Gist opkweken

Gestart door MaartenM, 26-11-2003 12:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: ik heb een vloeibare gist van Wyeast gekocht (Danish lager, voor mijn Fredrikstad pils kloon) en deze wil ik proberen op te kweken. In het boek van Jan van Schaik en hier op de site wordt gedesinfecteerd met een snelkookpan. Kan dit eigenlijk ook in een gewone pan als er langer gekookt wordt? En is het mogelijk Wyeast gist op te kweken? (ik neem aan van wel).

alvast bedankt
Maarten

Edwin

Ha Maarten  :proost:

Wat bedoel je precies met het opkweken van Wyeast? Dat wordt geleverd in een smackpack en hoeft dus niet te worden opgekweekt.

Wil je het op een 'schuine buis' zetten om langer te bewaren, dan moet je inderdaad erg steriel werken en heb je ook wat meer spulletjes nodig dan alleen een pan.

Voor wat betreft steriliseren is er ook een andere methode die veel omslachtiger is, maar wel werkbaar. Het gebruik van een snelkookpan is namelijk om ook de sporen te doden (door de hogere temperatuur). Wanneer je geen snelkookpan hebt, moet je dus op een andere manier van die sporen afkomen. Dat kan door te koken. Daarmee dood je de bacteriën. De sporen blijven achter en komen uit. Die nieuwe bacteriën dood je vóórdat ze nieuwe sporen kunnen maken (1 dag na de eerste kook). Voor de veiligheid kook je nog eens de derde dag en dan is het steriel. Nogal omslachtig dus.

Edwin

MaartenM

Dank je Edwin, dus 3x koken en dan pas enten? Ik wil namelijk het gist opkweken om niet elke keer zo'n (toch redelijk prijzige) smackpack te hoeven koken. Ook lijkt het me gewoon leuk om te doen. Altijd (bijna) gratis gist!

Edwin

Ha Maarten  :proost:

Wil je echt gisten gaan bewaren en onderhouden, dan raad ik je het boek De eerste stappen in gist kweken (deel 1) aan. Het is voor € 15,= te bestellen bij http://www.roerstok.nl/html/activiteiten/boekenshop.shtml


De moeite waard!
Edwin

Herman

Hoi Maarten,

Er is een makkelijker methode, zie het volgende pdf'je

Op mijn site staan ook nog meer links, zie alhier.

Groeten,
Herman

MaartenM

Bedankt voor de tips heren! Denken jullie dat het mogelijk is om de smackpack als normaal te gebruiken en dan een restje achter te houden en deze te gebruiken zoals beschreven op de site en in het boekje van Jan van Schaik? Mede omdat deze methode ook voor anders verkregen gisten zou moeten werken?

Edwin

Ha Maarten  :proost:

Ik heb wel eens gist geënt vanuit het pakje. Dat is dus wel mogelijk.

Edwin

Bas


Citeer... Denken jullie dat het mogelijk is om de smackpack als normaal te gebruiken en dan een restje achter te houden en deze te gebruiken zoals beschreven op de site ...
Is zelfs beter, wanneer je gist uit fles opkweekt heb je meer kans op infecties en/of gedegenereerd gist. Gist uit een smartpack is veelal vitaal en nog niet gemuteerd.

Grt, Bas H.

John

Hoi,

Ik kom erg goedkoop aan mijn gist: in de vriezer bewaar je bakjes met wort van vorig brouwsel. 15 minuten koken, afkoelen tot ong. 23 graden, twee depts van DUVEL bier, wat gistvoeding (=mespuntje), heel goed schudden (=beluchten), warm wegzetten en ziedaar... Na een nachtje slapen is de aktiviteit duidelijk waarneembaar. STERIEL werken is natuurlijk ook hier het sleutelwoord. Je moet wel op tijd breginnen dwz ongeveer 5 dagen vantevoren. De ene keer start het wat vlugger op dan de andere keer. Ik heb daar nog geen reden voor kunnen vinden. En oh ja ik heb op deze manier heel veel lekkere bieren gemaakt met een wat hoger alcoholpercentage.

Succes
John
Nuenen

colsonb

Hej, het is misschien een domme opmerking maar ik ben nog niet zo bedreven in het brouwen en zeker niet in het kweken van gist (ik heb enkel nog maar gevriesdroogde gist gebruik  :-[  )  maar waarom kappen jullie geen volledig biertje "hergist- op fles" in jullie brouwsels? ALs je bvb een Westmalle dubbel-kloon maakt dan heb je ineens de juiste gist :)

laat me iets weten als ik hier een of andere grondregel van het brouwen heb overtreden, dan drink ik de flesjes in het vervolg op ipv ze stomweg bij mijn bier te kappen  :proost:
Groetjes Bram

MO

He, wat een goed idee! Dat daar nou nog nooit iemand op gekomen is. Ik ga het meteen proberen.

Nu serieus: het is een bekende methode, als je er meer over wilt weten, kun je dit artikel van Jacques Bertens lezen.

Hopmans


CiteerKan dit eigenlijk ook in een gewone pan als er langer gekookt wordt? En is het mogelijk Wyeast gist op te kweken? (ik neem aan van wel).
alvast bedankt

Ja, dat kan.
Maar dat duurt 3 dagen.
Koken 20 min
de volgende dag ook, en dan de dag daarna weer.
3 x 20 min met tussenposen van 24 uur.
Dan zijn de sporen weg.

 :degroeten:

Herman

Hop, ik denk dat maarten zich niet meer met die vraag bezighoud, 2,5 jaar na het stellen ;)

colsonb

Oeps sorry jongens, mijn schuld. Daar had ik ff niet op gelet. De vraag schoot me ineens te binnen toen ik het topic aan het lezen was :)

Groetjes Bram

Hopmans

CiteerHop, ik denk dat maarten zich niet meer met die vraag bezighoud, 2,5 jaar na het stellen

Mmmm, ik dacht dat ik een verdoeselde geest had.  8)

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 29-04-2006  19:18 uJa, dat kan.
Maar dat duurt 3 dagen.
Koken 20 min
de volgende dag ook, en dan de dag daarna weer.
3 x 20 min met tussenposen van 24 uur.
Dan zijn de sporen weg.
Deze techniek wordt ook wel Thyndallisatie genoemd.
@ Herman: toegevoegd vanwege de zoekfunktie.

Hans Hans

Herman

Geeft niks hoor Bram, ook op oude threads kun je gewoon reageren.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.