Hierbij wat foto’s en toelichting van mijn zelfgebouwde Molen opstelling. Ik heb een verstelbare Crankandstein walsenmolen die vrijwel hetzelfde is als de Chinese walsenmolen.
In de afgelopen jaren ook altijd de boormachine gebruikt, echter nu was het moment aangekomen om er een permanente en gemotoriseerde opstelling van te maken.
Op een rommelmarkt een laagtoeren (650 rpm bij 50 Hz), 3 fase industrieel naaimachinemotortje gekocht. Motortje is slechts 100 watt en daarmee in eerste instantie misschien wat aan de zwakke kant. Echter met een 16 : 76 overbrengen blijkt dit geen probleem te zijn. Helaas heeft dit soort motortjes vrijwel geen aanloopkoppel als je ze ombouwt naar 230v mbv een condensator. Ik heb het nog geprobeerd want 230v is wel gemakkelijker dan ‘beperkt’ te worden tot een 3 fase krachtstroomaansluiting. Walsen draaien met een 16:76 overbrenging wel lekker langzaam op ongeveer 136 toeren per minuut.
Tandwielen, ketting (3/8”) en taperlock’s heb ik eerst goed ontvet en met ‘Plastico’ spray vervolgens ingespoten (tegen roest). Immers we kunnen hier geen olie gaan gebruiken want dit zou binnen de kortste keren het meel-stof aantrekken en daarmee vervuilen. Ketting is vervolgens ingespoten met een in de voedingsmiddelenindustrie gebruikte teflon (PTFE) spray. Op een van de foto’s is de ‘blauwe’ gloed ook wel een beetje te zien. Hiermee zijn echter de ketting en tandwielen volledig droog en pakt geen meel-stof aan. Ook de beschermkap aan de onderzijde voorkomt dat het meelgruis in de ketting loopt.
De trechter heb ik zo gemaakt dat deze gemakkelijk verwijderd kan worden indien er iets vast zou komen te zitten tussen de walsen (denk aan steentjes). Op de foto is ook te zien dat ik aan een touwtje een soort ‘trechter-stop’ heb gemaakt. Hiermee kan ik de toevoer stoppen, zonder de trechter eerst te verwijderen. Als er een steentje in zou komen, kan ik hiermee ook de trechter verwijderen, zonder dat deze eerst helemaal leeg loopt. Het kan ook gebruikt worden om de toevoer te regelen, maar dat blijkt in de praktijk niet nodig te zijn. Motor kan het met gemak aan. Wel zou ik anderen adviseren een 180 tot 250 Watt motortje te gebruiken als je hierin een keuze hebt.
Nog een tip, voor diegene die ook een 3-fase aansluiting gebruiken, is te zien dat de motor gewoon aan/uit geschakeld wordt met een twee-polige-schakelaar. Immers je hoeft maar 2 van de 3 fasen aan/uit te schakelen.
Hieronder een aantal foto’s toegevoegd die anderen mogelijk op ideeën kan brengen:
Mvg Arno