Bierpro 3.1

Gestart door Kokkebil, 19-04-2013 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Jaren geleden heb ik ooit eens Bierpro van Hans Halberstadt aangeschaft en gebruikt, incl de betaalde uitbreiding.
Het bierbrouwen is jarenlang naar de achtergrond verdwenen en sinds een paar maanden heb ik de zaak weer opgepakt.
Ik heb dit programma volgens mij nog ergens liggen! Ik dacht er weer aan toen ik de naam Hans Halberstadt hier tegen kwam
Is dit nog bruikbaar of hoef ik geen moeite te doen om dit weer op te zoeken?
Hoe zit het met de toentertijd betaalde " key"?

Gr.

ThomasM

Op zijn site:

Bierpro free
Hits: 747
Aanmaakdatum: 06/01/2008
De opvolger van Bierpro, nu echter in Windows ( demo,570K).
Wijzigingen mbt Bierpro2 zijn:
* Bug opgelost bij opslaan en inlezen van recept met meer dan 2 porties hop van de zelfde soort. (Bierpro voegde dan ongewenst nog een extra portie toe, hij vond het bier blijkbaar niet bitter genoeg)
* Toegevoegd zijn diverse mogelijkheden om recept te schalen.
* Free version, dus geen key meer nodig
door Hans Halberstadt�
Download

hansHalberstadt

Dit programma is nog steeds te downloaden van de site van Triple-W
http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=65
(pagina 2)
Je hebt geen key meer nodig, alles gratis.
Is zeker bruikbaar, ik gebruik het zelf ook nog, maar er zijn inmiddels natuurlijk veel meer brouwprogramma's, hoewel ik nog geen andere programma's heb gezien waar je je maisch- en spoelwater kunt berekenen aan de hand van je eigen brouwmethode.
HansH

heijligers

Citaat van: hansHalberstadt op 19-04-2013  16:46 uhoewel ik nog geen andere programma's heb gezien waar je je maisch- en spoelwater kunt berekeken aan de hand van je eigen brouwmethode.
HansH
Wat bedoel je daarmee? Hoe moet ik dat zien?

RobinB

De andere brouwsoftware berekent ook je hoeveelheden maisch- en spoelwater, maar het zal vast niet precies gaan zoals HansH beoogt. ;)
Gelukkig werkt het verder wel voor praktisch iedereen.

heijligers

Citaat van: RobinB op 20-04-2013  00:00 uDe andere brouwsoftware berekent ook je hoeveelheden maisch- en spoelwater, maar het zal vast niet precies gaan zoals HansH beoogt. ;)
Gelukkig werkt het verder wel voor praktisch iedereen.
Dat dacht ik. Ik vroeg me af hoe het anders kan.

Oscar

Citaat van: heijligers op 20-04-2013  00:08 uDat dacht ik. Ik vroeg me af hoe het anders kan.

Geen idee, je hoeveelheid maischwater is gewoon simpel je maischdikte die je zelf kiest, daar valt weinig aan te berekenen mijn inziens. Maar Hans zal een of ander model hebben. De hoeveelheid spoelwater is natuurlijk totaal niet belangrijk, als je maar voldoende hebt.... :)

RobinB

Als ik het goed herinner heeft hij er een model is dat voorspelt hoeveel water je nodig hebt om tot x Brix te spoelen. Dat moet dan natuurlijk wel aan de hand van een aantal metingen aan je eigen installatie/methodiek worden ingesteld lijkt me.

Voor spoelen heeft ieder zo z'n methodes, uiteindelijk vind je zelf wel een goede.

hansHalberstadt

Het model rekent uit hoeveel maischwater en spoelwater je nodig hebt voor jouw huidig recept. De hoeveelheid maichwater kun je redelijk vrij kiezen, vooral bij licht alcoholische bieren maakt het allemaal niet zoveel uit, omdat het uitspoelen met spoelwater daar een minder belangrijke rol speelt, vanwege de kleine hoeveelheid bostel t.o.v. de totale hoeveelheid wort, dus je kunt dan zelfs overwegen om helemaal niet te spoelen, maar ook dan is het wel handig om te weten hoeveel maischwater je dan nodig hebt. Dan kan bierpro simpel uitrekenen, bv:


De hoeveelheid mout wordt standaard overgenomen vanuit je recept wat je al hebt ingevoerd in het biereditor window.
Je kunt met het spoelrendement sturen hoeveel maisch en spoelwater er genomen moet worden om op jou gewenst begin SG te komen, inclusief koken met de door jouw gekozen pan en kookvermogen + kooktijd. In dit geval heb ik een 27liter weckketel genomen. Alle gegevens daarvoor zitten al opgeslagen in de database.

Je ziet direct dat je 31 liter maischwater nodig hebt als je geen spoelwater wilt gebruiken. Dat past nooit in een 27 liter pan, dus moet je toch spoelen om 18 liter bier te kunnen maken.
Je moet teruggaan naar 92% spoelrendement om met 23.31liter maischwater een acceptabel volume in je maischpan te krijgen. Je hebt dan 7.9 liter spoelwater nodig om na koken op 18 liter wort te komen, zie onder.
De som van maisch en spoelwater is steeds 31 liter, maar geeft steeds een ander rendement en sg van de laatste afloop en andere hoeveelheid beslag.

Je kunt zo dus van tevoren allerlei issues voorkomen, dus voor mij erg handige tool.


Je kunt een en ander als volgt selecteren in bierpro:
 


Na toekennen komen de waarden direct verwerkt in de editor.
De maischpan en kookpan kun je selekteren via de tab 'maischen' en 'koken'
De pan zelf kun je invoeren via:

Hier kun je ook het kookvermogen simpel bepalen via te tijd dat een hoeveelheid water opwarmt van 90 ºC naar 95 ºC. De pancalculator berekent dan de rest.   



met de maisch karakterisatiemodule kun je jouw maischmethode inclusief je brouwketel karakteriseren via een aantal simpele eenmalige metingen.



Zie 'gemeten waarden tijdens het brouwen'. Dit zijn wat hoogtemetingen in de pan en SG metingen op bepaalde momenten tijdens het spoelen.
Na karakterisatie komen daar dan de maischconstanten uit, zie veld rechtsonder. Die gebruikt bierpro dan om al jouw volgende maischen in die pan te kunnen berekenen.

HansH.

hansHalberstadt

Nog een voorbeeldje
18 liter bier met 2.5kg pilsmout, 2.5 kg Munich 17 EBC en 500 g tarwemout.
Maischpan en kookketel 27 liter weckketel met 2 grote gaspitten van een normaal gasfornuis en 90 minuten koken.
Stoppen met spoelen bij SG van de afloop is 1015. Vraag: hoeveel maisch en spoelwater is er nodig.

Antwoord:
21.63 liter maischwater en 14.43 liter spoelwater.

Stel ik wil 120 minuten koken ipv 90, dan moet je nemen:


24 liter maischwater en 14 liter spoelwater.

HansH

Kokkebil

Ik heb een een ander topic al een opmerking gemaakt over deze diverse programma's

Ik vind het uitstekende programma's, alleen ik vind het allemaal zo ingewikkeld en " semi-professioneel"!
Iedereen moet voor zichzelf weten hoe hij/zij, zijn/haar hobby uitoefent

Gebruikt je een beetje meer/minder water. Smaakt het bier iets anders en is er meer/minder alcohol," so what"?

P.S.

Zoals ook al in een ander topic gemeld, het is leuk om te zien hoe een topic totaal uit de bocht kan vliegen en een volledig andere wending neemt!
Hahaha

tjleet

Citaat van: Kokkebil op 20-04-2013  13:16 uIk vind het uitstekende programma's,alleen ik vind het allemaal zo ingewikkeld en " semi-professioneel"!
Iedereen moet voor zichzelf weten hoe hij/zij, zijn/haar hobby uitoefent

Gebruikt je een beetje meer/minder water. Smaakt het bier iets anders en is er meer/minder alcohol," so what"?

Klopt uiteraard. Wanneer je echter een lekker bier wil reproduceren wil je wel zo nauwkeurig mogelijk je handelingen herhalen. En daar zijn gedetaileerde logs voor nodig (in de vorm van software).
 :degroeten:

Adbrouwt

Citaat van: Kokkebil op 20-04-2013  13:16 uGebruikt je een beetje meer/minder water. Smaakt het bier iets anders en is er meer/minder alcohol," so what"?
Stel dat je plotseling het lekkerste bier van je leven brouwt en iedereen rond je heen vraagt om je lekker biertje zelfs een café heeft er lucht van gekregen en bied je een fortuin. Tja dan zul je nog weleens terug denken aan je citaat. Hier kan brouwsoftware net het verschil maken om je bier fatsoenlijk te kunnen nabrouwen.  :brouwen:

RobinB

Het ene softwarepakket is toegankelijker dan het andere, het is echt niet meteen semi-professioneel.
Je meet toch wel de volumes maischwater en de maischtemperaturen? Samen met het SG is dat zo'n beetje hoe "professioneel" het wordt met de gangbare brouwsoftware.
Wel is er de mogelijkheid verder uit te wijden indien gewenst, maar nodig is dat zeker niet.
Citaat van: Kokkebil op 20-04-2013  13:16 uGebruikt je een beetje meer/minder water. Smaakt het bier iets anders en is er meer/minder alcohol," so what"?
Zoals ook elders al aangegeven; het geeft meer inzicht in de verschillende processen tijdens de verschillende stadia.
Als alles goed gaat is de variatie zoals je hier aangeeft.
Echter, als er iets mis gaat, sterk afwijkende meetwaarden bijvoorbeeld of een (schijnbaar) stokkende vergisting, of je wilt weten of het verstandig is om bottelgist te gebruiken (;) ), dan heb je daar wat aan.

Als je alleen maar wat aanklooit, dan weet je ook niet wat te doen in zulke situaties.

(Beperkt) Meten en berekenen heeft dus duidelijk z'n meerwaarde.

hansHalberstadt

Het wordt pas echt vervelend als je er bijvoorbeeld tijdens het brouwen achter komt dat je niet het bier kunt maken wat je wilde omdat het beslag niet in de pan past, of het wort teveel is voor de kookketel. Brouwsoftware maakt het brouwen daarom als het goed is juist simpeler ipv ingewikkelder en voorkomt onnodige teleurstellingen.
HansH.

heijligers

Bedankt voor het toelichten van de waterhoeveelheden. Zit zoiets niet in de "grote" twee Nederlandstalige pakketten?

RobinB

In BrouwVisie wel, BrouwHulp vast ook?
De berekening voor spoelwater hoeveelheden aan de hand van maischdikte en het vullen van je pan.
Niet voor spoelen tot x Brix, maar dat gebruikt ook bijna niemand.

heijligers

Ik gebruik die uit BrouwVisie.
Het staat me echter bij hier wel eens recepten te hebben gelezen met "spoelen tot zoveel SG".

RobinB

Tja, dat is niet echt zinnig, want ook afhankelijk van je manier van spoelen én hoeveel je verdampt tijdens koken. Dat is voor iedereen verschillend.

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 20-04-2013  22:10 uTja, dat is niet echt zinnig, want ook afhankelijk van je manier van spoelen én hoeveel je verdampt tijdens koken. Dat is voor iedereen verschillend.
Daar is dan ook de karakterisatiemodule voor in bierpro. Bepaalt o.a. ook hoeveel je verdampt bij het koken. Verder moet iedereen natuurlijk doen wat hem/haar het beste lijkt. Voor mij in ieder geval wel degelijk zinnig.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: heijligers op 20-04-2013  21:26 uIk gebruik die uit BrouwVisie.
Het staat me echter bij hier wel eens recepten te hebben gelezen met "spoelen tot zoveel SG".
Tijdens het spoelen spoel je de suikers uit de bostel. Als je te ver doorspoelt komen er ongewenste stoffen mee. (kafjes smaak) Als je te vroeg stopt met spoelen blijft er nog relatief veel suiker achter in de bostel en krijg je een lager rendement dan nodig. Meestal wordt als grens aangehouden dat je zonder nadelen door kunt spoelen tot SG=1010.(ca 2.5 Brix).

Je zit dus met de vraag hoe dik je je beslag moet maken, zodanig dat je precies op de juiste hoeveelheid wort uitkomt aan het begin van het koken zodat je na het koken op het gewenste begin SG komt.

nog een voorbeeldje:
Bier: type Dubbel 60EBC, 18 liter bier, 7.4% alcohol, 19 liter wort na koken begin SG 1066
Mout:2.7kg
Beslagdikte 1:5.8 in 27 liter weckketel
Mout:
Cara (120-150EBC): 500 gr
Munich (17EBC): 2000 gr
Pilsmout (3EBC): 2000 gr
Tarwemout (3EBC): 200 gr
 
Hop: 23.6 EBU
Hallertau bloemen (4.9%): 15 gr ,meekoken: 10 min
Northern Brewer bloemen (8%): 20 gr ,meekoken: 90 min
 
Suikers:
kristalsuiker: 200 gr
 
Diversen:
 
Gist:
Westmalle dubbel gist
 
Bottelen:
bottel suiker: 150 gr

27 liter weckketel kookvermogen 2300watt (via pancalculator eenmalig bepaald: 4 minuten opwarmen van 90-95 ºC van 4kg pan met 26 liter water)

Stel ik neem gok voor beslagdikte 1:4, dus 2.7kg mout + 8.1 liter maishwater en zie later wel hoeveel spoelwater ik nodig heb.

Je komt dan op 23.3 liter spoelwater levert 19.5 liter wort en 18 liter wort na koken, maar na 17.5 liter spoelwater zit je al op 1010 en kun je dus maar beter stoppen met spoelen 23.3 liter spoelwater geeft SG=1001. Je moet dan 5.8 liter water toevoegen om dit probleem op te lossen, of minder fel koken, maar dat wil je ook niet vanwege andere redenen. 5.8 liter water toevoegen kan wel, maar je hebt dan een onnodig dik beslag gemaakt met weer andere nadelen. (meer onvergistbare suikers, moeilijk te roeren etc.)

Als je bierpro het optimum uit laat rekenen kom je op het volgende voorstel:
15.7 liter maischwater, 17.9 liter spoelwater, stoppen bij SG=1010, 24.4 lier wort voor koken en 19 liter wort na koken. Je hebt dus een beslagdikte nodig van 1:5.8

Die 1:N (N=5.8 ) is dus afhankelijk van je gewenste begin SG en je gewenste Sg bij stoppen met spoelen, en je installatie. Je zo dus via bierpro tabellen kunnen maken voor
N bij gewenst begin SG en SG bij stoppen spoelen en die tabellen weer in de Nederlandse software stoppen, evt voor de meest voorkomende installaties.

HansH 

seed7

Ga je dan niet op een gegeven moment heel erg 'dun' maischen, zodanig dat het een negatieve invloed op de conversie gaat krijgen? Of corrigeer je dat dan weer met je maisch duur, voor zover dat mogelijk is?

Edit: of kun je, in het voorbeeld van de dubbel, maischen bij 4l/kg en tegen het einde maischen er nog de benodigde hoeveelheid water aan toe voegen om op 5,8l/kg te komen.

Ingo

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 21-04-2013  10:20 uMeestal wordt als grens aangehouden dat je zonder nadelen door kunt spoelen tot SG=1010.(ca 2.5 Brix).

Om de relatieve zinnigheid van "spoelen tot xx SG" aan te geven, Geert merkte al kafsmaak bij spoelen onder 1016 als ik het me goed herinner. Dus ook dat is nog weer per persoon verschillend.
Daarnaast heeft de temperatuur van je spoelwater en of je het aanzuurt ook invloed op het ontstaan van kafsmaak.
Als je sneller, en dus minder efficiënt, spoelt zit je al eerder op een schijnbaar "xx SG", terwijl dat meer een diffusie probleem is.

Praktische zaken als: "x volume met y SG" in de kookketel is waar het om gaat. Met de juiste instellingen lukt dat met elk pakket. :)

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 20-04-2013  15:24 uof je wilt weten of het verstandig is om bottelgist te gebruiken (;) ), dan heb je daar wat aan.

Ik snap hem! Het kwartje valt! hahahahahahhaha
Maar dat is nou juist het mooie van dit forum!
Dan vraag ik het toch gewoon!
Het stikt hier van de experts!
Hahahahahahaha
Ik ga nu trouwens effe een eigen brouwseltje uit de kelder halen en effe lekker genieten

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 21-04-2013  12:03 uGa je dan niet op een gegeven moment heel erg 'dun' maischen, zodanig dat het een negatieve invloed op de conversie gaat krijgen? Of corrigeer je dat dan weer met je maisch duur, voor zover dat mogelijk is?

Edit: of kun je, in het voorbeeld van de dubbel, maischen bij 4l/kg en tegen het einde maischen er nog de benodigde hoeveelheid water aan toe voegen om op 5,8l/kg te komen.

Ingo
Achteraf water toevoegen kan altijd als dat optimaler is, maar aan het einde van het maischen je beslag dunner maken lijkt me niet zinvol.
HansH


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.