Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler aansluiten  (gelezen 6980 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Platenkoeler aansluiten
« Gepost op: 04-04-2013 21:15 u »
Het zal al wel eens voorbij gekomen zijn maar ik kan het echt niet vinden:

Ik ben steeds op het eind van de brouwsessie aan het kl__ien met het koelen met de platenkoeler. Ik sluiten hem als volgt aan:

Hete wort in en aan dezelfde kant koud water in. Of moet dat anders. Koelen gaat bij mij met een heel klein straaltje wort en een flinke straal water en dat wel een half uur lang. Koelwater komt er bijna koud weer uit. Ergens mist de overdracht van warmte. Dat kan toch niet goed zijn. Platenkoeler heeft 30 platen. Ik laat de koeler eerst vollopen met water en wort; er kan dus geen lucht in zitten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KJ!

• Senior lid
Re: Platenkoeler aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2013 21:25 u »
Warme wort en koel water moeten altijd in tegengestelde richting stromen.
ik zou ze niet aan dezelfde kant aansluiten.

Offline John

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2013 21:30 u »
Dus aan kant van uitstroom wort, de instroom water aansluiten. Heb ik ook al gedaan maar zal volgende keer nog eens doen... Ik ga er stiekem vanuit dat ik 25 liter wort in 10 minuten zou moeten kunnen koelen tot 18-20 graden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2013 21:39 u »
Hete wort in en aan dezelfde kant koud water in.

Fout! Dat is dus niet in tegenstroom. Dus hete wordt in... en daarnaast koelwater uit! Dan gaat het koelen een stuk sneller... :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 04-04-2013 21:40 u »
ga er stiekem vanuit dat ik 25 liter wort in 10 minuten zou moeten kunnen koelen tot 18-20 graden.

Nee 10 minuten ga je net niet redden houd 15-20 minuten aan... :)

Offline John

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2013 22:16 u »
Warme wort en koel water moeten altijd in tegengestelde richting stromen.
ik zou ze niet aan dezelfde kant aansluiten.
Dus dit klopt niet? Ik moet dus warm en koud op 1 kant van de koeler aansluiten.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2013 22:23 u »
Jawel. Er staat eigenlijk hetzelfde. Maar dan anders.

ed

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2013 22:25 u »
Ik moet dus warm en koud op 1 kant van de koeler aansluiten.

Dat probeer ik duidelijk te maken... je moet ze in tegenstroom aansluiten, en het water op de grotere opening... :)

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde

Offline stoffel2

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2013 22:30 u »
Met dat warm/koud kan het soms wat onduidelijk worden.
Misschien herinner je je uit de chemielessen de Liebigkoeler? Kant waar de te koelen vloeistof uitkomt moet de koelvloeistof in!

Offline John

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2013 22:37 u »
Heb hem door (maar zo deed ik het altijd al). Zal volgende keer eens goed opletten dat er geenlucht in zit. En ik zal er ook niet vanuit gaan dat ik in 10 minuten klaar ben met koelen.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2013 22:59 u »
Vanmiddag 17 liter Berliner Weisse gekoeld met mijn platenkoeler en dat ging als een trein  :nut:
Het kwam er zelfs te koud (17,5 C) uit en ik was ruim binnen de 10 minuten klaar.

Ik zorg er wel voor dat ik de platenkoeler even goed heen en weer beweeg zodat alle
lucht er uit is. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 04-04-2013 23:00 u »
Dus dit klopt niet? Ik moet dus warm en koud op 1 kant van de koeler aansluiten.

Het is maar net welke kant je bedoelt. De korte of de lange kant. :)

Overigens geven de zoekwoorden "platenkoeler aansluiten" diverse links naar topics waar dit onderwerp eerder aan de orde is geweest. Ook via de tags had je snel het antwoord op je vraag kunnen vinden via de tag "koelen".

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 04-04-2013 23:02 u »
Ik zorg er wel voor dat ik de platenkoeler even goed heen en weer beweeg zodat alle
lucht er uit is.

Zet de platenkoeler recht omhoog met de invoer van het hete wort aan de onderkant. Alle lucht zal uit de koeler verdwijnen waardoor de koeler beter werkt.

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-04-2013 11:20 u »
Zet de platenkoeler recht omhoog met de invoer van het hete wort aan de onderkant. Alle lucht zal uit de koeler verdwijnen waardoor de koeler beter werkt.

Dit had ik de vorige keer gedaan echter met een zeer slechte koeling tot gevolg  :weetniet:
Gisteren heb ik hem gewoon op de onderkant gezet en een beetje bewogen in het begin en dat ging perfect.   

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #15 Gepost op: 05-04-2013 12:49 u »
Dit had ik de vorige keer gedaan echter met een zeer slechte koeling tot gevolg  :weetniet:
Gisteren heb ik hem gewoon op de onderkant gezet en een beetje bewogen in het begin en dat ging perfect.

Juist het ronddraaien bij het begin van de koelen zorgt ervoor dat je het lucht kwijt raakt.

Hoe je de koeler daarna neerzet maakt niet zoveel uit. Ik leg hem daarna ook altijd op de lange zijkant met de (hete) wortslangen aan de onderkant: het staat dan stabiel en er is minder kans dat slangen dichtknikken of dat er koppelingen onder spanning komen te staan.

Offline Ooievaar

• Vol lid
  • A je to!
« Reactie #16 Gepost op: 05-04-2013 16:25 u »
Het aansluiten van je platenkoeler gaat inderdaad niet helemaal goed en dat is te zien aan je koelresultaat. 

Je hebt de koeler in meestroom configuratie aangesloten, dit in combinatie met een temperature cross (de temperaturen van het wort en het koelwater kruizen elkaar) zorgt ervoor dat je wort niet ver genoeg afgekoeld kan worden. Wat er gebeurd is eigenlijk heel logisch, op het moment dat je koude koelwater in contact komt met je hete wort zal het opwarmen naar een temperatuur die hoger is dan de temperatuur waar je het wort naar wil terugkoelen. 

Een klein voorbeeld:

Je wort moet van 99 graden afgekoeld worden naar 20 graden. Dit doe je met water uit de kraan van 10 graden. Zodra het water in aanraking komt met het hete wort van 99 graden wordt het opgewarmd naar 30 graden. Je kan nu dus nooit meer afkoelen naar 20 graden (30>20)! In meestroom configuratie kan je dit oplossen door meer koudwater te gebruiken en minder wort, je werkt eigenlijk met een gemiddelde van de temperatuur verschillen en massastromen.

Wat je dus moet doen is tegenstroom koelen, hierbij zijn de temperatuur verschillen tussen wort en koelwater altijd klein waardoor je het meest efficient afkoelt! Het hete wort moet dus in contact staan met het warme koelwater. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 05-04-2013 18:22 u »

Grappig. Ik heb net de tegenovergestelde ervaring. Ook na het bewegen van de platenkoeler om zo veel mogelijk lucht te verwijderen werkt de koeler minder effectief al ik hem plat legt. Het omhoog zetten van de koeler helpt in ieder geval om ook de lucht omhoog te laten komen. Hierdoor kan de lucht de koeler verlaten.

Tags: platenkoeler