Wortkoeler 20 mm uit oude CV-ketel

Gestart door Lukkie Luuk, 17-04-2013 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lukkie Luuk

Om na het blikbrouwen en stap verder te gaan ben ik e.e.a. aan het verzamelen om te gaan koken.
Uit een oude CV-ketel van mijn vader heb ik nu een koelspiraal van 20mm koperen buis.
Deze heeft afgelopen winter buiten gelegen en heeft nu helaas een scheurtje. :(
Nu heb ik 3 vragen:
- Weet iemand hoe je deze scheur het beste kan repareren? Ik heb een hobbybrandertje en soldeertin.
- Hij is best wel groen uitgeslagen, hoe krijg ik dit er het beste af?
- Is diameter wel geschikt? Ik lees hier vaak dat men 12 mm gebruikt.

Graag zie ik uw reakties tegemoet.

Hoppenbrouwers

Het groene kun je eraf schuren. Tin zou ik niet gebruiken, daar is Hertog Jan nog ooit aan dood gegaan. Ik zou kijken of je het koper op de een of andere manier zo kan verhitten dat je in de scheur kan laten vloeien. Ander stukje er tussenuit zagen en een koppeling ertussen maken. Deze kunnen ook klemmen.

tjleet

Je hebt voedselveilig (als in waterleiding) soldeertin. Kun je dus zonder problemen gebruiken. Wel controleren dat je de goede hebt, ik weet zo het nummer niet uit mijn hoofd, staat thuis in de kast.
En koper terug laten vloeien? Dan vloeit de scheur waarschijnlijk groter. Als je het al zo warm stookt.

Hoppenbrouwers

Ik heb eens een keer van iemand gehoord dat hij dergelijke dingen met gesmolten koper oploste. Wellicht is dat dan als toegoeging.
Bedenk me net dat je bijvoorbeeld ook zink zou kunnen gebruiken. Nog goed voor je bier ook ;)

Overigens lijkt me de koppeling nog de makkelijkste oplossing.

seed7

Soldeertin met een beetje zilver (3%) en een hobbybrandertje gaat prima als je de scheur goed dicht kunt klemmen tijdens het solderen. Ook het juiste vloeimiddel gebruiken.

Ingo

Johan de Jong

Het groene kun je er van af koken met een zure water, bijvoorbeeld azijn of zure appels aan het water toevoegen.
Zorg er voor dat de binnenzijde ook vol met water staat om krom trekken te voorkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.