Dikte van de bodem bij RVS pannen

Gestart door KingKarel, 05-03-2005 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KingKarel

Brouwers!

Na een tijd van afwezigheid (pannen in aanbouw) ben ik me weer eens aan het verdiepen. Mijn vader heeft 2 super mooie RVS ;D ketels voor me gemaakt zodat ik nu eindelijk eens kan stoppen met het brouwen uit pakketten en zelf kan schroten / maischen / brouwen.

Ik had alleen een vraag. De dikte van de bodem is 1,5 mm. Ik ben bang dat dit wellicht wat te dun is en dat ik tijdens het maischen een wat verbrande toestand  :echtboos: krijg. Is het m.a.w. mogelijk om met deze pan goed te brouwen, zonder dat ik me een slag in de rondte roer!

Groet
Karel.

Hopmans

Hoi Karel,

Ik zelf gebruik een pan van het merk Weck.
Het materiaal daarvan is volgens mij ook niet dikker dan 1,5 mm.
Je moet toch sowieso roeren bij het maischen om de vorming van vergistbare suikers te bespoedigen.
En heb je echt geen zin in roeren; Maak je toch een roermechanisme?

 :degroeten:

KingKarel

Nou het is niet dat ik niet zou willen roeren, maar ik vroeg me af hoe dik zo'n bodem moet zijn.
Ook zie je wel eens van die ketels met een ingebouwde filter aan de onderkant.

Wellicht wilde ik dat ook gaan maken, maar dan word ik natuurlijk wat gehinderd bij het roeren.
Dus wellicht een hevelfilter maken is voor mij de oplossing. Ik ga het in ieder geval proberen.
Dan kan ik ook wat berekeningen doen aan de opwarming etc.

Groeten
Karel.

Hopmans

Daar zeg je wat Karel ???
Dat zal inderdaad een nadeel zijn van dat systeem (vast filter in de maischketel).
Het leek zo ideaal.
Maar zoals Jacques zegt: probeer en leer.
Misschien gaat het wel goed.
En anders een hevelfilter of een filterkuip.
Beide zijn redelijk goedkoop te fabriceren.

Groetjes,

Hoppie

MO

En zet je gaspit niet te hoog. Volgens mij valt het wel mee met de dunte (?)

TVERSCH

Hoi Karel,

Natuurlijk is er met deze pannen goed te brouwen. Volgens mij is 1,5 mm redelijk dik hoor. Als je brouwt volgens de infusiemethode
zet je de maischpan geïsoleerd weg in een daarvoor passende isolatie 'kist', en hoef je alleen maar even te verwarmen/roeren tot je de gewenste temperatuur bereikt heb. Wel even om de 10/15 min even temperastuur controleren en evt. corrigeren.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de pannen zijn, en of dit dus mogelijk is.
Een ingebouwd filter onder in de pan is wel aardig, maar met een hevelfilter is het volgens mij veel simpeler werken/schoonmaken.

Mocht je nog twijfelen over de geschiktheid van deze pannen, zet ze op het prikbord ! Zeker weten dat er heeel veel liefhebbers voor zijn !! (afhankelijk van de grootte natuurlijk)

Probeer en leer is hier echt op zijn plaats.

Groetjes
Theo

Bas

Hoi Karel / Theo,

Ik heb een filter (wortverzamelpijp) "vast" onderin mijn maischketel zitten. Ik heb er geen last van bij het roeren, je kunt er goed om heen roeren. Verder ben ik er erg tevreden mee, en ik zie het als voordeel t.o.v. een hevelfilter, die je eerst op de een of andere manier moet "aanzuigen", terwijl ik slechts een kraantje moet openzetten. Schoonmaken ik ook geen probleem, want ik heb 'm er zo uit doordat het ding met een koppeling aan de kraan zit. Verder is het ding erg compact, dus prima schoon te maken (de meeste hevelfilters die ik heb gezien zijn onhandig groot). Voor een foto van mijn wortverzamelpijp zie hier, het ding is ongeveer 20 x 20 cm groot.

Mijn stelling is dat een wortverzamelpijp even makkelijk, en waarschijnlijk makkelijker werkt. Makkelijker (in gebruik en met schoonmaken) zal bijna niet mogelijk zijn.

Grt, Bas H.

KingKarel

Heren,

Ik zal mijn opties nog maar eens overwegen. Wortverzamelpijp die te demonteren is ziet er ook wel aantrekkelijk uit! En inderdaad dat "aanzuigen" is natuurlijk wat lastiger dan gewoon de kraan open draaien. Die isolatie is wellicht ook nog te overwegen! Maar met een goede brander wellicht niet noodzakelijk. (Wel energiezuinig bier!).

Ik zal er nog eens over denken. Immers "BEZINT eer ge BEGINT!" (Mooi onderschrift voor een biertje!) ::)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.