Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overkoken bij hoptoevoegen  (gelezen 11761 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Overkoken bij hoptoevoegen
« Gepost op: 25-03-2013 20:07 u »
De pest met hevig koken is bij mij vooral dat het geheel bij toevoegen van hop bijna gaat overkoken. Ook als ketel maar voor 2/3 vol zit moet ik erbij blijven...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansm

• Super lid
Re: Overkoken bij hoptoevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2013 20:24 u »
De pest met hevig koken is bij mij vooral dat het geheel bij toevoegen van hop bijna gaat overkoken. Ook als ketel maar voor 2/3 vol zit moet ik erbij blijven...

Al eens geprobeerd (een deel van) de hop vóór het koken toe te voegen?

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2013 20:33 u »
Al eens geprobeerd (een deel van) de hop vóór het koken toe te voegen?
Sinds ik FWH toevoegingen doe, heb ik geen last meer van overkoken. Wel in de gaten houden natuurlijk.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2013 20:33 u »
Overschuimen tegen gaan. Ik voeg de hop toe en dan begint het hevig te schuimen. Op dat moment hou ik op de oppervlakte een koude pollepel en dan zakt de schuim weer en komt niet terug. Je breekt zo de oppervlaktespanning. Gaat prima.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2013 20:56 u »
Sinds ik FWH toevoegingen doe, heb ik geen last meer van overkoken. Wel in de gaten houden natuurlijk.
FWH = ??

Offline John

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2013 20:59 u »
Ik gebruik bij al mijn brouwsels de FWH methode (hop toevoegen als kookketel vol loopt) alleen voor de aromahop blijft het lastig... Zal de KPM (koude-pollepel-methode  :)) eens gebruiken!

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2013 21:16 u »
Ik gebruik bij al mijn brouwsels de FWH methode (hop toevoegen als kookketel vol loopt) alleen voor de aromahop blijft het lastig... Zal de KPM (koude-pollepel-methode  :)) eens gebruiken!

Overkoken bij toevoegen aromahop? :weetniet: Nog nooit meegemaakt...

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2013 21:24 u »
Met aromahop nog nooit problemen gehad. Wel eens gehad dat mijn houten roerstok tijdens het koken voor overkoken zorgde, toen ik even tot op de bodem van de pan ging roeren tijdens het koken.
FWH = ??
FWH:  :police: First Wort Hopping, hop toevoegen bij de eerste wort in de kookketel (al voordat het kookt).
In mijn beleving een bekende afkorting  ;D

;D

Offline John

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2013 21:25 u »
Ik ook (nog) niet maar als ik de gasknop van mijn brander niet bespeel bij het toevoegen van hop tijdens koken is de kans heel groot dat het fout gaat.

Offline John

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2013 21:27 u »
Met aromahop nog nooit problemen gehad. Wel eens gehad dat mijn houten roerstok tijdens het koken voor overkoken zorgde, toen ik even tot op de bodem van de pan ging roeren tijdens het koken.
Zou dat dan de reden kunnen zijn? Ik ben ook regelmatig aan het roeren... Ik ging er een beetje vanuit dat daardoor de temperatuur in de ketel goed verdeeld zou worden en de kans op overkoken juist kleiner was.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2013 21:34 u »
Zou dat dan de reden kunnen zijn? Ik ben ook regelmatig aan het roeren... Ik ging er een beetje vanuit dat daardoor de temperatuur in de ketel goed verdeeld zou worden en de kans op overkoken juist kleiner was.
De houten roerstok leek een kookvertraging te veroorzaken. Er kwam ineens heel veel schuim vrij (5 tot 10 cm hoog).
Ik weet niet of het materiaal daarbij een rol speelt, maar bij de kunststof stok die ik daarvoor gebruikte heb ik dat nooit meegemaakt.

Offline John

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2013 21:39 u »
Ik gebruik nu ook een houten roerspaan. Zal bij een volgende bestelling bij van der Kooy wel zo'n kunststof lepel meebestellen, kunnen volgens de site ook tegen kokende vloeistof; die kosten ook niet alles.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2013 21:50 u »
De houten roerstok leek een kookvertraging te veroorzaken. Er kwam ineens heel veel schuim vrij (5 tot 10 cm hoog).
Ik weet niet of het materiaal daarbij een rol speelt, maar bij de kunststof stok die ik daarvoor gebruikte heb ik dat nooit meegemaakt.

Ik denk dat dit vooral komt omdat de lepel de bodem van de pan raakt. dat zal waarschijnlijk voor een houten of plastic lepel vergelijkbaar zijn.

Ik heb één keer zo'n plastic geval in mijn handen gehad: nooit weer! Een dun handvat, je kunt het niet goed vasthouden en het buigt tijdens het roeren. Voor mij een stevige houten lepel waarin dehet wort lekker opgezogen kan worden en zo een infectiebron kan zijn (speciaal voor EBC  ;D).

Offline John

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2013 21:58 u »
Nou ik ben na het zien van de laatste Brouw TV "uitzending" niet zo bang meer voor infecties... ;)

De houten roerstok wordt voor gebruik goed ontsmet. Ik liet hem tot vorige week in het kokende wort staan dus voor infecties was ik niet bang. Moet hem alleen anders gaan gebruiken blijkbaar.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2013 21:59 u »
Ik heb één keer zo'n plastic geval in mijn handen gehad: nooit weer! Een dun handvat, je kunt het niet goed vasthouden en het buigt tijdens het roeren. Voor mij een stevige houten lepel waarin dehet wort lekker opgezogen kan worden en zo een infectiebron kan zijn (speciaal voor EBC  ;D).

je kan ook een houtenlepel van een andere houtsoort nemen, een die niet werkt bijvoorbeeld,...

Offline John

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-03-2013 22:01 u »
je kan ook een houtenlepel van een andere houtsoort nemen, een die niet werkt bijvoorbeeld,...
SURINAAMS hardhout...

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #16 Gepost op: 25-03-2013 22:03 u »
Citaat

Klopt, kookvertraging.
Gooi maar eens een stuk of 5 glazen knikkers in je kookketel, geen nieuwe die zijn te glad, goed gebruikte of anders eerst een schuurpapiertje gebruiken.
toevoegen vóórdat het zaakje kookt.
Kun je uittesten in een klein kookpannetje met water met een ruwe knikker, de meeste belletjes ontstaan op de knikker.
Kookbeeld wordt veel rustiger...

Groetjes....Cis

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-03-2013 22:37 u »
Klopt, kookvertraging.
Gooi maar eens een stuk of 5 glazen knikkers in je kookketel, geen nieuwe die zijn te glad, goed gebruikte of anders eerst een schuurpapiertje gebruiken.
toevoegen vóórdat het zaakje kookt.
Kun je uittesten in een klein kookpannetje met water met een ruwe knikker, de meeste belletjes ontstaan op de knikker.
Kookbeeld wordt veel rustiger...

Groetjes....Cis

Helemaal met Cis eens.
Hetzelfde gebeurt als je hop toevoegt. Onder in de ketel is de temperatuur hoger dan boven in de ketel. Hop of een lepel zal als extra kookkern gaan fungeren voor de verandering van water naar stoom (= koken).
Het kokend wort bevat, als je goed hebt gefiltreerd, weinig kookkernen.

Remedie 1 tegen overkoken:
plaats een lepel, zonder roeren, in de kooketel.

Remedie 2: de kookketel is ca. 1/3 groter dan de hoeveelheid wort die je kookt. In onze bezuinigingswoede (ik ook) voldoen we als goedwillende amateurs niet aan deze gouden regel.

Mijn tip: nadat ik ca. 3 -5 L wort heb verzameld gaat de vlam al vol onder de kookketel. Nadat ik ca. 2/3 van het wort heb verzameld kookt de vloeistof al. Overschuimen komt daarna nauwelijks meer voor.
Mocht het eventueel toch misgaan houd ik een grote pollepel, gevuld met koud water, even tegen het schuim. Werkt perfect.

Groet, Paul

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 26-03-2013 09:09 u »
Wat goed helpt tegen overschuimen is het schuim dat je ziet ontstaan als het wort tegen de kook aanzit eraf scheppen met een schuimspaan. Houd dit even vol, ook als het wort kookt. Als dan al het schuim verdwenen is (daar zit namelijk ook veel zogenaamde hotbreak in die je toch uit je wort wilt hebben), is de kans op overschuimen een stuk kleiner.

Als je dan bellen toevoegt, heb je geen overschuimers meer. Gebruik je pellets, dan moet je altijd de pellets beetje bij beetje toevoegen.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 26-03-2013 10:46 u »
Een andere truuk die ook goed werkt is met een plantenspuit water erop spuiten. Dat koelt de bovenkant/het schuim een beetje af zonder je kookproces te verstoren. Maar het zorgt wel dat je schuim weggaat.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #20 Gepost op: 26-03-2013 10:54 u »
Een andere truuk die ook goed werkt is met een plantenspuit water erop spuiten. Dat koelt de bovenkant/het schuim een beetje af zonder je kookproces te verstoren. Maar het zorgt wel dat je schuim weggaat.
Wel dan een super schone plantenspuit waar nooit iets anders dan water in heeft gezeten  :)  :proost:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 26-03-2013 11:52 u »
Wel dan een super schone plantenspuit waar nooit iets anders dan water in heeft gezeten  :)  :proost:

Ach, een beetje Pokon is goed voor de gistgroei.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #22 Gepost op: 26-03-2013 19:19 u »
Of blazen op het ontstaande schuim. Zakt het ook snel van in :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 27-03-2013 01:40 u »
Of blazen op het ontstaande schuim.

Gewoon rustig koken.... of zorgen dat je pan voldoende ruimte over heeft tijdens het koken... :brouwen:

Offline Roodwang

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 06-02-2014 00:40 u »
Wat een drama! Had k dit draadje maar eerder gelezen. Op tijd thuis vandaag. lekker pilsje brouwen. 100% Pilsmout. Saaz (FWH) en H. Mittelfruh (60 min) en Saaz en Cascade op 10 minuten. Maischen ging goed. Pan van 23 liter tot de rand gevuld. met 4.8 kilo pilsmout. Denk iets van 17-18 liter water.
Toen filteren en spoelen naar kookketel (33l). FWH hop al in de pan en op het vuur.
 Helaas was ik net de videorecorder uuh  sorry, harddisk recorder aan het instellen voor mijn vrouw. Toen ik weer in de keuken was zag ik dat de kook begonnen was. Ik prik die houten lepel erin en toen kwam het.. kleine tsunami! Een enorme golf uit de pan! Denk wel een liter of 5! In ene golf uit de pan over het aanrecht langs de kastjes over de vloer.
Had ik deze draad maar eerder gelezen.

Maar ja. Doekje erover.Ppan terug op het vuur. Beetje Saaz erbij gegooid..(handje op de gok) want alle hop hing als spinazie op de keukenkastjes. En weer vrolijk verder met een heerlijk avondje brouwen. twee zakjes 34/70 erbij.. Moet helemaal goed komen. toch?  Over twee a drie weken nogmaals deze ronde maken.  Maar dan bij de pannen blijven. met een van de aangedragen tips uit dit draadje!

Roodwang

Tags: koken