het mooiste zou zijn als alle leden van het forum de gegevens van de bieren die zij de laatste 3 jaar gebrouwen hebben invoeren. We zouden dan een schat aan informatie bij elkaar hebben.
Om een analyse per brouwer mogelijk te maken wordt de naam van de brouwer bij dit onderzoek gevraagd. Het invullen van je naam is echter niet verplicht. Je kunt ook een schuilnaam opgeven. Door resultaten per brouwer te kunnen bekijken is het mogelijk verschillen in installatie en dergelijke uit te sluiten. Door veel gegevens te vragen en daarop filters op los te laten zijn allerlei analyses mogelijk.

Voor alle duidelijkheid: het onderzoek heeft niet alleen betrekking op bieren die gebrouwen zijn met gedroogde gist. Ook indien je vloeibare gist hebt gebruikt of spontane vergisting hebt toegepast kun je meedoen. Op die manier kan bijvoorbeeld meer inzicht verkregen worden in de invloed van het gevolgd maischschema.

En ook degenen die werken met blikken of moutexract kunnen deelnemen. Over de vergistingsgraad van blikken is niet zo veel bekend. Dit onderzoek kan daarover meer inzicht geven.

Test
Voor dit onderzoek wil ik gebruik maken van Google Forms. Met Google Forms kun je vrij eenvoudig online formulieren maken. Na het verzenden van het formulier kan de invoer meteen bekeken worden in een spreadsheet.

Voordat daadwerkelijk met het onderzoek wordt gestart wil ik jullie vragen bij wijze van test de komende dagen het onderstaande formulier in te vullen. Mis je dingen? Zijn er bugs? Zie je in typefoutje? Zit het formulier logisch in elkaar? Kortom is er iets mis als het gaat om het verzamelen van gegevens voor een grootschalig onderzoek naar de vergistingsgraad.

2e pinksterdag maandag 20 mei zullen alle ingevoerde (test)gegevens worden gewist. Na eventuele aanpassing van het formulier zal daarna het onderzoek in de loop van de dag officieel van start gaan. De gegevens die je dus komende week invoert zijn enkel voor het testen.
Houd er wel rekening mee dat Google Forms zijn beperkingen heeft. Zo kan niet gecontroleerd worden of meer dan 100% aan mouten gestort is. Indien bij het live zijn van het formulier dergelijke resultaten worden ingevoerd zal die bijdrage als zijnde onbetrouwbaar worden verwijderd.

Zie hier voor de resultaten van de ingevoerde gegevens.

Tags: