Zit een beetje te prutsen met mijn 'Rinse Rogge Brett' project waarbij ik tegen hergisting met brett aanloop.
Het wordt een heel licht biertje van een procent of 3, om daar nu 6 - 8 g/l suiker bij te doen zie ik niet zo zitten. Verhoogt het alcoholpercentage met ca. 10%. Bovendien zit er brett in het bier, dat ook nog zuur is. Nu dacht ik, als ik dat bier nu gewoon op tijd in de fles stop hoef ik er helemaal geen suiker bij te doen, wat onze oosterburen "gruenslauchen" noemen.
De gist zal volgens mij tot een 'eind' SG van 1003 doorgaan. Als ik het bier op dat moment fles en de brett doorgaat tot SG 1000 dan kom ik op 5,2 g/l CO2 bij een flesdruk van iets meer dan 2 bar bij 20C. Klopt dat?
Maar, dat is natuurlijk op kristalsuiker gebaseerd, de simpele suikers zullen echt wel op zijn als de gist klaar is. De vraag is hoeveel CO2 produceert Brett nog van die lange ketens? Heb daar nog niets over gevonden. Iemand een hint?
Afvullen zal ik in (demi) champagneflessen doen en ook eens kijken of ik er op een zo'n drukmetertje zet.
Nog een vraag, hoe 'diep' gaat de gist van Orval eigenlijk?
Ingo