Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste moutbrouwsel  (gelezen 10152 keer)

Offline Fripel

• Senior lid
  • Land: nl
  • Veni, vidi, tripel.
Mijn eerste moutbrouwsel
« Gepost op: 29-04-2013 09:18 u »
Gisteren voor het eerst met mout gebrouwen, het recept uit het boek van Adri van een Westmalle Tripel-kloon.
Over het algemeen viel het me niet tegen, op het schroten na liep alles best goed. Maar wat een werk is het in totaal!
Ben rond de middag begonnen en was pas na 8 uur s-avonds klaar....

Dit kwam mede door een slechte schrootmolen, een omgebouwde pastamolen. Het opvangbakje bovenop was veel te slap en lekte ook nog eens. Aangezien alles al voorbereid was voor het brouwen heb ik besloten om maar snel een nieuw opvangbakje van aluminium te maken, maar ja dan ben je zo weer 1,5 uur verder. Met dit bakje ging het beter, ik kon  nu het mout een beetje aandrukken waardoor het een stuk beter pakte op de geveilde rollen. rond een uur of drie kon het schrootsel eindelijk in de pan.
Het maischen bleek verrassend eenvoudig, op temperatuur brengen, gas uit, dekbed erover en wachten maar, bleef mooi op temperatuur.

Voor het filteren heb ik een hevelfilter gemaakt bestaande uit een ring met de bekende gleufjes en een opstaande pijp met daaraan een stuk siliconenslang. Na een aantal keren aanzuigen kwam het op gang en ging eerst wat snel maar door in de slang te knijpen was dit goed te regelen, later een klemmetje er op gezet voor tijdens het spoelen.
Dit ging daardoor mooi langzaam.

Het gespoelde en gefilterde wort heb ik opgevangen in een emmer met kraantje zodat ik daarna de maisch annex kookpan kon schoonmaken. Het wort voorzichtig in de pan laten stromen via een RVS kommetje zodat het niet te veel kletterde.

Aan de kook brengen duurde even maar het bleef vervolgens mooi rollend koken.
De hop heb ik in hopzakjes toegevoegd.

Na het koken de spiraalkoeler erin en in 10 minuten was het op 20 graden.

Het hevelen naar de vergistingsemmer met de whirlpool-methode is volgens mij niet erg geslaagd, ik hield niet veel rommel over in de pan en het wort was nog behoorlijk troebel. Het SG gaf 1100 aan, wat aan de hoge kant, waarschijnlijk door de eiwit en hopresten die er nog in zaten vermoed ik, kan dat kloppen ?

Vervolgens de Wyeast 3787 erbij en in de gistkoelkast (met STC-1000) ermee, op 19 graden gezet.
Vanochtend was er al wat activiteit in het waterslot, vanmiddag eens kijken of het echt op gang is gekomen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Mijn eerste moutbrouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2013 09:33 u »
En als er een schaap over de dam is volgen er meer.
Je zult merken dat het steeds makkelijker gaat en dat je steeds meer aanpassingen zult maken om sneller te kunnen werken.

Ik brouw nu zo'n 30 jaar maar nog steeds breng ik kleine en soms grote verbeteringen aan in mijn apparatuur.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2013 09:40 u »
Voor het schroten kan je eventueel eens een grote petfles nemen, de bodem uitsnijden en omgekeerd op je verzamelbakje tapen, kan je veel meer mout in kwijt en hoef je niet telkens bij te scheppen.
Ik gebruik zo'n plastic Cristaline waterfles van 10 l, kan ik rustig 5-6 kg mout in kwijt.
Boormachine erop en 10' later is alles klaar.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2013 09:47 u »
Voor het schroten kan je evt eens een grote petfles nemen, de bodem uitsnijden en omgekeerd op je verzamelbakje tapen, kan je veel meer mout in kwijt en hoef je niet telkens bij te scheppen.
Ik gebruik zo'n plastic Cristaline waterfles van 10 l, kan ik rustig 5-6 kg mout in kwijt.
Boormachine erop en 10' later is alles klaar.

Dank voor de tip, zal ik zeker doen, elke keer dat bijscheppen is niet handig, nu ook nog de molen op een emmer monteren, ik had nu een klein bakje wat ik ook elke keer moest legen in de emmer.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2013 10:32 u »
Dank voor de tip, zal ik zeker doen, elke keer dat bijscheppen is niet handig, nu ook nog de molen op een emmer monteren, ik had nu een klein bakje wat ik ook elke keer moest legen in de emmer.
Ik heb zelf mijn molen op de rand van de tafel en heb van papier een glijbaantje onder de walsen gemaakt zodat het schrootsel via het papieren glijbaantje van de tafel in een grote emmer op de grond valt. Ook heb ik van karton een grotere hopper gemaakt.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2013 11:11 u »
Ik heb zelf mijn molen op de rand van de tafel en heb van papier een glijbaantje onder de walsen gemaakt zodat het schrootsel via het papieren glijbaantje van de tafel in een grote emmer op de grond valt. Ook heb ik van karton een grotere hopper gemaakt.

Dat is ook een goede tip, ik zal dat eerst eens proberen de volgende keer, was nu een beetje een bende aan het worden met overal moutstof en mout van al het overscheppen en bijvullen. Gebruik je ook een omgebouwde pastamolen ? Ik heb de rollen flink met een vijl bewerkt maar heb het idee dat ze nog niet ruw genoeg zijn.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 29-04-2013 12:28 u »
Gebruik je ook een omgebouwde pastamolen ? Ik heb de rollen flink met een vijl bewerkt maar heb het idee dat ze nog niet ruw genoeg zijn.
Ik heb de marga molen de rollen zijn al ruw. Hij/zij heeft drie rollen maar lijkt erg op een pasta molen. Het opvang bakje gebruik ik dus niet.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2013 12:46 u »
Ik heb de marga molen de rollen zijn al ruw. Hij/zij heeft drie rollen maar lijkt erg op een pasta molen. Het opvang bakje gebruik ik dus niet.

OK. Bevalt die Marga jouw goed ? Ik ga voorlopig niet meer dan een liter of 10 per keer brouwen, zou je die molen adviseren?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2013 12:56 u »
OK. Bevalt die Marga jouw goed ? Ik ga voorlopig niet meer dan een liter of 10 per keer brouwen, zou je die molen adviseren ?
Ik brouw 20 liter per keer en moet ongeveer 8 kilo maximaal schroten. Daar ben ik met de hand ongeveer 45 minuten mee bezig.
Via ebay Amazon.de gekocht voor 56 euro. Erg tevreden over. De rollen zijn zelfs instelbaar dus je kunt verschillende soorten mouten schroten. Zelf heb ik hem niet met een boormachine draaien maar dat zal vast ook kunnen. Hou van ambachtswerk. ;)
De prijs kwaliteit verhouding is erg goed.
Ik zou hem je adviseren als je hem rond de 56 euro kan vinden. Elders is hij voor 96 euro te koop.
 :degroeten:

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #9 Gepost op: 29-04-2013 18:49 u »
Kan iemand nog bevestigen of het hoge start-SG een meetfout van de hydrometer kan zijn die veroorzaakt is door de eiwit en hopresten?
Of moet er meer aan de hand zijn, volgens het recept zou ik op 1073 moeten uitkomen.

Net het waterslot gecheckt, het borrelt er al lustig op los.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #10 Gepost op: 29-04-2013 18:54 u »
Ik brouw 20 liter per keer en moet ongeveer 8 kilo maximaal schroten. Daar ben ik met de hand ongeveer 45 minuten mee bezig.
Via ebay gekocht voor 56 euro. Erg tevreden over. De rollen zijn zelfs instelbaar dus je kunt verschillende soorten mouten schroten. Zelf heb ik hem niet met een boormachine draaien maar dat zal vast ook kunnen. Hou van ambachtswerk. ;)
De prijs kwaliteit verhouding is erg goed.
Ik zou hem je adviseren als je hem rond de 56 euro kan vinden. Elders is hij voor 96 euro te koop.
 :degroeten:

Bedankt voor je advies, 56 euro is verleden tijd vrees ik, ik vind hem nu voor 78 euro op zijn goedkoopst.... Of voor belachelijk hoge prijzen, even in de gaten houden of hij nog ergens goedkoper opduikt.

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #11 Gepost op: 29-04-2013 19:34 u »

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #12 Gepost op: 29-04-2013 22:40 u »
Dat ziet er goed uit, ga ik doen. Dankje !

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2013 12:19 u »
Probeer eens op amazon.de te zoeken

http://www.amazon.de/Bielmeier-040012-M%C3%BChle-aus-Edelstahl/dp/B00750V81I/ref=pd_sim_k_7

56.98 euries

Hij is besteld, hier kan ik het voorlopig wel mee redden verwacht ik.

Ik heb nog eens wat nagedacht en gezocht over de hoge begin-SG en mijn conclusie is dat ik waarschijnlijk iets te weinig spoelwater gebruikt heb en dat de verdamping tijdens het koken meer is geweest dan waar het recept van uit ging.
Als de vergisting goed verloopt dan kom ik op een alcoholpercentage van rond de 11% uit... Iets aan de hoge kant voor een tripel. Wat is nu wijsheid, het zo laten en een zware tripel overhouden of voor het bottelen verdunnen tot de verwachte eind-SG van het recept ?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2013 13:15 u »
Als je hem binnen krijgt misschien even de hopper opening groter maken zodat de mout makkelijker op de rollers valt. 8)
Kreeg een tip van Addopaddo om hem met een vijl telkens wat groter te maken totdat het mout er continu doorheen valt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #15 Gepost op: 30-04-2013 14:55 u »
Kreeg een tip van Addopaddo...

Hmmm... Ik kan me nog een PB-wisseling herinneren...?
;)

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #16 Gepost op: 30-04-2013 16:05 u »
Als je hem binnen krijgt misschien even de hopper opening groter maken zodat de mout makkelijker op de rollers valt. 8)
Kreeg een tip van Addopaddo om hem met een vijl telkens wat groter te maken totdat het mout er continu doorheen valt.

Ok, dan ga ik dat ook doen, ik las in een ander topic dat de voet er af kan zodat je hem op een plank met een gat kan monteren waardoor het schrootsel direct in de emmer valt, dat klinkt helemaal ideaal, geen gemors tijdens het schroten en bewaren kan op de kop in de emmer als je een ronde schijf gebruikt die precies op de emmer past.

En als er een schaap over de dam is volgen er meer.
Je zult merken dat het steeds makkelijker gaat en dat je steeds meer aanpassingen zult maken om sneller te kunnen werken.

Ik brouw nu zo'n 30 jaar maar nog steeds breng ik kleine en soms grote verbeteringen aan in mijn apparatuur.

Dat zit er dik in, die combinatie van het zelf maken/aanpassen van brouwspullen en het brouwen en drinken van het bier zelf vind ik erg leuk. Na 1 keer brouwen heb ik al weer een hele lijst met aanpassingen....

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #17 Gepost op: 30-04-2013 18:33 u »
Hmmm... Ik kan me nog een PB-wisseling herinneren...?
;)
Klopt RobinB, ik heb ook veel hulp van jou gehad. Jij had een dremel om de opening groter te maken. Is ook een oplossing natuurlijk. Maar de tip van de vijl kwam van Addopaddo. Gelukkig zijn er vele wegen naar Rome om een lekker biertje te brouwen. :brouwen:
Vooruit RobinB deze is voor jou :-*
 :-[

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #18 Gepost op: 30-04-2013 22:15 u »
Hahaha! :duimop:

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #19 Gepost op: 04-05-2013 12:42 u »

Heb de Marga binnen, wat een zwaar en degelijk uitgevoerde molen is het ! Even getest, draait mooi soepel en gelijkmatig en het schrootsel ziet er prima en consistent uit, voor zover ik dat kan beoordelen. Bij de pastamolen was er nog al wat verschil, soms ging het even goed, dan weer even niet waardoor het schrootsel niet gelijk van kwaliteit was. De mout loopt prima door, ik laat de hopper eerst nog even origineel denk ik. Met de hand werken lijkt mij ook geen probleem, hij voelt aan als een degelijk gereedschap waarmee het prettig werken is.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #20 Gepost op: 18-05-2013 00:43 u »
Vandaag mijn bier gebotteld op een eind SG van 1014, vergisting was vrijwel stil gevallen na twee weken.
Heb het eergisteren koud gezet op 10 graden om het wat helderder te krijgen, dit is goed gelukt, het zit behoorlijk helder in de fles zonder verder filteren.
Smaak is lekker fris en hoppig, had nog wat foutjes gemaakt bij de dosering van de hop, heb pellets gebruikt maar recept ging achteraf uit van bellen...
Heb slechts 6,5 liter kunnen bottelen terwijl dit 9 liter zou moeten zijn, te weinig spoelwater en te veel verdamping tijdens het koken waarschijnlijk, vandaar mijn hoge begin SG van 1100.
Leerzaam eerste brouwsel, spoelen, filteren en koken vereist wat meer aandacht de volgende keer. En tussendoor opletten en meten hoe het met de hoeveelheden zit.
Gebotteld met 9 gram per liter aan suiker voor de hergisting en met 1 liter water extra om het iets te verdunnen, ben benieuwd hoe de hergisting gaat verlopen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #21 Gepost op: 18-05-2013 10:28 u »
Dat is een mooie vergistingsgraad van 86%, dat kun je aan de 3787 wel toevertrouwen. Had je nog suiker in de stort zitten?

Je had het volume bier nog op kunnen krikken en het start SG iets kunnen verlagen door in het gistvat 2.5 liter water toe te voegen zodat je op de beoogde 9 liter was uitgekomen (met SG=1072).

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #22 Gepost op: 18-05-2013 12:58 u »
Dat is een mooie vergistingsgraad van 86%, dat kun je aan de 3787 wel toevertrouwen. Had je nog suiker in de stort zitten?

Je had het volume bier nog op kunnen krikken en het start SG iets kunnen verlagen door in het gistvat 2.5 liter water toe te voegen zodat je op de beoogde 9 liter was uitgekomen (met SG=1072)

Het heeft wel krap twee weken geduurd maar na 1 week zat hij al rond de 1020. Ik had 600 gram suiker in de stort zitten. Ik heb gecontroleerd vergist beginnende bij 19 graden en in de tweede week oplopend tot 22 graden.

Later kwam ik er ook achter na speuren op het forum dat ik het beste voor het vergisten had kunnen verdunnen....
Ik had nu 5,5 liter over na het overhevelen voor het bottelen, ik heb maar een liter water extra toegevoegd samen met de bottelsuiker. De smaak was onverdund erg sterk en hoppig, wellicht dat dit extra water een iets "normalere" smaakbalans geeft na de hergisting.

Veel geleerd in ieder geval bij dit eerste brouwsel.
Kan nauwelijks wachten op mijn volgende poging :D

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #23 Gepost op: 18-05-2013 13:35 u »
Die eerste keer is altijd zeer leerzaam. Ook de volgende keren nog hoor. ;) Zeer herkenbaar.
Goed dat je zin hebt in je volgende brouwdag :D :duimop:

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #24 Gepost op: 21-05-2013 21:11 u »
Na een paar dagen hergisten (bij 23 graden) met elke dag even de flessen keren om de gist te vermengen zie ik al een aardig laagje stoffig gist op de bodem van de flesjes verschijnen.

Ik was een beetje bang dat de hergisting misschien niet zo lekker zou gaan omdat het bier al zo helder was bij het bottelen maar dat lijkt mee te vallen.

Nu nog even geduld tot ik hem echt kan proeven  :biersmile:

Tags: schroten