Geboortebier

Gestart door Hoppenbrouwers, 25-03-2013 11:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin

De geboorte van onze derde zal niet lang meer duren, begin december gaat het gebeuren.
Tijd om het beschuit-met-muisjes-bier te gaan brouwen. Ik heb een zakje van 30 gram anijszaad op de kop getikt, die ook nog een enchanted is, vaag verhaal, maar goed, ik heb anijs.
Ik wilde ook een paar beschuiten door de maisch doen, gewoon voor de lol. En dan nog wat bosbessen voor de kleur (Blue Berries ra ra) aan het eind van het koken(?).
Ik heb begrepen dat anijs olie bevat die niet oplosbaar is in water maar wel in ethanol, voor de vergisting toevoegen (bijv in de maisch) heeft dan weinig zin, dus toevoegen tijdens het nagisten. Of misschien een extract maken en dat toevoegen? Ik wilde dan misschien ook wat andere specerijen of kruiden gebruiken, ik heb nog wat zoethout bijvoorbeeld.
Verder nog geen idee van een recept of stijl.
Suggesties?

JoeriH

Binnenkort wil ik ook een geboortebiert gaan brouwen. De anijs-dosering is duidelijk een heikel punt. >:D
Ik ben heel benieuwd hoe het Erwin inmiddels is vergaan in zijn poging?

Ik wil echt de beschuit met muisjes vervangen voor een biertje. Het liefst heb ik wel de complete smaakbeleving van het beschuit met muisjes, dus:
- beschuit-smaak (heel benieuwd of het toevoegen van beschuit aan je maisch-beslag meer brood(beschuit)-tonen geeft.
- boter-smaak (..dit is een lastige... iemand een idee: boteraroma misschien? :o)
- muisjes-smaak (ik denk dat ik toch voor de steranijs ga, er een thee van trek en net voor het bottelen toevoeg en op smaak de dosering bepaal.

De witte kroonkurken zijn al in huis en het etiket hoef ik alleen nog maar aan te vullen met een naam en blauw of roze papier.

Jacques

Citaat van: JoeriH op 27-10-2014  12:27 uIk wil echt de beschuit met muisjes vervangen voor een biertje. Het liefst heb ik wel de complete smaakbeleving van het beschuit met muisjes, dus:
- beschuit-smaak (heel benieuwd of het toevoegen van beschuit aan je maisch-beslag meer brood(beschuit)-tonen geeft.
- boter-smaak (..dit is een lastige... iemand een idee: boteraroma misschien? :o)
- muisjes-smaak (ik denk dat ik toch voor de steranijs ga, er een thee van trek en net voor het bottelen toevoeg en op smaak de dosering bepaal.

- Voor beschuitsmaak kun je het beste biscuitmout gebruiken. Eventueel voor het idee aanvullen met een paar verkruimelde beschuiten.
- Botersmaak wordt vooral veroorzaakt door de smaakstof diacetyl. Wanner deze stof boven de smaakdrempel zit wrodt dat normaal gesproken gezien als een smaakafwijking. In dit geval wil je echter de stof te proeven is in het bier. Er zijn gistsoorten die meer diacetyl aanmaken bijvoorbeeld de Wyeast Scotch Ale. Enten met veel gist (dan wordt er meer diacetyl gevormd) en na de hoofdgisting het bier zo veel mogelijk ontdoen van de gist. Dit herhalen na een paar dagen om zo de afbraak van diacetyl door de gist zo veel mogelijk te voorkomen. Ook kan het om meer diacetyl te krijgen ook geen kwaad een beetje zuurstof bij het bier te krijgen bij de eerste keer overhevelen. Door de zuurstof wordt de gist gestimuleerd zich te vermenigvuldigen en daarbij wordt diacetyl gevormd.
- Een anijsthee maken is een goed idee. Maar ik zou ook een hele kleine hoeveelheid anijs 10 minuten meekoken met het wort voor een iets grotere diepgang van de smaak.

Gerb


Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 27-10-2014  22:16 u- . Eventueel voor het idee aanvullen met een paar verkruimelde beschuiten.
Waarom zou je dat doen? In beschuiten zit ook zout wat de gistgroei remt en je schiet er weinig mee op. Je krijgt er in ieder geval geen beschuit'smaak' van aan je bier.

Zou het gewoon weg laten en alleen biscuitmout gebruiken.

JoeriH

Bedankt voor de reacties! :groots:

Top idee om diacetyl voor de verandering eens nuttig te gebruiken Jacques!
De techniek zoals in de link van Gerb heb ik ook wel eens gebruikt om een bacon-infused-bourbon te maken, dus inderdaad lang niet gek om dat ook met boter te doen. Toch voel ik meer bij het gebruik maken van smaakontwikkelingen binnen het bestaande proces.
Gebruik van biscuitmout ga ik ook zeker toepassen. Ik vermoed inderdaad niet dat een beschuit heel veel smaak gaat toevoegen...

Verder wil ik het bier licht zoet maken en misschien dat ik net voor het bottelen nog wat zout toevoeg om toch die zoet/hartig-beleving van beschuit met muisjes na te bootsen.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-10-2014  11:32 uWaarom zou je dat doen? In beschuiten zit ook zout wat de gistgroei remt en je schiet er weinig mee op. Je krijgt er in ieder geval geen beschuit'smaak' van aan je bier.

Zou het gewoon weg laten en alleen biscuitmout gebruiken.

Ik schrijf dit als suggestie. Om te kunnen zeggen dat er heuse beschuiten in het bier gegaan zijn. Het is dan een echt beschuit-met-muisjes-bier. Overigens zal het met de hoeveelheid keukenzout wel meevallen als het om een paar beschuiten gaat.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 28-10-2014  20:59 uIk schrijf dit als suggestie. Om te kunnen zeggen dat er heuse beschuiten in het bier gegaan zijn. Het is dan een echt beschuit-met-muisjes-bier. Overigens zal het met de hoeveelheid keukenzout wel meevallen als het om een paar beschuiten gaat.
Als het alleen om de benaming gaat kun je er net zo goed op het einde van het maischen een theelepel in doen. Dan kun je dat ook zeggen.

JoeriH

Suggestie was helemaal duidelijk Jacques! ;)
Zal mijn receptuur hier posten zodra ik die klaar heb.

Jbeer

Hallo mede brouwers,

Ondertussen is de laatste reactie op deze draad al weer een tijdje geleden. Maar ik kwam erop omdat ik binnenkort met mijn zwager een geboortebier wil brouwen.

Het toevoegen van de anijs smaak is toch enigszins lastig zoals ik las. Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een anijs likeur zoals bijvoorbeeld Ouzo of Sambuca om de anijs smaak aan het bier te geven?

Ik ben benieuwd wat jullie idee hierover is.

Vriendelijke groet,

Jasper
 

Hoppenbrouwers

Een klein flesje Pastis op 10 L doet het hem.

Gompiep

Beste Joeri,

Ik kwam jou beschuit met muisjes bier tegen op Untappd. Zelf wil ik voor vrienden ook zo'n bier brouwen. Mijn vraag is of je jou recept wilt delen?

Bvd. Peter

Hoppenbrouwers

Beste peter
Misschien is een persoonlijk bericht iets voor je

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.