Absoluut Bierbrouw-Groentje

Gestart door PatrickBrouwer, 30-03-2013 16:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PatrickBrouwer

Via deze weg wil ik me graag voorstellen op dit forum.

Mijn naam is Patrick, ik ben 27 jaar en ik kom uit Haarlem, Noord-Holland. Ik ben een man van vele hobby's en interesses, waarvan het bier -drinken-  er eentje is. Zo heb ik onlangs mijn eerste bierproeverij georganiseerd waar ik de volgende bieren heb gepresenteerd: Weihenstephaner Hefe Weissbier, Budels Honing, Kelpie Seaweed Ale, Sloeber en Gulden Draak. Dit is een groot succes geworden.

Omdat ik tegenwoordig vele bieren drink, is mijn interesse gegroeid in het brouwen ervan. Mede hierdoor heb ik besloten om vandaag mijn eerste brouwpakket aan te schaffen en volgende week te beginnen met het brouwen.

Ik hoop op dit forum veel ervaring op te doen en uiteindelijk misschien wel andere beginners te kunnen helpen met het brouwen van bier.

Tot ziens, verder op het forum!

JanEric

Veel succes en plezier :brouwen:
Ga je meteen met mout beginnen of met de blikken?

PatrickBrouwer

Dankjewel!

Ik ga beginnen met het Brewferm Triple Bierpakket. Ik hoop dat hierbij een goede beschrijving zit, zodat ik mijn eerste brouwsel tot een succes kan maken. Eventueel heb ik 'The Brewers Bible' aangeschaft voor extra informatie.

Het lijkt me in ieder geval een uitdagende hobby!

JanEric

De beschrijving bij die blikken is nou niet echt de meest uitgebreide...
Je kunt hier: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen ook kijken.

heijligers

Welkom Patrick,

Veel plezier en succes met deze mooie hobby.  :brouwen:

Als het brouwvirus je te pakken heeft, kom je er niet meer vanaf.  :biersmile:

Groeten  :degroeten:

Maarten

Jacques

Hallo Patrick,

Toen ik ongeveer jouw leeftijd had (ik was zo'n 3 jaar jonger) was ik ook hevig geïnteresseerd in bier. Ook ik bedacht dat het leuk zou zijn zelf mijn bier te brouwen en sindsdien heeft het mij niet meer losgelaten. En nu vele jaren later leer ik nog steeds bij.

Jij hebt een groot voordeel. Er is nu internet en op dit forum kun je altijd om hulp vragen.

Welkom!

Brouwter

Welkom! Ik ben vorig jaar gestart met het tripel blik, en ben ondertussen een paar brouwsels en veel wijsheid verder! Veel plezier met je nieuwe hobby en welkom op het forum!

PatrickBrouwer

Ik ben benieuwd hoe de hobby bij mij zal evolueren.
Waarschijnlijk zal het mij ook niet meer loslaten!

Bedankt voor de reacties. Ik zal jullie op de hoogte houden over mijn brouwsels verder op dit forum!

@Brouwter, was jouw eerste brouwsel een succes?

PatrickBrouwer

Jihaaaa! Ik moet even mijn enthousiasme kwijt!

Ik heb zojuist mijn eerste blikbrouwsel-jongbier geproefd. En het smaakt zowaar al naar bier!
Ik ben helemaal blij en trots om mijzelf en mijn gistvriendjes! ^.^

Mijn Brewferm Tripel heeft een nu een SG van 1015. Dat betekend dat ik dit weekend wil gaan bottelen.
Het bier lijkt best vol van smaak. Het heeft ook al een volle body in mijn beleving. Heel erg leuk!

 :hoera:

Franx

Joehoeee leuk he!

Ik heb vandaag een Brewferm Diabolo opengetrokken. Die is ruim anderhalve week geleden gebotteld en heeft een fractie te koel gestaan. Ik was vooral nieuwsgierig naar koolzuur en schuim. Dat kan nog net even beter. Maar het is ondanks dat het nog een paar weken (6-8) moet rijpen al behoorlijk lekker... ik durf het nu al aan gasten voor te zetten ;-)

Maar ehh, als je een keer in de buurt van Delft bent, ben je meer dan welkom. Maar volgens mij ben ik net zo groen als jij haha! Maar leuk en verslavend is het wel he!

Many Franx

PatrickBrouwer

Ik ben nog een stuk groener ;)

Welke bevalt je tot nu toe beter? Die tripel of diabolo?
En gebruik je steeds dezelfde gist?

PatrickBrouwer

En ohja. Hoeveel bottelsuiker heb jij gerekend per fles of liter bij de tripel?
Ik 2,5 g per 33 cl dus zo'n 7,5 g per liter.

Franx

Hi Patrick,

Ik twijfel even of jouw vraag over de tripel aan mij gericht is... Want die heb ik nog niet gemaakt. Ik kan je wel vertellen wat ik bij Diabolo en Tarwebier gedaan heb. Bij Diabolo heb ik de aangegeven hoeveelheid suiker na het overhevelen toegevoegd en opgelost om het vervolgens direct daarna te bottelen.

Het tarwebier heb ik per fles "besuikerd". Ik heb een maatlepel genomen en die geijkt... dat wil zeggen dat er met een klein kopje er op er circa 3,5-4 gram suiker per fles naar binnen gaat. (10 schepjes was circa 37/38 gram). Ik gebruik voor dit moment nog beugels van Grolsch dus 45 cl.

Hoop dat ik je een beetje geholpen heb... ik neem aan dat het voor de Tripel niet anders is. Brewferm heeft heldere (maar volgens het beginnersform voor verbetering vatbare) instructies.

Grtz

Franx

PatrickBrouwer

Ik dacht eerder gelezen te hebben dat je ook de tripel had gemaakt. Foutje.

Maar qua suiker heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, dus dat komt dan wel goed!

Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Hou ons op de hoogte :)

Franx

Geen probleem!

Ik heb gisteren een witte tarwe geproefd na een weekje botteling. Gewoon om te zien/proeven of er voldoende bubbles in zaten. Maar ehhhh... dat smaakte zo goed dat ik er vandaag nog een open gemaakt heb. Ik heb twee kratten met beugels dus die twee "pre-gerijpte" flesjes kunnen er wel af :P

Ik heb nog 1 blik staan van Muntons... die is binnenkort aan de beurt. Dat wordt een pilsje, gewoon lekker voor de slobber. Daarna ga ik voor mijn eerste moutpakket. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lukken. Moet nog even de juiste spullen bij elkaar sprokkelen.

Hoe me ook op de hoogte van jouw vorderingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.