Eikenkrullen in nagisting

Gestart door HuygenMeester, 27-03-2013 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuygenMeester

Hallo,
Ik krijg maar twee berichten op dit forum over eikenkrullen.  :huilen: Daarom maar de volgende vraag. Hoe steriel is een zakje eikenhout snippers. Kan dat zo in het (na)vergistingvat  :weetniet:  Kan ik zelf eikenkrullen steriel maken? Wie heeft ervaring hiermee?

 :degroeten:
Auke

Menno071

Is het niet mogelijk om het (hop-)zakje vlak voor gebruik een kwartiertje te koken, en daarna de snippers toe te voegen?

Dorstige Alexander

Bewaren in pure alcohol of zo?

Menno071

Geeft het dan geen smaak af aan het alcohol?

KC

Ik denk dat je ze beter even kunt koken in een beetje water, anders geven ze teveel tannines af aan je bier en dan wordt het erg wrang.

Hoppenbrouwers

Kun je dit ook doen met eikenkrullen van zeg een meubelmakerij? Die gebruiken vaak blank en schoon hout. Vraag me af of het dan alleen om de houtsmaak gaat of moet het ook echt als vat gedient te hebben voor t een of ander?

HuygenMeester

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-03-2013  20:56 uKun je dit ook doen met eikenkrullen van zeg een meubelmakerij? Die gebruiken vaak blank en schoon hout. Vraag me af of het dan alleen om de houtsmaak gaat of moet het ook echt als vat gedient te hebben voor t een of ander?

Ik wil blank/onbehandeld hout gebruiken (heb ik royaal op voorraad) Zodra je behandeld hout gaat gebruiken kun je het bier wel weggooien. Houten duigen van een drankenton kan natuurlijk wel maar ik wil geen ongerechtigheden in mijn bier vandaar de vraag: hoe krijg ik het steriel.
Bovenstaande opmerking van KC vind ik zelf wel een redelijke oplossing en ga ik maar eens uitproberen.
 :degroeten:
Auke

Cisdevésser

Hallo,

Ik zou de eikensnippers een uurtje in de oven stoppen, dan zijn ze steriel en meteen getoast.
Van daaruit meteen in het gistingsvat.

Groetjes... Cis


justDick

Hoi,

Ik zie dat Cis me voor was.
Hier een kort artikeltje http://www.twortwat.nl/t-4/nieuws.detail?item_id=1336589659&type=4&back=1&page=/artikelen.
Daarna een maand of langer laten weken in whisky of port geeft nog meer smaak.

groeten, Dick

Pepe

Of iets grovere stukken eikenhout even behandelen met een brander. Dan heb je ook enigszins de mate van verkolen/toasten in de hand.
Dit doe ik ook voor mijn destillaten. Wel oppassen met de hoeveelheid.

Henielma

Je kan ook eiken snippers kopen bij Brouwland. Lijkt mij handiger.

Jacques

Citaat van: HuygenMeester op 27-03-2013  19:09 uHallo,
Ik krijg maar twee berichten op dit forum over eikenkrullen.  :huilen:

Als je zoekt naar "eiken" krijg je ruim 120 treffers. Daar zitten veel topics bij over eiken vaatjes. Als je zoekt op "snippers eiken" krijg je meer relevante resultaten (22 stuks).

Veel plezier bij het lezen van de resultaten. Er is namelijk best aardige informatie over dit onderwerp op het forum te vinden.

HuygenMeester

Citaat van: Jacques op 27-03-2013  21:44 uAls je zoekt naar "eiken" krijg je ruim 120 treffers. Daar zitten veel topics bij over eiken vaatjes. Als je zoekt op "snippers eiken" krijg je meer relevante resultaten (22 stuks).

Veel plezier bij het lezen van de resultaten. Er is namelijk best aardige informatie over dit onderwerp op het forum te vinden.

Geweldig toch zo'n forum! :groots:
Bedankt Jacques, ik zal volgende keer uitgebreider zoeken.

Wat mij betreft is mijn vraag voldoende beantwoord;  iedere meedenker bedankt.

 :degroeten:
Auke


Gerb

Ik had ook laatst wat onbehandelde eikensnippers van een meubelmaker gekregen. Die heb ik in een pakketje van aluminiumfolie boven een vlam van het fornuis rustig laten opwarmen. Hiermee krijg je een mooiere smaak en het hele handeltje is goed warm geworden. Het gevaar is dan wel dat er bepaalde delen meer warmte krijgen. Ik heb het ongeveer 10 cm boven de vlam gehouden en dan 10 minuten.

Menno071

De hoeveelheid tannines die worden afgegeven heb je zelf in de hand door de duur dat je de snippers toevoegt, alsmede de hoeveelheid snippers die je gebruikt...

Hoppenbrouwers

Ik vroeg me af of het hier dus ook mee gaat:

Is dit te doen of is het te fijn? Zou het in dat laatste geval ook kunnen in een hopkookzakje? Dit geldt natuurlijk alleen voor de nagisting.

Pepe

Hoe dunner de stukken, des te sneller trekt de smaak in het bier. Met schaafsel vergoot je het oppervlak aanzienlijk en diffunderen de stofjes sneller. Het kan prima met schaafsel maar pas op dat je niet teveel toevoegt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Pepe op 16-05-2013  23:16 uHoe dunner de stukken, des te sneller trekt de smaak in het bier. Met schaafsel vergoot je het oppervlak aanzienlijk en diffunderen de stofjes sneller. Het kan prima met schaafsel maar pas op dat je niet teveel toevoegt.
Serieus?? Oh dat is dan wel beter werk! Dan ga ik morgen nog een paar kilo halen.
Denk alleen dat het branden/roosteren van de krullen wat lastiger zal zijn.

Oh en dan beter los toevoegen of in een hopzakje?

Wat is overigens het risico van teveel toevoegen?

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-05-2013  00:09 uDenk alleen dat het branden/roosteren van de krullen wat lastiger zal zijn.

Goed inpakken in aluminiumfolie zoals Gerb suggereerde.
Als het zo dun is zal het wel goed ontvlambaar zijn dus oppassen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 17-05-2013  09:38 uGoed inpakken in aluminiumfolie zoals Gerb suggereerde.
Als het zo dun is zal het wel goed ontvlambaar zijn dus oppassen.
William, je kent me toch. Ik experimenteer nooit met gevaarlijke dingen ;)

Maar wel een goeie tip. Thanks

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-05-2013  09:42 uWilliam, je kent me toch. Ik experimenteer nooit met gevaarlijke dingen ;)

 ;D  Op soortgelijke wijze is bij mij al eens bakpapier in de oven in de fik gevlogen (raakte een warme spiraal).

ciesvandekwis

Enig idee hoeveel gram er in 20 l zou moeten om iets van smaak te hebben? En voor hoelang, 2 weken lageren bijvoorbeeld?

Hoppenbrouwers

Ik ga zo wat van die krullen bakken in de oven op 180°C. Welke tijd kan ik daarvoor het beste aanhouden?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.