Gist voor de hergisting

Gestart door Kokkebil, 17-04-2013 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Behalve de gereedschappen die ik al noemde heb ik natuurlijk ook een densiteitmeter/ hydrometer (heet zo'n ding zo?,ik kan er het SG mee meten ),een digitale temperatuurmeter met losse voeler en een flexibele koperen buis in spiraal gedraaid als koeler.
Ik meet SG na het koken bij 20 graden en na de gisting.
Ik heb mijn brouwformulier er nog eens op na gekeken en het eind SG was 1020 (1016 was van een vorig brouwsel),begin SG was inderdaad 1090.

Nog even terugkomen op mijn foutje met de hop:
Ik heb dus de bitterhop en de aromahop verwisselt.
Komt dit nog goed denken jullie?

En inderdaad die programma's zijn natuurlijk uitstekend, maar ik vind dat allemaal veel te ingewikkeld.
Ik sta open voor alle tips,die de kwaliteit kunnen verbeteren.

P.s.
Ik ben ook nog op zoek naar een pan van ca 60 l.
Ben een typische Hollander, dus het mag niet veel kosten! Hahahahaha.
Ik heb alle bejaardencentra hier in de omgeving ( en dat zijn er nogal wat) al benaderd of ze nog een grote pan ergens in een hoek hadden staan!
Ook Marktplaats geeft niet veel soelaas!

heijligers

Afhankelijk van de hopsoorten komt het vast wel goed. Door de verwisseling wordt het bier veel minder bitter en heeft het het aroma van de Perle ipv de Saaz
Het bier wordt alleen anders dan bedoelt was.


hobbybob


Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 18-04-2013  13:29 uWeet niet waar je vandaan komt maar:

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-emaille/m662133081-weckketel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr


= afgerond 86 liter

Ik weet niet hoe jij rekent, Bob,maar ik heb een andere uitkomst!

I(nhoud)=O(ppervlakte x h(oogte)

O=pi x r²
O= 3,14 x 0,24
O= 0,753

I=0,753 x 0,46
I= 34,6 ltr.

hobbybob

Diameter 49 en hoogte 46

I =pi x r² x h

Onderstaand naar omgezet naar dm3

3,14 x 2,45 x 2,45 x 4,6 = 86,7

Robin K


hobbybob

Yep denkfoutje van kokkebil

Heeft de komma te ver naar achteren 1 dm3 is immers 1 liter.

Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 18-04-2013  14:16 uDiameter 49 en hoogte 46

I =pi x r² x h

Onderstaand naar omgezet naar dm3

3,14 x 2,45 x 2,45 x 4,6 = 86,7

Waar komt die 2,45 vandaan?

tjleet

Citaat van: Kokkebil op 18-04-2013  15:18 uWaar komt die 2,45 vandaan?
Halve diameter... (is radius)

RobinB

Citaat van: Kokkebil op 18-04-2013  12:11 uIk sta open voor alle tips,die de kwaliteit kunnen verbeteren.

Meer inzicht in het proces door een paar simpele metingen. :)

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 18-04-2013  15:50 uMeer inzicht in het proces door een paar simpele metingen. :)

Ik heb jou raad opgevolgd, Robin.

Ik heb een literkan in de keuken en de maten even opgemeten.

Diameter is 120 mm ( 0,12 m)
Hoogte 94 mm ( 0,094 m)

r= halve diameter= 0,06 m

O= r² x pi
O= 0,06 x 0,06 x 3,14=0,011304

0,011304 x 0,094 = 0,00106 m³ = 1 l !
Dus mijn berekening klopt als een bus!


RobinB

Citaat van: Kokkebil op 18-04-2013  16:01 uDus mijn berekening klopt als een bus!

Nou...

Citaat van: Kokkebil op 18-04-2013  14:00 uO=pi x r²
O= 3,14 x 0,24
O= 0,753

I=0,753 x 0,46
I= 34,6 ltr.

Daar ben je een "x 0,24" vergeten, is immers in het kwadraat, en verder een kommafoutje.
Als je dat wel goed doet kom je ook met jouw getallen op 83 l. :)

hansHalberstadt

Ik heb ook nog zo'n weckketel staan, dacht dezelfde zo op de foto te zien, maar waarschijnlijk toch een maatje kleiner, ik meen 40 of 50 liter. Ik zal hem eens opmeten.
HansH

Kokkebil

Mooi,he?

Hoe een topic uit de bocht kan vliegen en een totaal andere wending neemt!

Ben nog niet zo vaak hier geweest en ik moet zeggen dat het wel een actief forum is!
 :proost: :proost: :proost: :proost: :proost:

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 17-04-2013  16:30 uBij zo'n zwaar bier zou ik wat verse gist toevoegen bij het bottelen . Of dat echt nodig is hangt ook er  vanaf hoe goed de gist bestand is tegen de hoge alcohol. van 1090 naar 1016 lijkt wel ver doorgegist dus niet blijven hangen. Als je hoofdgisting redelijk snel was uitgegist en je niet te lang wacht met bottelen zou je het kunnen riskeren om zonder verse gist te bottelen.

Ik zou ook niet meer dan 8 g suiker/liter toevoegen.

Wat ik altijd doe is een pakje appelsap nemen (zonder conserveer middelen, dus goed merk, bijvoorbeeld appelsientje of zo) een steriel jampotje met dekseltje (even uitkoken in een pannetje), daar het appelsap in. Een klein beetje gist van de bodem opzuigen met een uitgekookt slangetje, enkele ml van de bodem opzuigen en dat in het jampotje doen. dekseltje erop, schudden en een dag warm zetten bij 20-25 ºC. als het gist, daarmee bottelen.
HansH

Geen suiker meer toevoegen?

RobinB

Bij nader inzien is het toch niet zo ver uitgegist, nu met 1020.
Uitgaande van 25 l 1090 kom ik op 17,8 extractprocent uit het toegevoegde suiker. De SVG is 77,8%, maar dat is dus incl de 17,8% sucrose wat makkelijk (en nagenoeg volledig) zou moeten vergisten...

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 18-04-2013  18:58 uMooi,he?

Hoe een topic uit de bocht kan vliegen en een totaal andere wending neemt!

Ben nog niet zo vaak hier geweest en ik moet zeggen dat het wel een actief forum is!

Dit heb je natuurlijk zelf in de hand gewerkt door het over een pan te hebben in je eerste bericht op deze pagina.
Het beste is steeds per onderwerp een nieuw topic te openen.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 18-04-2013  22:43 uDit heb je natuurlijk zelf in de hand gewerkt door het over een pan te hebben in je eerste bericht op deze pagina.
Het beste is steeds per onderwerp een nieuw topic te openen.

Daar heb je volkomen gelijk in!
Dit gebeurt vaak op welk forum je ook bent!
iemand maakt een zijdelingse opmerking in een topic, hierop wordt dan weer gereageerd en voor je het weet ben je heel ergens anders over bezig!

Maar nog even terugkomen op het onderwerp: hergisting op fles.
Pakje appelsap!
ik heb gekeken op een pakje AH appelsap;
suiker per 100 ml 11 gram.
Inhoud is 200 ml, dus er zou 22 gram suiker in moeten zitten.
Ik heb ca. 22 liter te bottelen!
Moet ik dan nog extra suiker (en gist) toevoegen en hoeveel?
(Ben weer terug bij het topic! Hahahahahaha)

heijligers

Je moet de gist eerst laten groeien op de appelsap en die (bijna uitgegist) toevoegen aan het te bottelen bier.
Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.

Bij het bottelen moet je dus nog gewoon bottelsuiker (3-8 gr/liter, afhankelijk van het biertype) toevoegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 19-04-2013  10:18 uDaar heb je volkomen gelijk in!
Dit gebeurd vaak op welk forum je ook bent!
iemand maakt een zijdelingse opmerking in een topic,hierop wordt dan weer gereageerd en voor je het weet ben je heel ergens anders over bezig!

Inhoud is 200 ml,dus er zou 22 gram suiker in moeten zitten.
Ik heb ca. 22 liter te bottelen!
Moet ik dan nog extra suiker ( en gist) toevoegen en hoeveel?
Als je bottelt met 8 g/liter, dan heb je voor 22 liter dus ca 175 gram nodig. De appelsap is alleen nodig om de gist van de boden van het vat op te kweken, maar daar heb je geen heel pakje voor nodig. een half pakje is ook wel genoeg, en daar doe je dan een ml of zo dikke gist bij van de bodem opgezogen met een dun slangetje (bijvoorbeeld aquarium luchtslangetje, liefst steriel aanzuigen met een injectie spuitje of zoiets) maar goed, als je met dat pakje de gist opkweekt dan duurt het wel een dag voor het gist en daarna zou het nog wel enkele dagen duren voor de suiker is vergist. Je kunt het beste de opgekweekte gist gebruiken zodra het appelsap duidelijk staat te gisten. Dan is er nog niet veel suiker vergist, hooguit een paar gram of zo dus kun je simpel 7g per liter aanhouden (=154 g suiker voor 22 liter) en dan komt daar nog die 22 gram bij uit de appelsap (stel nog ca 20g van over) en dan zit je weer op 8 g/l. Ik gebruik altijd een apart bottelvat waaron ik het te bottelen bier overhevel met zo min mogelijk gist, dus hevelslang steeds vlak onder het oppervlak houden. In het bottel vat doe ik dan eerst de suiker, die ik van tevoren heb gekookt in wat water om een mooie vloeibare oplossing te krijgen (1 g suiker op 2 gram water). Dan het bier in het bottelvat hevelen, zodat de suiker mooi mengt en dan als je al een paar liter hebt de gist erbij. (gist met warme suikeroplossing mengen is niet goed voor de gist) evt nog wat zwenken om alles goed te mengen.
HansH

Kokkebil

Bedankt!

Ik ga ermee aan de slag

Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 18-04-2013  13:29 uWeet niet waar je vandaan komt maar:

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-emaille/m662133081-weckketel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr


= afgerond 86 liter

Pan is verkocht!

Shaytan

Kijk, en ik pik hier nu (eindelijk) eens op wat g/liter bottelsuiker betekent, want ik dacht dat het ging om een suikeroplossing van 8 gram in een liter te maken en die toe tevoegen aan het bier. 't Gaat dus om aardig wat meer suiker, blijkt maar weer.

RobinB

Heb je de cursussen en wiki's al gelezen? ::)

Shaytan

Cursus: ja!, Wiki's: 1 of 2.

Er is overigens geen wiki over bottelen/hergisting.  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.