Moeilijkst

Gestart door Adrie, 01-03-2005 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat vind jij het moeilijkst van het bierbrouwen?

Gistmanagement
Receptontwikkeling en berekeningen
Nauwkeurig werken
Schoon werken
Inschatten van effect van grondstoffen op de smaak
Een evenwichtig bier brouwen
Brouwen volgens een biertype
Goed schroten
Goed maischen
Goed filteren en spoelen
Goede vergisting bewerkstelligen
Juiste koolzuurdruk op fles krijgen
Smaakafwijkingen herkennen en terugvoeren op grondstoffen of brouwproces
Precies het bier brouwen dat ik in gedachten had

Adrie

Beste brouwers,

Bierbrouwen bevat vele aspecten en het ene aspect heb je sneller onder de knie dan het andere. Welk(e) aspect(en) vind jij het lastigst om in de vingers te krijgen? Je kunt maximaal 3 aspecten aanvinken en natuurlijk in berichten eventueel toelichten.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Gistmanagement met Agarplaten heb ik nog nooit gedaan.
Lijkt me ook wel redelijk pittig.
Berekeningetjes gaan aardig, maar ik kan geen smaak berekenen.
Als ik een bier proef kan ik niet zeggen of er munich+pils in zit, of alleen pale-ale.
Ook niet of er fuggles en/of goldings in zit.
Bitterheid, kleur, alcohol lukt wel allemaal.

Maar nu sla ik denk de spijker op z'n kop.
Klonen is niet voor niets zo moeilijk.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Even voor de duidelijkheid: met gistmanagement bedoel ik niet strikt het kweken van gist op platen en schuine buizen, maar meer hoe je tijdens het brouwproces met je gist moet omgaan. Dit omvat ook het maken van een giststarter en het zorgen van voldoende actieve gist en voldoende gistcellen, het timen, het voldoende beluchten en het zorgen voor de juiste vergistingstemperaturen.

Hopmans

Oh sorry,

Tja, op zich heb ik met gistmanagement niet echt problemen gehad.
Ik maak wel geen "perfecte giststarters", Alhoewel ik wel Fermaid K heb gebruikt.
Alleen beluchten doe ik met een garde. En schudden doe ik gewoon met de fles.
Ik voel de gistcelletjes wel goed aan. De hoofdgisting is immers altijd snel klaar.
Mijn laatste was wel gruwelijk snel klaar; 1053 naar 1012 in minder dan 12h.
Dan moet ik concluderen dat dat wel een zeer goede starter is geweest.

Groetjes,

Hoppie

Horst

Hallo Adrie,

Als eerste had ik ook 'Gistmanagement', maar na het lezen van de reacties toch mijn stem veranderd naar.

  • Juiste koolzuurdruk op fles krijgen
  • Smaakafwijkingen herkennen en terugvoeren op grondstoffen of brouwproces
  • Inschatten van effect van grondstoffen op de smaak

De giststarters lukken aardig na het lezen van jouw site en informatie op de brouwclub van het KWBG te Heemskerk.
En natuurlijk niet te vergeten je eigen ervaring wat niet onbelangrijk is.
Probleem koolzuurdruk is eigenlijk niet een probleem, ik hou er al rekening mee met de berekeningen van het recept.
Het enigste probleem wat ik heb gehad is een 'spuiter' de oorzaak lag in het te vroeg bottelen met niet uitgegist gist en niet de hoeveelheid aan kristalsuiker toe voegen bij het bottelen.
Ik zou dus niet weten hoe ik op een andere mannier het koolzuur kan beinvloeden.
Smaak afwijkingen herkennen dit gaat redelijk maar het terugvoeren op het brouwproces vind ik knap lastig.
Het inschatten van effect van grondstoffen op de smaak voor dat er gebrouwen word is een handicap aan ervaring denk ik.
Dus zoveel mogenlijk brouwen en sleutelen aan je recepten en niet steeds een ander recept proberen, wat lastig is als je steeds met vier man wil brouwen, vier man vier ideeen.

mvg
Horst
 :beersmiley:

Oscar

Het inschatten van de hoeveel kruiden van een nieuw kruidt dat je voor het eerst gaat gebruiken is altijd wel lastig. ik houd altijd aan..niet te veel gebruiken want overdaad schaad. Ook is de koolzuurdruk een altijd terug komend probleem.
Ik bottel altijd vanuit een 10 liter fles en doe dar dan altijd 80 gr suiker bij (8 gr/l). dit leverd meestal een goed resultaat op maar toch is het bij 1 brouwsel vaak zo dat het ene flesje wel koolzuur heeft en het andere iets minder of helemaal niet.....blijft lastig...

Maar oefening baart veel bier  :beersmiley:  en dus krijg je daardoor het truckje beter onder de knie....

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.