Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe motoriseren we de Chinese walsenmolen?  (gelezen 13484 keer)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Hoe motoriseren we de Chinese walsenmolen?
« Gepost op: 27-03-2013 13:25 u »
Aangezien ik vandaag toch vrij was heb ik de molen nu al gemotoriseerd.

Voeding is een 12 proxxon voeding met een max van 2 ampère, de motor is een motortje voor 24 Volt waarbij hij 3000 rpm doet met een reductie van 4,8:1. Mijn schatting is dat hij bij 12 volt dus 312 rpm zou draaien.

Ik heb hem net getest, een kilo pilsmout en het resultaat is mooi (in mijn leken ogen) ECHTER.

De molen loopt vast, hij mist net een beetje vermogen. Ik heb er een ampèremeter tussen gehangen om te kijken of de voeding wel genoeg stroom kan leveren.

Op het moment dat hij vast loopt trekt hij 6,5 ampère. Tijdens loos draaien trekt hij 0,7 ampère. Als ik hem langzaam voer (dat werkt redelijk goed) dan loopt de stroom rond de 1,5 ampère.

Ik ga nog kijken of ik ergens nog een accu pakket kan vinden, die zou wat meer dan 6 ampère moeten kunnen leveren. Ik had nog drie accu's uit een noodstroom voorziening die zijn echter overleden :(

Dus, het ziet er mooi uit maar er zit bij mij nog wat elektrisch werk aan.

Ik heb de aandrijf as echter ingekort voor deze opstelling. Dat is dan weer wat minder :(

mvg

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Hoe motoriseren we de chinese walsenmolen?
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2013 13:33 u »
Wij gebruiken een boor/schroefmachine, werkt altijd! :)

Ik benieuwd wat voor mooie oplossingen hier voorbij gaan komen!

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2013 13:33 u »
Ik zat ook te denken aan een deksel op een emmer en dan met een goedkoop boormachientje van de kijkshop of zo een soort van vaste aandrijving te maken.
Hoe dat dan eruit gaat zien weet ik echt nog niet...  :weetniet:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2013 13:42 u »
Het grote nadeel van het systeem zoals hierboven is - in mijn ogen - dat je je houten plaat niet op zijn kop in de emmer kan hangen, zodat je je molen veilig opbergt.

Door de molen in het midden te plaatsen en met een schroef/boormachine te werken kan de molen met trechter en al op zijn kop de emmer in.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2013 13:49 u »
Ik heb het ook nog even geprobeerd. Aangezien het motortje een doorgestoken as heeft even kijken of ik de accuboor er op kan krijgen en of dat werkt. (nog eens 200 gram pilsmout)

Dit werkt ook. (pfew) Ik kan dus altijd wel malen. Met de accuboor loopt hij niet vast.

Het deksel heb ik trouwens gemaakt uit 18 mm MDF, met de bovenfrees eerst de sleuf gefreesd waar de lip van de emmer in valt met een spijker als center en vervolgens door een tweede sleuf daarom heen te maken die door de plaat heen ging kreeg ik een mooie ronde schijf. Vervolgens met een afrondingsfreesje de rand rond gemaakt.

De afvoer gewoon met de decoupeerzaag en de uitsparing voor de motor weer met de bovenfrees uit het handje.

Het grote nadeel van het systeem zoals hierboven is - in mijn ogen - dat je je houten plaat niet op zijn kop in de emmer kan hangen, zodat je je molen veilig opbergt.

Door de molen in het midden te plaatsen en met een schroef/boormachine te werken kan de molen met trechter en al op zijn kop de emmer in.

Ja dat klopt, ik wilde dat in eerste instantie ook zo maken. Echter. De trechter zelf is al groter dan de emmer. Ik denk dat het er dus eerder op neerkomt dat de plank en onderdelen in een brouwpan belanden. :)

mvg

db

Offline jovas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 27-03-2013 14:47 u »
Dat is wel een mooi motortje. Ik denk dat ik ook naar zoiets op zoek ga. Tot die tijd even met de hand slingeren of de schroefboor erop  :brouwen:

Offline jorisstoop

• Bergsche Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Bergsche bierbrouwersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 27-03-2013 16:18 u »
Ziet er goed uit. Draait zo'n boor niet veel te snel?

Offline Joshua

• Vol lid
  • Land: fr
  • Ware Jacob
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2013 19:50 u »
Ik heb eens gelezen dat het ideale aantal toeren 150 is voor een walsenmolen en  het vermogen ongeveer 250 Watt. Zelf geen ervaring mee maar iemand die ervaring heeft?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 27-03-2013 21:07 u »
Ik heb eens gelezen dat het ideale aantal toeren 150 is voor een walsenmolen en  het vermogen ongeveer 250 Watt. Zelf geen ervaring mee maar iemand die ervaring heeft?

Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schroten:1_schroten

Offline Joshua

• Vol lid
  • Ware Jacob
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2013 11:23 u »
Jacques,

Ik heb je link gelezen maar er staat niets in over vermogen van de motor wel het toerental. Kan iemand  iets op zeggen over het vermogen wat de motor moet hebben?

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 31-03-2013 11:31 u »
Een collega van me heeft een maltmill gemotoriseerd met een motor met vertraging van ca 50 Watt. Volgens hem gaat dat prima.
Ik verwacht dat dit vergelijkbaar zal zijn. Zelf volg ik dit topic uiteraard ook ;) Ik ga toch niet met de hand draaien ;)

Offline Joshua

• Vol lid
  • Ware Jacob
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2013 11:43 u »
Tjleet,

Ik weet van een brouwmaat van me dat hij een walsenmolen heeft met een motor van 180 watt en vertragingskast en een frqentieregelaar en hij adviseerde me een zwaardere motor te nemen. Ik denk dan zelf aan 250 of 370 watt. Jou 50 watt is dan wel erg mager. Ik ben een leek op dit gebied wie helpt ons verder. Het is belangrijk dat de molen genoeg kracht heeft om te malen natuurlijk.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2013 13:42 u »
Een goede vertraging is mijn inziens belangrijker dan een sterke motor. De Gefeg motor die ik met een Maltmill gebruik is 120 toeren per minuut aan de uitgaande as en 180 Watt. Dit werkt prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2013 14:40 u »
Jacques,

Ik heb je link gelezen maar er staat niets in over vermogen van de motor wel het toerental. Kan iemand  iets op zeggen over het vermogen wat de motor moet hebben?

Het benodigde vermogen is deels afhankelijk van de lengte van de walsen en van de overbrenging. In het artikel waarnaar ik verwijs wordt stil gestaan bij de verschillende walsenlengten.

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #14 Gepost op: 02-04-2013 08:38 u »
Hier mijn opstelling:

Het gaat vooral om het aandraaimoment, en dat is bij een betonmixer erg goed. Deze heeft als bijkomend voordeel dat het toerental erg laag is.
Ik heb gekozen voor de Einhell BT-MX 1100 E, omdat die qua prijs alles had wat ik wenste voor een vaste opstelling (Electronisch regelbaar toerental).
De locatie waar je normaliter de handvatten in kunt draaien heb ik gebruikt om middels bouten de mixer vast te zetten op een oude houden tafel. Daarin zit een gat, en daaronder een 'slede' waarin ik die grijze emmer kan steken, en de geschrote mout in valt. Geen stofontwikkeling, geen opstartproblemen, mooi schrootresultaat.

Offtopic: Ik heb vanwege mijn goede ervaring met bovenstaande de Einhell BT-MX 1400 E gekocht om mijn roerwerk te automatiseren, maar nog geen tijd gehad om deze te installeren.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #15 Gepost op: 02-04-2013 09:30 u »
In de constructies tot nu toe zie ik allemaal starre verbindingen. Ik zou naar de molen toe altijd voor zo'n "flexibel" tussenstukje (ben nu natuurlijk even de naam en het plaatje kwijt) kiezen. Scheelt een hoop aan slijtage in het lager van de molen.

Ingo

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #17 Gepost op: 02-04-2013 10:28 u »
Die wilde ik eerst toepassen, maar had de mogelijkheid om hem heel strak uit te lijnen op de as van de walsenmolen. Dus heb ervoor gekozen deze extra schakel weg te laten. De tijd zal leren of dit een verstandige keuze is geweest. Maar je hebt gelijk dat het bij twijfel beter is om dit wel toe te passen.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 02-04-2013 13:14 u »
Hoe heb je de verbinding op de as van de molen gemaakt?
Gewoon de 'tandkransboorhouder' erop en vastdraaien?
Ik zou denken dat de as dan in de boorhouder wegslipt.  :weetniet:

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #19 Gepost op: 02-04-2013 13:32 u »
Inderdaad rechtstreeks in de boorkop. Die slipt absoluut niet. Die kop kan maximaal 13mm aan en er zou m.i. veel meer kracht op komen als hij de maximale inspanning moet leveren met die diameter, zeker tijdens het boren of mixen van viscose substanties. Maak je daar dus maar geen zorgen over.
Bij www.1ekeus.nl heb je voor 60 euro een totaaloplossing zonder extra benodigdheden. Voor dat geld had ik geen zin een hele constructie zelf te fabriceren met een elektromotor, vertraging en aansluitingen. Maar ieder zijn meug en budget natuurlijk. Ik ben tevreden met mijn robuuste opstelling.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Hoe motoriseren we de Chinese walsenmolen?
« Reactie #20 Gepost op: 02-04-2013 18:42 u »
In de constructies tot nu toe zie ik allemaal starre verbindingen.

Hier misschien, maar in de verschillende "gemotoriseerde maltmill" topics zijn het voor de vaste opstellingen veelal flexibele koppelingen.
Er zijn wel al meerdere topics over van een jaar of 3 geleden.

Offline Arno Millenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is de ∑ van ..
« Reactie #21 Gepost op: 22-04-2013 13:19 u »
Hierbij wat foto’s en toelichting van mijn zelfgebouwde Molen opstelling.  Ik heb een verstelbare Crankandstein walsenmolen  die vrijwel hetzelfde is als de Chinese walsenmolen.

In de afgelopen jaren ook altijd de boormachine gebruikt, echter nu was het moment aangekomen om er een permanente en gemotoriseerde opstelling van te maken.

Op een rommelmarkt een laagtoeren (650 rpm bij 50 Hz), 3 fase industrieel naaimachinemotortje gekocht.  Motortje is slechts 100 watt en daarmee in eerste instantie misschien wat aan de zwakke kant. Echter met een 16 : 76 overbrengen blijkt dit geen probleem te zijn.  Helaas heeft dit soort motortjes vrijwel geen aanloopkoppel als je ze ombouwt naar 230v mbv een condensator. Ik heb het nog geprobeerd want 230v is wel gemakkelijker dan ‘beperkt’ te worden tot een 3 fase krachtstroomaansluiting.  Walsen draaien met een 16:76 overbrenging wel lekker langzaam op ongeveer 136 toeren per minuut.

Tandwielen, ketting (3/8”) en taperlock’s heb ik eerst goed ontvet en met ‘Plastico’ spray vervolgens ingespoten (tegen roest). Immers we kunnen hier geen olie gaan gebruiken want dit zou binnen de kortste keren het meel-stof aantrekken en daarmee vervuilen.  Ketting is vervolgens ingespoten met een in de voedingsmiddelenindustrie gebruikte teflon (PTFE) spray. Op een van de foto’s is de ‘blauwe’ gloed ook wel een beetje te zien. Hiermee zijn echter de ketting en tandwielen volledig droog en pakt geen meel-stof aan.  Ook de beschermkap aan de onderzijde voorkomt dat het meelgruis in de ketting loopt.

De trechter heb ik zo gemaakt dat deze gemakkelijk verwijderd kan worden indien er iets vast zou komen te zitten tussen de walsen (denk aan steentjes).  Op de foto is ook te zien dat ik aan een touwtje een soort ‘trechter-stop’ heb gemaakt. Hiermee kan ik de toevoer stoppen, zonder de trechter eerst te verwijderen.  Als er een steentje in zou komen, kan ik hiermee ook de trechter verwijderen, zonder dat deze eerst helemaal leeg loopt. Het kan ook gebruikt worden om de toevoer te regelen, maar dat blijkt in de praktijk niet nodig te zijn.  Motor kan het met gemak aan. Wel zou ik anderen adviseren een 180 tot 250 Watt motortje te gebruiken als je hierin een keuze hebt.

Nog een tip, voor diegene die ook een 3-fase aansluiting gebruiken, is  te zien dat de motor gewoon aan/uit geschakeld wordt met een twee-polige-schakelaar. Immers je hoeft maar 2 van de 3 fasen aan/uit te schakelen.

Hieronder een aantal foto’s toegevoegd die anderen mogelijk op ideeën kan brengen:

Mvg Arno

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #22 Gepost op: 22-04-2013 14:05 u »
 :groots: Prachtig gemaakt, vooral dat moutstopklosje.  :D

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #23 Gepost op: 01-05-2013 11:40 u »
Heel mooi gebouwd allemaal, complimenten!

Nog een tip, voor diegene die ook een 3-fase aansluiting gebruiken, is  te zien dat de motor gewoon aan/uit geschakeld wordt met een twee-polige-schakelaar. Immers je hoeft maar 2 van de 3 fasen aan/uit te schakelen.
Dit soort tips mag je uit veiligheidsoverweging natuurlijk nooit geven. Achter de schakelaar dienen alle spanningvoerende delen spanningsloos te zijn in uitgeschakelde toestand. (ik neem overigens aan dat het dan een draaistroom motortje zonder nul is anders zou een van de spoelen ook nog stroom voeren en oververhit raken)

:degroeten:
Stefan

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #24 Gepost op: 01-05-2013 11:49 u »
Zo te zien is Brouwland ook in China geweest (zie blz 5)
http://issuu.com/Brouwland/docs/oddfolder2013-issuu_nl

Tags: schroten