Voeg jij bottelgist toe?

Gestart door NewLine, 05-04-2013 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voeg jij bottelgist toe?

Ja
9 (9%)
Nee
91 (91%)

Totaal aantal stemmen: 100

NewLine

De vraag is dus of je doorgaans bij het bottelen extra (bottelgist) toevoegt (Ja) of dat je vertrouwt op de gist die nog in je bier aanwezig zou moeten zijn (Nee)

hansm

Als ik bottel voeg ik altijd bottelgist toe. Ik heb gemerkt dat de hergisting dan altijd probleemloos verloopt.
De laatste tijd bottel ik trouwens niet meer. Alles wordt afgevuld in vaatjes. Als ik een paar flesjes nodig heb vul ik die af met de beergun, uiteraard zonder bottelgist.

heijligers

Doorgaans niet, alleen bij hoogalcoholische bieren gebruik ik champagnegist vanaf de nagisting.

Andre4096

Neen.

En zelfs voor de zware bieren werkt het probleemloos.


Jacques

In al die jaren dat ik brouw slechts een enkele keer gedaan. Was mijn inziens geen succes omdat ik daardoor meer gistachtige smaken in mijn bier kreeg.
Voorwaarde is wel dat je niet langer dan 3 weken wacht met het bottelen nadat de nagisting is afgelopen. Zo lang wachten met bottelen is natuurlijk ook nergens voor nodig.

hansm

Citaat van: Jacques op 05-04-2013  17:09 uIn al die jaren dat ik brouw slechts een enkele keer gedaan. Was mijn inziens geen succes omdat ik daardoor meer gistachtige smaken in mijn bier kreeg.

Die gistachtige smaken heb ik alleen gehad als ik korrelgist toevoegde als bottelgist. Daar ben ik dus ook snel mee gestopt.

Goede resultaten heb ik bereikt door een kleine starter (300 ml) te maken van de hoofdgist. Hiervoor bewaarde ik 100 ml van de starter die ik voor het hele brouwsel maakte, of tapte ik 100 ml af van het vol-gistende jongbier (2 á 3 dagen na start vergisting). Van die hergist-starter gebruikte ik dan 100-150 ml  voor de complete batch van circa 18 liter.

Brouwter


RobinB

Ik heb volgens mij nog nooit bottelgist toegevoegd? Of ik ben het vergeten... ;)
Ik heb ook met hoogalcoholische bieren goede hergistingen, je moet echter natuurlijk wel rekening houden met de alcoholtolerantie van de betreffende gist.

Bijvoorbeeld wanneer dit max 10% is en je brouwt een bier van 10,5-11%, dan kan je op je klompen aanvoelen dat het niet goed gaat hergisten.
Echter een gist met een alcoholtolerantie van 11,5% in een bier van 10%, moet gewoon goed gaan indien je fitte gist hebt toegevoegd.

hobbybob

Nee ik ook niet

Al mijn bieren zitten binnen 3 weken op fles dan is er meer dan voldoende gist aanwezig.

Iinderdaad het is wel zoals RobinB zegt als je al boven de alcoholtolerantie zit dan wordt het wat anders.

Morgen mijn Koning Willem IV bottelen zit nu op 9,8% na 14 dagen nog 0,4% door bottelsuiker zit ik toch lekker boven de 10% met mijn Quadrupel :biersmile:

Let wel dit soort "zware" bieren worden bij mij wel iedere dag geliefkoosd (lees geschud) de eerste 14 dagen van de hergisting.

Henielma

Nooit bottelgist toegevoegd. Geduld en constante 21 of 22 ºC doen veel goed.

Oscar

Het toevoegen van bottelgist is voor thuisbrouwers een, naar mijn inzien, compleet onzinnige en onnodige handeling welke je bier zeker niet zullen verbeteren. Als je last hebt van een slechte hergisting op fles doe je mijn ziens ergens anders in het proces iets niet goed. Wij filteren niet, pasteuriseren niet, dus er zit altijd nog voldoende gist in het bier voor een goed navergisting. Zelf bij ondergistend bier. In mijn hele brouwcarriere heb ik geloof ik 1x een probleem gehad met de hergisting, en dat was toen ik nog lang niet zo veel wist als nu en het was ook nog een bier van ± 10% Alc.

Dus mijn mening... Bottelgist? Onzin! Niet nodig!  ;)


Oscar

Citaat van: hobbybob op 05-04-2013  22:06 uLet wel dit soort "zware" bieren worden bij mij wel iedere dag geliefkoosd (lees geschud) de eerste 14 dagen van de hergisting.

Zelfs dat is niet echt nodig. De gist weet zijn voeding (suiker) heus wel te vinden... :)

hobbybob

Citaat van: Oscar op 05-04-2013  23:41 uZelfs dat is niet echt nodig. De gist weet zijn voeding (suiker) heus wel te vinden... :)

Gelijk maar 2 dagen overgeslagen ;)

Zit al druk op nu merkte ik gisteravond ( nog een tip voor iedereen die zich afvraagd of er wel druk opbouw is, bottel ook een petflesje mee zodra er druk opbouw is kun je um niet meer indrukken, heb je gelijk een "eerste proefflesje" )

René K

Hier ook nooit bottelgist toegevoegd. En ook nooit problemen mee gehad.

Oscar

Citaat van: hobbybob op 09-04-2013  10:17 ubottel ook een petflesje mee zodra er druk opbouw is kun je um niet meer indrukken, heb je gelijk een "eerste proefflesje" )

Leuk als test, maar na 2 keer weet je ook wel dat het goed gaat. Dus kun je gewoon na 1 week een flesje openen en kijken of je druk hebt. Al die trucjes... Als je je hergisting op fles wilt volgend zet er dan een manometer op.  :)

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 10-04-2013  23:21 uLeuk als test, maar na 2 keer weet je ook wel dat het goed gaat. Dus kun je gewoon na 1 week een flesje openen en kijken of je druk hebt. Al die trucjes... Als je je hergisting op fles wilt volgend zet er dan een manometer op.  :)
Helaas zijn die manometers best wel duur link
Maar ja, normaal gesproken gaat hergisting gewoon goed.

Oscar

Citaat van: Aart op 11-04-2013  00:52 uHelaas zijn die manometers best wel duur

Klopt, maar met een beetje knutselen ben je er ook voor een paar tientjes :-)

ciesvandekwis

Citaat van: Oscar op 11-04-2013  06:26 uKlopt, maar met een beetje knutselen ben je er ook voor een paar tientjes :-)

Er zijn al redelijk wat zelfbouwers die zoiets maken, altijd leuk voor een volgend hobbyprojectje: http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=1070&hilit=manometer

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 11-04-2013  06:26 uKlopt, maar met een beetje knutselen ben je er ook voor een paar tientjes :-)
Interessant. In wat voor winkel zou ik zo'n drukmetertje kunnen vinden?

tjleet

Auto-onderdelen, misschien zelfs gewoon bij de bouwmarkt.

seed7

Relatief goedkope manometer vast ook wel zelf te maken op basis van een keilbout of zo.

Ingo

Henielma

Citaat van: seed7 op 11-04-2013  17:34 uRelatief goedkope manometer vast ook wel zelf te maken op basis van een keilbout of zo.

Ingo

Een hele mooie eenvoudige oplossing.

Jacques

Citaat van: Aart op 11-04-2013  17:10 uInteressant. In wat voor winkel zou ik zo'n drukmetertje kunnen vinden?

In alle bouwmarkten! Daar zijn ze weinig geld te koop.

citrasimcoe

Citaat van: Jacques op 11-04-2013  22:59 uIn alle bouwmarkten! Daar zijn ze weinig geld te koop.
Dank voor de tip  :)

dennisbier

Tenzij je iets bijzonders wilt doen met je bier... Neen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.