Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wortkoeler 20 mm uit oude CV-ketel  (gelezen 2240 keer)

Offline Lukkie Luuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Jatochnietan?
Wortkoeler 20 mm uit oude CV-ketel
« Gepost op: 17-04-2013 23:02 u »
Om na het blikbrouwen en stap verder te gaan ben ik e.e.a. aan het verzamelen om te gaan koken.
Uit een oude CV-ketel van mijn vader heb ik nu een koelspiraal van 20mm koperen buis.
Deze heeft afgelopen winter buiten gelegen en heeft nu helaas een scheurtje. :(
Nu heb ik 3 vragen:
- Weet iemand hoe je deze scheur het beste kan repareren? Ik heb een hobbybrandertje en soldeertin.
- Hij is best wel groen uitgeslagen, hoe krijg ik dit er het beste af?
- Is diameter wel geschikt? Ik lees hier vaak dat men 12 mm gebruikt.

Graag zie ik uw reakties tegemoet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
Re: Wortkoeler 20 mm uit oude CV-ketel
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2013 09:28 u »
Het groene kun je eraf schuren. Tin zou ik niet gebruiken, daar is Hertog Jan nog ooit aan dood gegaan. Ik zou kijken of je het koper op de een of andere manier zo kan verhitten dat je in de scheur kan laten vloeien. Ander stukje er tussenuit zagen en een koppeling ertussen maken. Deze kunnen ook klemmen.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2013 09:55 u »
Je hebt voedselveilig (als in waterleiding) soldeertin. Kun je dus zonder problemen gebruiken. Wel controleren dat je de goede hebt, ik weet zo het nummer niet uit mijn hoofd, staat thuis in de kast.
En koper terug laten vloeien? Dan vloeit de scheur waarschijnlijk groter. Als je het al zo warm stookt.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2013 10:45 u »
Ik heb eens een keer van iemand gehoord dat hij dergelijke dingen met gesmolten koper oploste. Wellicht is dat dan als toegoeging.
Bedenk me net dat je bijvoorbeeld ook zink zou kunnen gebruiken. Nog goed voor je bier ook ;)

Overigens lijkt me de koppeling nog de makkelijkste oplossing.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2013 12:10 u »
Soldeertin met een beetje zilver (3%) en een hobbybrandertje gaat prima als je de scheur goed dicht kunt klemmen tijdens het solderen. Ook het juiste vloeimiddel gebruiken.

Ingo

Offline Johan de Jong

• Junior lid
  • **
  • Bierbrouwerij Noarder Dragten
    • Bierbrouwerij Noarder Dragten
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2013 18:40 u »
Het groene kun je er van af koken met een zure water, bijvoorbeeld azijn of zure appels aan het water toevoegen.
Zorg er voor dat de binnenzijde ook vol met water staat om krom trekken te voorkomen.

Tags: