Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhop/hop op 0 minuten?  (gelezen 5644 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Koudhop/hop op 0 minuten?
« Gepost op: 25-03-2013 21:07 u »
Hallo,

Wat is het verschil in smaak bij koudhop tov hop toevoegen bij doven vlam onder de kookketel? Ik hoorde laatst dat koudhop vooral als voordeel heeft dat je iets minder hop zou hoeven toe te voegen voor hetzelfde aroma...

Iemand ervaring hiermee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Koudhop/hop op 0 minuten?
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2013 21:42 u »
Volgens mij is het verschil heel groot.

Als ik vlam-uit hop gebruik merk ik dat mijn bier vooral bitterder wordt dan gepland. Waarschijnlijk omdat ik teveel tijd neem om te koelen waardoor er nog relatief veel isomerisatie, met als gevolg extra bitterheid, optreedt.

Ik kan me voorstellen dat als je hop toevoegt op het moment dat je ook sterk gaat koelen, je een meer koudhop-karakter krijgt met wat meer aroma.

Een groot verschil tussen koudhop en vlam-uit hop is dat je bij koudhop (bij de navergisting) ook al alcohol in het jongbier hebt waardoor de extractie beter verloopt. Daarnaast heb je bij koudhop ook minder gistresten die neerslaan op de koudhop waardoor de extractie beter verloopt.

Nee, ik denk dat je vlam-uit hop en koudhop niet met elkaar kunt vergelijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2013 22:47 u »
Daarnaast heb je bij koudhop ook minder gistresten die neerslaan op de koudhop waardoor de extractie beter verloopt.

Ik denk dat je bedoelde te schrijven:
Daarnaast heb je bij koudhop ook minder gistresten eiwitten die neerslaan op de koudhop waardoor de extractie beter verloopt. Bij vlam-uit heb je nog geen gist maar wel eiwituitvlokking.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2013 23:00 u »
Je moet bij vlam-uit hop inderdaad rekening houden met extra bitterheid. Aan de andere kant is het wel een mooie manier om aan meer hoparoma te komen. Koudhoppen doet dit ook, waarbij je minder hop nodig hebt om dit te bereiken. Beschouw het niet als 1:1 vervangers van elkaar, maar gewoon als 2 manieren om extra hoparoma te verkrijgen in je bier.

Ik neig vaak naar 0 minuten, scheelt een hoop geklooi met hop in de gistingsfase, met koudhop heb ik altijd wat kleine deeltjes in mijn flesjes.

Offline Christian1990

• Vol lid
  • Wie bier zaait, zal whisky oogsten.
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2013 19:48 u »
Ik heb vandaag ook mijn eerste koudhop-bier gebotteld. het was inderdaad wat troebeler dan bier zonder koudhop, maar wat een smaak explosie geeft dat koudhoppen. De smaak van een koudhop is niet te vergelijken een gekookte hop (zelfs op moment 't=0' ).

Mijn advies; probeer het eens en proef de verschillen, lijkt me een mooi experiment. :proost:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2013 20:59 u »
Ik vind dat 0 minuten een wat meer verfijnde hoppigheid geeft... dryhop is wat rauwer en intensiever. Let inderdaad op de bitterheid die voort komt uit 0 minuten, zeker met pellets (hoog alpha zuren hop).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2013 21:16 u »
Let inderdaad op de bitterheid die voort komt uit 0 minuten, zeker met pellets (hoog alpha zuren hop).

Die is bijna verwaarloosbaar...

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2013 21:30 u »
Dat ligt ook aan de manier van koelen.. Ik koel via een platenkoeler dus een deel van het wort + alle hop blijft een flinke poos > 95 ║C.

Ik heb wel eens 30 g Columbus pellets op 0 minuten toegevoegd (15.8% Alfa) in 18 liter wort en ik weet zeker dat die 0 minuten 10 tot 15 IBU extra hebben toegevoegd aan het bier. Als je voor je brouwsel 30 IBU voor ogen hebt, kan dat wel eens een nare verassing zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2013 22:04 u »
Dat klopt wel, maar 15 IBU is wel veel. Dan zou je met een weizen al weg komen met alleen 0 minuten hop en dat ga je denk ik niet redden... ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2013 22:07 u »
Laten we de proef op de som nemen ;) .

Offline KC

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2013 22:18 u »
Ik heb laatst met Columbus bloemen droog gehopt en had 'm ook als aroma hop BAM! Het lijkt wel een (D)IPA.
Kan me best voorstellen dat een 0 min gift een stevige smaak achterlaat.

In meerdere recepten heb ik hopbloemen gebruikt met een laag alfazuurgehalte als bitterhop en dan smaakt het toch heel wat minder bitter dan met een hopsoort met een hoog alfazuurgehalte.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2013 22:50 u »
In meerdere recepten heb ik hopbloemen gebruikt met een laag alpha zuur gehalte als bitterhop en dan smaakt het toch heel wat minder bitter dan met een hopsoort met een hoog alfazuurgehalte.

Dat ligt ook aan de verhouding aan humulonen en co-humulonen.
Laag alfa hoppen, en dan vooral de nobelere, hebben vaak minder co-humulonen.

Co-humulonen worden (werden?) vaak een hardere bitterheid toegedicht, vandaar dat het misschien ook bitterder over komt.
Columbus is ook een hop met meer co-humulonen. Geeft wel een lekkere bite, vind ik. :)

Offline KC

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2013 22:53 u »
Helemaal mee eens, een echte bite :-) Hopen dat ze bij Brand van een beetje bite houden LOL
Werkt trouwens wel goed voor de schuimhoudbaarheid zeg!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2013 23:18 u »
Co-humulonen worden (werden?) vaak een hardere bitterheid toegedicht, vandaar dat het misschien ook bitterder over komt.
Columbus is ook een hop met meer co-humulonen. Geeft wel een lekkere bite, vind ik. :)

Een tijd terug was daar een artikel over in Brauwelt. De teneur van dat verhaal was dat cohumulonen niet zo zeer een harde/wrange bitterheid geven maar vooral veel meer bitterheid. Door de hogere bitterheid kwam het bier wranger over was de conclusie van het verhaal. Opgemerkt werd dat het oordeel dat op basis van een oud onderzoek cohumulonen een wrange bitterheid geeft een eigen leven was gaan leiden.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 03-04-2013 23:21 u »
Ja, zoiets was me ook ergens bij blijven hangen, vandaar de
(werden?)
. :)

Offline Jan Peter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 14-05-2013 16:00 u »
Als beginnend brouwer staat in mijn recept ook dat er op nul minuten hop toegevoegd moet worden.
Ik probeer het brouwproces te begrijpen, maar als ik na het koken de hop toevoeg dan koelt het wort toch maar langzaam af.
Zelfs al koel ik het in 20 minuten af tot 30 ║C met een platenkoeler, dan blijft de hop nog 20 minuten hete wort. Dit zal toch een aantal IBUs toevoegen aan het bier en minder smaak/geur?
Is er ook een vuistregel hoelang de hop in de hete wort moet/kan zitten na de nul minuten?

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 14-05-2013 16:38 u »
Het wort koelt dan wel af en er zal een bepaald gedeelte IBU's toegevoegd worden, maar dat zal minimaal zijn (cijfers achter de komma) tegenover de mee gekookte hop delen.
Uiteindelijk zul je van deze hopgift dus meer aroma's dan IBU's in je bier krijgen.
Uiteraard is het zaak zo snel mogelijk terug te koelen. Een vuistregel is mij onbekend.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #17 Gepost op: 14-05-2013 19:32 u »
Ik koel met platenkoeler, dus het wort blijft heel heet in de ketel. nul minuten hop laat ik gewoonlijk 5-10 minuten in de ketel trekken.

Offline RenÚ K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 14-05-2013 21:43 u »
Zie ook hier waarin Adrie aangeeft goede ervaringen te hebben met hop toevoegen aan het einde van het koken.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 14-05-2013 21:56 u »
Ik koel tot <80 graden, hop er in, 20-30 minuten laten trekken, verder koelen -> veel aroma, weinig bitterheid.

Offline Jan Peter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #20 Gepost op: 15-05-2013 09:47 u »
Er zijn dus, zoals ik op dit forum vaker heb gelezen, wederom vele manieren om met de nul minuten hopgift om te gaan.
Ik heb de afgelopen keer, na het koken, de hop een kwartiertje laten trekken voordat ik ging koelen.

De volgende keer zal ik het eens op een andere manier doen. Eens kijken wat het verschil qua geur en smaak is. (en daarna met een ander soort hop en daarna... (expirimenteren blijft leuk))