Guinness draught met "widget"

Gestart door Huub Krekels, 06-03-2005 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Vandaag met Gelfling een blikje Guinness gedronken. Ik had dit blik van 0.5 liter gekregen van een kennis. Deze had het uit Ierland meegenomen. Tot mijn verbazing zat in het blikje een plastic hol bolletje met een doorsnee van ongeveer 3 cm. Op het blikje stond dat het een "widget" was. De brouwerij staat in St. James gate, Dublin 8.  :lekkerbier:

Op het blikje staat als uitleg: "De widget is een klein plastic balletje dat werkt als een tapsysteem binnen in het blikje. Hierdoor ontstaat het unieke schuim en vormt zich de witromige schuimkraag bovenop het diepzwarte bier zoals u het proeft in uw favoriete pub." Wat moet ik mij hier nou bij voorstellen. Een verkooptruc of heeft dit bolletje werkelijk iets te betekenen. Overigens drijft het bolletje bovenop het bier. Wie heeft hier al eens van gehoord.
 :weetniet:

Gr.

Huub.
 

Hopmans

Hey Huub,

Ik had laatst een fles Murpheys stout.
Daar zat hetzelfde mechanisme in de hals van de fles.
Ook een balletje in een kooitje.
Dus ik denk wel dat het waar is, maar vraag me niet hoe het werkt. :weetniet:

Groetjes,

Hoppie

MO

in deze bieren wordt de "prik" niet veroorzaakt door CO2 maar door N2 (stikstof). Tot 10-15 jaar geleden kon Guiness en aanverwante dus alleen maar getapt worden, met N2 druk dus. In het bolletje zit op de een of andere manier een truc zodat bij openen van het blikje de stikstof vrijkomt en je dus prik in je bier krijgt. Belangrijker nog is dat alleen op deze manier de romige zeer fijne superstabiele schuimkraag wordt geproduceerd.
Dacht ik.

MO

Je kent google, Huub?

http://home.howstuffworks.com/question446.htm

How does the widget in a beer can work?
To answer this question first we need to know a little bit about what makes beer fizzy and how a head forms.

Most beers are carbonated with carbon dioxide (CO2). When the beer is in the can some of this CO2 is dissolved in the beer and some is at the top of the can. The CO2 that is dissolved in the beer is what makes it fizzy. When the can is closed the pressure inside is higher than the pressure outside, so that when you open the can the sudden drop in pressure and the agitation of pouring causes some of the CO2 to bubble out of solution, forming a head on your beer.

A stout like Guinness has a creamier, longer lasting head than a canned lager beer. In addition, Guinness is less fizzy than a regular lager beer. Guinness is canned with a mixture of carbon dioxide and nitrogen. Nitrogen is not absorbed into the beer nearly as well as carbon dioxide, so even though a can of Guinness may be at the same pressure as a can of lager, it contains less CO2 (and is therefore less fizzy) because the nitrogen makes up some of the pressure.

Because a beer like Guinness contains less dissolved CO2, if you poured it from a can with no widget, the head not be very thick because most of the CO2 would stay dissolved.

The purpose of the widget is to release the CO2 from some of the beer in the can to create the head. The widget is a plastic, nitrogen-filled sphere with a tiny hole in it. The sphere is added to the can before the can is sealed. It floats in the beer, with the hole just slightly below the surface of the beer.

The Guinness Widget. Note the cavity near the center of the ball, the tiny hole is located within the cavity.

Just before the can is sealed a small shot of liquid nitrogen is added to the beer. This liquid nitrogen evaporates during the rest of the canning process and pressurizes the can. As the pressure increases in the can, beer is slowly forced into the sphere through the hole, compressing the nitrogen inside the sphere.

When you open the can, the pressure inside immediately drops, the compressed gas inside the sphere quickly forces the beer out through the tiny hole into the can. As the beer rushes through the tiny hole, this agitation causes the CO2 that is dissolved in the beer to form tiny bubbles that rise to the surface of the beer. These bubbles help form the head.

Huub Krekels

Perfect,

Weer iets wijzer. Het was een rare gewaarwording om een plastic bolletje in het blikje te vinden. Nu is ook de reactie van het bier te verklaren (niet de normale schuimvorming zoals wij dat gewend zijn.) De schuimvorming was nogal verrassend, toen het bier ingeschonken werd. Leuk om te zien overigens. Jouw verhaal MO verklaart alles. De side geeft nog meer informatie. Iedereen is weer op de hoogte. Wil je zien hoe dit werkt. Blikje halen dus.  :lekkerbier:

Gr.

Huub.

davadox

Brouwers,

Van de week een blik Guinness gekregen van iemand die ik natuurlijk gelijk soldaat gemaakt heb (niet te pruimen overigens) en nu kom ik erachter dat er een pingpong bal in het blik zit.
Op het blik staat het ook vermeld zie ik nu en daar noemen ze het een widget maar er staat niet bij waar het voor dient.
Weet iemand dit?


Ps:valt niet mee om zo'n ding uit je darmkanaal te persen als hetero kan ik je melden.

erikgroothuis

Schijnt wel degelijk een reden voor te zijn:

Wikipedia

davadox

Hmmzz ok, nooit geweten dat dat zo was.
Altijd al in die blikken gezeten?

Nerro

Volgens mij wel. En hoe precies kwam dat ding binnen? Is niet iets wat je zomaar even opeet...

Oscar

Citaat van: davadox op 22-04-2011  21:41 uvan de week een blik Guinness gekregen van iemand die ik natuurlijk gelijk soldaat gemaakt heb (niet te pruimen overigens)

Hmm kennelijk geen liefhebber... ;D Je moet dit bier eens proberen in Dublin...ooh Jummie... :proost:

davadox

Ik had hem laatst uit een fleske en die vond ik wel lekker maar nu uit blik absoluut niet.
Valt ook niet te vergelijken denk ik, een lekkere tap in het holst van de leeuw of een blik van de lokale slijter hier op de hoek.

Oscar

Citaat van: davadox op 22-04-2011  22:00 uIk had hem laatst uit een fleske en die vond ik wel lekker

Was dat niet de Export versie? Die is wat zwaarder... :)

Hopmans

Citaat van: davadox op 22-04-2011  21:41 uPs: valt niet mee om zo'n ding uit je darmkanaal te persen als hetero kan ik je melden.

Ha ha ha, heb je serieus die widget opgezopen?

 :D

Hopmans

Citaat van: Oscar op 22-04-2011  22:05 uWas dat niet de Export versie? Die is wat zwaarder... :)

Kopt; 8%



davadox

Citaat van: Hopmans op 22-04-2011  22:06 uHa ha ha, heb je serieus die widget opgezopen?

 :D
Hahaha nee natuurlijk niet  :-[

Oscar

Dat krijg je niet voor elkaar, want dan moet je het blik open knippen   ;D

davadox

Citaat van: Oscar op 22-04-2011  22:05 uWas dat niet de Export versie? Die is wat zwaarder... :)
nee dit is geen export.

William

Een hele mooie innovatie zo'n widget. Hierdoor zijn ze in staat om met stikstof, wat een slecht oplosbaar gas is en dat zich normaal in de kopruimte zou ophopen, toch een mooi schuim te creeeren.


Door de slechte oplosbaarheid van stikstof kunnen er zeer kleine gasbellen worden gevormd die bovendien door de slechte oplosbaarheid ook nog eens heel langzaam vergroven. Heerlijk zo'n romige smaak!

davadox

Citaat van: William op 22-04-2011  22:23 uEen hele mooie innovatie zo'n widget. Hierdoor zijn ze in staat om met stikstof, wat een slecht oplosbaar gas is en dat zich normaal in de kopruimte zou ophopen, toch een mooi schuim te creeeren.


Door de slechte oplosbaarheid van stikstof kunnen er zeer kleine gasbellen worden gevormd die bovendien door de slechte oplosbaarheid ook nog eens heel langzaam vergroven. Heerlijk zo'n romige smaak!

Dus het balletje zorgt ervoor dat het blikje nokkkevol zit als ik het goed begrijp.

Oscar

Citaat van: davadox op 22-04-2011  22:26 uDus het balletje zorgt ervoor dat het blikje nokkkevol zit als ik het goed begrijp.

Nee, op het moment dat je het blik opent ontsnapt er uit de/het (?) widget stikstof waardoor jij in het glas een heel mooi romige schuimkraag krijgt.

davadox

Citaat van: Oscar op 22-04-2011  22:29 uNee, op het moment dat je het blik opent ontsnapt er uit de/het (?) widget stikstof waardoor jij in het glas een heel mooi romige schuimkraag krijgt.

Das handig gedaan dan!

Thnx voor de uitleg

Albertus

Zo'n widget zit ook in de flessen van 0,75 liter. Het is een 7 cm lang torpedovormig plastic gevaarte met vleugeltjes om te voorkomen dat hij uit de fles valt.

Bert

Herman

Citaat van: Albertus op 23-04-2011  11:05 ugevaarte met vleugeltjes
Vandaar Allways Guinness. >:D

Oscar

 ;D ;D Daar kon je op wachten natuurlijk... ;D ;D ;D

Het Alfazuurmannetje

Doch door het inbrengen van zo'n plug vind ik het geen artisAnaal bier meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.