Schultenbräu Barrel-Aged

Gestart door heijligers, 30-03-2013 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

Als uitvloeisel van dit draadje (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22571.0.html) heb ik besloten om mijn vaatje uit te proberen met een kratje Aldi-pils. Dat wordt dus een "Schultenbräu Barrel-Aged".
Het is de bedoeling om het bier een week of drie in het vat te laten zitten. Daarna wordt het gebotteld met bottelsuiker en bottelgist.

Tussendoor moet het waarschijnlijk nog worden aangevuld. Heeft iemand een idee hoe snel de verdamping gaat uit zo'n 5 liter vaatje?

Hieronder de foto's:


RBos

Ik vind het een erg leuk experiment. Ben benieuwd hoe het wordt. :biersmile:

Dirtbag

Leeft er nog gist in schultenbrau of ga je bottelgist gebruiken?

mvg

db

heijligers

Citaat van: Dirtbag op 30-03-2013  16:06 uLeeft er nog gist in schultenbrau of ga je bottelgist gebruiken?

mvg

db
Het is gewoon gefilterd en gepasteuriseerd, zoals gebruikelijk bij fabriekspils.
Citaat van: heijligers op 30-03-2013  15:05 uDaarna wordt het gebotteld met bottelsuiker en bottelgist.

Brouwter

Hahahaha, geweldig dit experiment. Ik ben benieuwd!


Sjaak_Deventer

Ben benieuwd! Kan er alleen maar beter op worden!  :proost:

William

Een originele aanpak ;D.

Heb je de flesjes wel een beetje voorzichtig uitgeschonken om oxidatie een beetje binnen de perken te houden?

tjleet

Dit getuigt van een goed gevoel voor humor.
Zeer goed gevonden!

heijligers

Citaat van: William op 30-03-2013  17:09 uEen originele aanpak ;D.

Heb je de flesjes wel een beetje voorzichtig uitgeschonken om oxidatie een beetje binnen de perken te houden?
Ik heb de flesjes voorzichtig in een bottelemmer leeggeschonken en toen via de slang het vat gevuld. Dit gaf veel schuim in het vat door het koolzuur. Toen heb ik het koolzuur in het bottelvat eruit geschud  ??? en het vat verder afgevuld.

heijligers

Citaat van: Sjaak_Deventer op 30-03-2013  17:07 uBen benieuwd! Kan er alleen maar beter op worden!  :proost:
Dat dacht ik ook. Kan dus eigenlijk niet fout gaan   ;D

David Steeman

Ik en een vriend willen ook komen. We willen wel ondersteunen maar vragen ons af waar we concreet kunnen helpen.

ThomasM


Jacques

Ik ben benieuwd.

Veel succes met je experiment.

Herman

Leuk experiment! Dat bottelvat lijkt me overigens een handeling te veel, ik zou de flesjes rechtstreeks in het vat gegoten hebben. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt!

heijligers

Citaat van: Herman op 30-03-2013  23:40 uLeuk experiment! Dat bottelvat lijkt me overigens een handeling te veel, ik zou de flesjes rechtstreeks in het vat gegoten hebben. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt!
Dat had ik overwogen, maar zou en teveel schuim geven en bij eigen brouwsels ook niet zo gaan. Daarom heb ik hier voor gekozen.

RobinB

Voordeel was wel geweest dat het vrijkomende CO2 (een deel van) de zuurstof verdreven zou hebben en daarmee mogelijk de oxidatie wat hebben beperkt. :)
Geen gist in het vat?

heijligers

Citaat van: RobinB op 31-03-2013  00:09 uVoordeel was wel geweest dat het vrijkomende CO2 (een deel van) de zuurstof verdreven zou hebben en daarmee mogelijk de oxidatie wat hebben beperkt. :)
Geen gist in het vat?
Hij heeft toch flink geschuimd en daarmee de zuurstof verdrongen.
Wat zou die gist in het vat moeten doen?

RobinB

Actieve gist voorkomt ook oxidatie.
Mijn ervaring met gefilterd en gepasteuriseerd fabriekspils is dat het zelfs in de flesjes al vrij vlot oxideert met de vorming van karton-achtige smaken. Na een dergelijke behandeling verwacht ik in het vaatje een groter of minimaal evengroot effect...

Maar ja, het was toch primair al behandeling voor het vat en niet zozeer welk invloed het vat op het bier heeft?

toon van den broek

Inderdaad misschien een goed idee om er direct al een gist en wat suiker in te doen, zodat het bier alvast een heel weinig gist. Op die manier voorkom je m.i. dat het bier met zuurstof uit de lucht in aanraking komt en komt er weer wat leven in je in principe letterlijk dode bier. Ook een beetje drooghoppen zal conserverend werken en een extra smaakverbetering geven?
Succes! Groet Toon.

heijligers

Bedankt voor de tips. Gisteravond heb ik wat suikerwater en gist toegevoegd. Koudhoppen lijkt me geen goed idee, omdat ik de hop dan niet meer uit het vaatje krijg.

Sjaak_Deventer

Citaat van: heijligers op 01-04-2013  11:59 uBedankt voor de tips. Gisteravond heb ik wat suikerwater en gist toegevoegd. Koudhoppen lijkt me geen goed idee, omdat ik de hop dan niet meer uit het vaatje krijg.

Je kan ook koudhoppen met pellets..Gaat ook prima! :)

citrasimcoe

Citaat van: heijligers op 01-04-2013  11:59 uBedankt voor de tips. Gisteravond heb ik wat suikerwater en gist toegevoegd.
Met een waterslot? Of is het vat niet helemaal dicht?

Oscar

Citaat van: Aart op 01-04-2013  12:23 uMet een waterslot? Of is het vat niet helemaal dicht?

Hout ademt  :)

De-Geert

Ik vind het een geniaal idee!

seed7

Getver, dit gaat een trend worden, de prijs van eiken begint al weer te stijgen ;)

Ingo

heijligers

Citaat van: Sjaak_Deventer op 01-04-2013  12:18 uJe kan ook koudhoppen met pellets..Gaat ook prima! :)
Die heb ik niet en wil ik ook niet eigenlijk.
Ik wil geen hop in het vat, eerst kijken wat het hout doet.

heijligers

Citaat van: seed7 op 01-04-2013  14:50 uGetver, dit gaat een trend worden, de prijs van eiken begint al weer te stijgen ;)

Ingo
Eiken vaatjes zijn inderdaad erg duur. Zo'n vaatje als ik heb, kost in twee liter uitvoering nieuw € 90 bij Brouwmarkt. Mijn vijflitervaatje is echter uit 1973.

Christian1990

Super experiment, mocht het smaken laat het weten.. ;-) Welke gist heb je toegevoegd, een pils gist of een speciaalbiergist?

ThomasM

Kijken of je een sour erin kan maken! (geuze/lambiek)

stinkmuis

Leuk! Ik wil ook nog altijd een vaatje van een liter of 5 ergens vandaan halen om wat bier op te rijpen. is er helaas nog steeds niet van gekomen. Misschien de 2 liter vaatjes van Brouwland wel een leuk idee. Vind € 90,00 alleen wel wat duur voor een experiment.

Ralph

Leuk experiment! Ben benieuwd naar de uitkomst. Hoeveel suiker heb je toegevoegd?

RobinB

Citaat van: ThomasM op 10-04-2013  15:39 uKijken of je een sour erin kan maken! (geuze/lambiek)

Heb dit nu al een paar keer van je gelezen, waarom noem je het steeds "sour"?
Zuurbier kan natuurlijk ook, of noem het beestje bij z'n naam: Gueuze/Lambiek, Vlaams oud bruin/rood, Berliner weisse, enz?

heijligers

Citaat van: Christian1990 op 10-04-2013  15:25 uSuper experiment, mocht het smaken laat het weten.. ;-) Welke gist heb je toegevoegd, een pils gist of een speciaalbiergist?
Er is wat gemengde gist aan toegevoegd.  :nut: Eerst wat bodempjes uit leeggedronken flessen en toen nog een restje WB06  :gistsmile:

heijligers

Citaat van: Ralph op 10-04-2013  16:51 uLeuk experiment! Ben benieuwd naar de uitkomst. Hoeveel suiker heb je toegevoegd?
Een gram of 20 opgelost in water.
Later nog wat SG monsters van mijn Wiener Weize  :gistsmile:

seed7

Citaat van: heijligers op 10-04-2013  21:03 uLater nog wat SG monsters van mijn Wiener Weize  :gistsmile:

Mooi zo'n dumpvat :) gewoon alle restjes er in en Kiek'n Wat' Wort,

Ingo

heijligers

Citaat van: ThomasM op 10-04-2013  15:39 uKijken of je een sour erin kan maken! (geuze/lambiek)
Ik wil er eerst een aantal keer een zwaar bier in gaan barrel-agen.

Daarna zie ik wel verder. Voor een lambiek is het vat te klein denk ik.

Ik heb het Berkelbachtopic van Adrie gevolgd en wil zoiets misschien gaan doen. Dan of een deel in hout en de rest in glas of steeds afwisselend 5 liter in hout en dan mengen met glas en dan weer 5 liter mengsel in hout enz.

heijligers

Vandaag gebotteld na drie weken barrel agen. Ik had er een nieuw kraantje opgezet, maar daar loopt het bier erg langzaam uit   :geduld: .
De smaak is veranderd. Na het hergisten eens kijken of er wat uit te halen is wat smaken betreft.
Ik heb het vat weer gevuld met water. Hoe ik het vat het beste nat kan bewaren is me nog niet geheel duidelijk.
Hier onder nog wat plaatjes:


seed7

Citaat van: heijligers op 20-04-2013  20:22 uHoe ik het vat het beste nat kan bewaren is me nog niet geheel duidelijk.

Lijkt me evident ;) gevuld met (jong)bier

Ingo

RobinB

Citaat van: heijligers op 20-04-2013  20:22 uHoe ik het vat het beste nat kan bewaren is me nog niet geheel duidelijk.

Die schultenbräu was daarvoor toch bedoeld?
Nu had je dus je volgende bier klaar moeten hebben staan.
Of je hebt te vroeg gebotteld. :)

heijligers

Die Schultenbrau was om te kijken wat 3 weken lageren op hout doet. Mijn volgende bier staat nog niet klaar. Ik ga dinsdag weer brouwen. Misschien dan 5 litertjes extra maken om het vat weer met bier vol te krijgen.

RobinB

Was het dan niet handiger geweest om ook pas dinsdag de Schultenbräu te bottelen? :weetniet:
3 weken of 3 weken en 3 dagen zal wel niet zoveel uitmaken me dunkt. ;D

heijligers

Citaat van: RobinB op 21-04-2013  20:08 uWas het dan niet handiger geweest om ook pas dinsdag de Schultenbräu te bottelen? :weetniet:
3 weken of 3 weken en 3 dagen zal wel niet zoveel uitmaken me dunkt. ;D
Dat maakt ook niet zoveel uit, maar ik had niet gepland het brouwsel van dinsdag op het vat te gaan lageren.

ALs ik het goed volg is er geen goede manier om het vat nat (maar zonder bier erin) te bewaren?

RobinB

Ik heb geen vat.
Vullen met water kan, maar qua microorganisme ontwikkeling zou ik liever iets zoals bier nemen. Is slechts gevoelsmatig en niet onderbouwd. ;)

Jacques

Om die micro-organisme ontwikkeling tegen te gaan zou je water kunnen aanzuren tot een pH van 4.0.

RobinB

Mja, dan kan er nog best wat groeien...
Bier is best speciaal, de combi van een lage pH, alcohol en hop.

Jacques

Citaat van: RobinB op 22-04-2013  19:25 uMja, dan kan er nog best wat groeien...
Bier is best speciaal, de combi van een lage pH, alcohol en hop.

Klopt natuurlijk, maar aanzuren is zo gedaan en geeft wel een bepaalde bescherming. Niet ieder micro-organisme kan bij een dergelijke pH overleven. Om de bescherming groter te maken zou je ook naar een pH van 3,5 kunnen gaan.

heijligers

Bedankt voor de tips.
Ik heb alleen geen materiaal om zo'n lage pH te meten. Hoeveel ml fosforzuur zou dat ongeveer moeten zijn op 5 liter water?

heijligers

Limited edition  :biersmile:    Limited edition   :nut:    Limited edition   >:D    Limited edition   samenvol    Limited edition   :verbergen:

 ;D

Adbrouwt

 ;D Meer bagger aged. Laat ze smaken :D

heijligers

Citaat van: Adbrouwt op 22-04-2013  22:28 u;D Meer bagger aged. Laat ze smaken :D
:-[ Ik ben benieuwd  :weetniet:

RobinB

Niet alvast iets geproefd bij het bottelen?

heijligers

Citaat van: RobinB op 22-04-2013  23:06 uNiet alvast iets geproefd bij het bottelen?
Jawel, maar ik kon het niet echt thuisbrengen.
Over een paar weken de gewone en de BA naast elkaar proeven.

Christian1990

Vermoedelijk een tanine smaak, en een combinatie van gist smaken. :proost:

heijligers

Zij aan zij geproefd. De BA versie heeft een wrang en minder fris smaakje, is bijna helder en heeft iets minder stevig schuim dan de gewone. Er zit ook een beetje een muf geurtje aan. Twee matige/slechte bieren. Of de BA beter is dan de gewone, daar doe ik geen uitspraken over. Ik zal wat te proeven meenemen naar het pre-ONK  :biersmile:

RobinB

Citaat van: heijligers op 01-05-2013  21:45 uDe BA versie heeft een wrang en minder fris smaakje, is bijna helder en heeft iets minder stevig schuim dan de gewone. Er zit ook een beetje een muf geurtje aan.

En dat ga je straks ook doen met je eigen bieren...
Lekker joh, dat barrel aged! ;) ;D

heijligers

Citaat van: RobinB op 01-05-2013  23:35 uEn dat ga je straks ook doen met je eigen bieren...
Lekker joh, dat barrel aged! ;) ;D
Met een flinke cara quadrupel proef je dat allemaal niet zo. Dan wordt het waarschijnlijk gewoon portoriseren in de derde versnelling  ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 01-05-2013  23:35 uLekker joh, dat barrel aged! ;) ;D

De hype rond barrel aged snap ik eerlijk gezegd ook niet. Een berg oxidatie waarvoor flink betaald moet worden. Als het te doen is om een smaak van het vat kun je ook een beetje whiskey, sherry, wijn of wat dan ook in een vat zit toevoegen en wat eiken snippers gebruiken. Heb je veel meer controle over de oxidatie van je bier.

RobinB

Op een houten vat laten verzuren met de juiste culturen zoals bijvoorbeeld de Wageningse Megablend, dat vind ik dan weer wel interessant(er).
Voor enkel een houtsmaak kan je inderdaad ook snippers gebruiken.

seed7

Citaat van: heijligers op 21-04-2013  20:28 uALs ik het goed volg is er geen goede manier om het vat nat (maar zonder bier erin) te bewaren?

Een document over het omgaan met vaten dat ik net tegen kwam:
http://morewinemaking.com/public/pdf/wobcg.pdf

Ingo

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-05-2013  07:28 uAls het te doen is om een smaak van het vat kun je ook een beetje whiskey, sherry, wijn of wat dan ook in een vat zit toevoegen en wat eiken snippers gebruiken.

Dat is niet hetzelfde! En zal dus ook niet dezelfde smaak aan het bier geven...

En proef jij (of heb je geproefd) die "berg oxidatie" in alle BA bieren die je geproefd hebt?  :weetniet: :)

Hopmans

Citaat van: Jacques op 02-05-2013  07:28 uDe hype rond barrel aged snap ik eerlijk gezegd ook niet. Een berg oxidatie waarvoor flink betaald moet worden. Als het te doen is om een smaak van het vat kun je ook een beetje whiskey, sherry, wijn of wat dan ook in een vat zit toevoegen en wat eiken snippers gebruiken. Heb je veel meer controle over de oxidatie van je bier.

Hulde voor deze opmerking.
Ze verzinnen nu echt van alles: Cognac, Calvados en Whiskey vaten.
Gaat het nu om het bier of de drank die in het vat heeft gezeten?
Als ik trek heb in een Cognac, dan neem ik wel een Cognac.

Het enige goede bier in die klasse is de Beerskey.
Die heeft de Wiskey smaak van zichzelf door de mout.
Heb je geen oude vaten voor nodig.



Jacques

Citaat van: Oscar op 03-05-2013  13:25 uEn proef jij (of heb je geproefd) die "berg oxidatie" in alle BA bieren die je geproefd hebt?  :weetniet: :)

Ik proef allerlei smaakjes die niet echt fris te noemen zijn. Papier, karton en dergelijke proef inderdaad niet altijd. Wel smaakjes waarvan ik denk: waarom heb ik in hemelsnaam zo veel betaald voor dit bier.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-05-2013  22:06 uIk proef allerlei smaakjes die niet echt fris te noemen zijn. Papier, karton en dergelijke proef inderdaad niet altijd. Wel smaakjes waarvan ik denk: waarom heb ik in hemelsnaam zo veel betaald voor dit bier.

Dus dat heb je dan ook bij lambieken en geuzes die hebben nog veel langer op houten vaten gelegen... :)

MO

Hopmans - de-man-van-de->50IBU IPA- vriend! Beerskey is echt een eerlijk bier zonder al die houten vaten blah blah.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-05-2013  22:52 uDus dat heb je dan ook bij lambieken en geuzes die hebben nog veel langer op houten vaten gelegen... :)

Bij zure bieren heb ik dat veel minder. Op een of andere manier heb je bij zure bieren veel minder last van oxidatie.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-05-2013  23:54 uOp een of andere manier heb je bij zure bieren veel minder last van oxidatie.

Nog een lastig iets dat hele oxidatie verhaal, spoken, soms wel, soms niet... :nut:  ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-05-2013  00:27 uNog een lastig iets dat hele oxidatie verhaal, spoken, soms wel, soms niet... :nut:  ;D

Tsja, dat is het geval met zowat alles wat met brouwen van bier van doen heeft.
- Soms infectie soms niet.
- Soms last van gekookte groentesmaak soms niet.
- Soms last hebben van diacetyl en soms niet.
- Soms veel esters soms niet.

En ja, soms snel oxidatie en soms niet.

Als je een bepaalde smaakafwijking niet wilt hebben in je bier moet je preventieve maatregelen nemen. Het feit dat je geen last hebt van een smaakafwijking bij een bepaald bier wil niet zeggen dat je nooit geen last van kunt krijgen.

hansm

Citaat van: Oscar op 03-05-2013  13:25 uDat is niet hetzelfde! En zal dus ook niet dezelfde smaak aan het bier geven...

En proef jij (of heb je geproefd) die "berg oxidatie" in alle BA bieren die je geproefd hebt?  :weetniet: :)

Hahaha, toevallig deze week een barrel aged bier van een Nederlandse brouwerij (waarvan ik de naam even niet noem) geproefd. Zat nu een maand of 9 op fles. Oxidatie, zuur (ja, allebei), ook een beetje hout.

Maar eerlijk is eerlijk, het was best lekker, ondanks dat het totaal niet meer leek op het hetzelfde bier (ook barrel aged) een maand of 8 geleden. Toen was het in ieder geval niet zuur en zat er meer houtsmaak aan.

heijligers

Citaat van: MO op 03-05-2013  23:42 uHopmans - de-man-van-de->50IBU IPA- vriend! Beerskey is echt een eerlijk bier zonder al die houten vaten blah blah.
Ik heb hem al een paar weken in huis. Binnenkort maar eens goed voor gaan zitten.  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.