Houdbaarheid vers wort

Gestart door Henk oet Paiz, 03-01-2004 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Hoi allemaal,

Eergisteren een starter gemaakt voor mijn brouwsel van vandaag. Ik bewaar het wort in de diepvries in boterkuipjes van 500 gr. Voor de eerste fase van de starter gebruik ik dan ongeveer 200 ml. De rest gaat, na koken dus steriel, in een afgesloten fles in de koelkast. Hoe lang denken jullie dat dit wort houdbaar is, kan ik dit na een week bijvoorbeeld nog gebruiken voor een volgende starter. Of kan ik het voor de tweede keer opnieuw invriezen?

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Als die fles waarin je het bewaart steriel en perfect afgesloten is zou je, mits er bij het overschenken geen sporen of bacterien in je wort zijn gewaaid, het zeker een week moeten kunnen bewaren. Maar ik zou het niet doen. Met zoiets als het prille begin van een gistkolonie neem je geen enkl risico zou ik zeggen en dus altijd vers gekookt of vers uit de diepvies nemen. Overigens zijn de bekende afsluitzakjes ideaal, ze zijn al steriel als je ze koopt. Ik denk ook dat ze beter zullen afsluiten dan boterkuipjes.

gep

Ik zou het nooit doen, het risico dat je infectie oppikt is erg groot.
Beter lijkt mij om het restant in te vriezen en voor gebruik nogeens 15 minuten te koken.
Ook al zou je het wort al na bv 24 uur hergebruiken en daarom niet invriezen, dan zou ik het toch nog even koken voordat je het gebruikt om je giststarter mee aan te maken.
In een erlemijer o.i.d. kun je zo'n kleine hoeveelheid hete wort best snel terugkoelen.

John

Hoi,

Waarom houd je de helft van giststarter niet aan de gang: af en toe wat moutextract en ev. suiker toevoegen, wat water zodat het alcohol percentage niet te hoog wordt. Je kunt zo de giststarter lange tijd "voor de gek" houden.

Groeten John
Nuenen

cornel

Beste hobbybrouwers
Bij ons in de suppermarkt verkoopt men van die zakjes die men moet opvullen met water
om ijsblokjes te maken,wel ik vul er een aantal op met wort in plaats van water en kan zo heel gemakkelijk de benodigde hoeveelheid wort doseren voor mijn giststarters,simpel en gemakkelijk.
Groeten
Cornel

Jacques

Hoi Cornel,

Handige tip  :duimop:

Kook wel even kort de oplossing om eventuele infecties als gevolg van het overgieten uit te sluiten.

 :degroeten: Jacques

cornel

Hello jacbier,

Natuurlijk wordt het wort voor het opstarten van giststarter nog even gekookt!
Zo steriel mogelijk werken is nog steeds de boodschap.
Niet alleen bij mijn giststarters omwikkel ik de flessen met aluminiumfolie, ter
bescherming van het licht, maar ook de grotere gist en lagerflessen.
Ik heb ondervonden dat het bier beter ruikt en smaakt.

Groeten
Cornel

Jacques

Hoi Cornel,

Als je een giststarter maakt van ongehopt moutextract is dat niet nodig. Lichtsmaak is een gevolg van een verandering van de iso-alfazuren uit de hop onder invloed van UV-licht.

 :degroeten: jacques

cornel

hello jacbier,

Ik maak mijn giststarters met gehopte wort die ik overhoud van eerdere brouwsels
en dusdanig ook kostenbesparend.
Ik zorg er wel voor dat het SG rond de 1040 ligt.

Groeten

Cornel

Batavier

Het is ook mogelijk het wort te bottelen tot ca. 6cm onder de dop.
Daarna de flessen 10 min op 80°C in een ketel pasteuriseren. Kan prachtig in een elektrische weckketel.
De flessen donker en koel bewaren

Bij het maken van een giststarter kan de gewenste hoeveelheid direct worden toegevoegd zonder eerst te koken.
Wel eerst de hals in de vlam houden.



Ronnie

Indien op voorraad in vriezer werk ik ook met (gehopt) wort van vorige brouwsels. Doch met moutetract kooksel komt de gisting eerder op gang en de vermenigvuldiging gaat sneller.

Dat heb ik mooi kunnen vaststellen op 2 flesjes Westmallebodems van eenzelfde lot: 4 à 5 uur trager bij gehopt wort!
Het is dus wel degelijk zo dat hopping de gisting iets vertraagd. maar misschien iets minder bacteriën?

Adrie

Dat kan ook te maken hebben met de samenstelling van het moutextract en het gebruikte gehopte wort. Moutextract bevat volgens mij meer enkelvoudige suikers en die zijn voor de gist gemakkelijker te verteren dan maltose. Dat zou ook de snellere vergisting kunnen verklaren.

Edgar

Ik zou ook denken aan de suikersamenstelling. Aan de hop zal het vermoedelijk niet liggen. Ik smijt ook vaak hop in het moutextract en dat kan soms enorm snel op gang komen.

Het kan ook best zijn dat je gehopt wort wat sterker is dan de 1.040 die je (denk ik?) voor starters zou gebruiken. Dat zal ook een vertraging kunnen geven.

Ronnie

Citaat van: Edgar op 28-01-2008  10:58 uHet kan ook best zijn dat je gehopt wort wat sterker is dan de 1.040 die je (denk ik?) voor starters zou gebruiken. Dat zal ook een vertraging kunnen geven.

Neenee, ik verdun het dan tot 1040 hoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.