Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting  (gelezen 9410 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Gestokte vergisting
« Gepost op: 20-03-2013 23:17 u »
In de serie over de vergisting is er ook een artikel aangemaakt over gestokte vergisting.

Opmerkingen, aanvullingen, commentaar zijn weer welkom.

En weer dank ik William voor zijn opbouwende kritiek op het concept.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Gestokte vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2013 07:56 u »
In de derde zin komt nog het woord 'verstokte' voor...

De labo vergisting doe je nu om een afwijking vast te stellen. Dat kan natuurlijk.
Beter is het om bij elk brouwsel een labo vergisting te doen. Dan weet je altijd wanneer het is uitgegist en je kunt gaan bottelen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2013 08:00 u »
Ik denk dat ik iets mis over temperatuurschommelingen. Volgens mij ook een reden voor het voortijdig stoppen. Vooral de temperatuur tijdens de nagisting constant houden en iets opvoeren helpt stoppen voorkomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2013 08:51 u »
In de derde zin komt nog het woord 'verstokte' voor...
Aangepast.

De labo vergisting doe je nu om een afwijking vast te stellen. Dat kan natuurlijk.
Beter is het om bij elk brouwsel een labo vergisting te doen. Dan weet je altijd wanneer het is uitgegist en je kunt gaan bottelen.
Elke keer een labo vergisting uitvoeren is nergens voor nodig. Pas uitvoeren als je twijfels hebt is veel efficiŽnter.
Vergeet niet dat in de praktijk zelden of nooit de labo vergisting ook gehaald wordt. Dat zelfs zo bij professionele brouwerijen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2013 08:55 u »
Ik denk dat ik iets mis over temperatuurschommelingen. Volgens mij ook een reden voor het voortijdig stoppen. Vooral de temperatuur tijdens de nagisting constant houden en iets opvoeren helpt stoppen voorkomen.

In het artikel is aandacht besteed aan temperatuurschommelingen. Naar aanleiding van jouw opmerking heb de tekst iets gewijzigd zodat meer tot uitdrukking komt dat het geldt voor zowel de hoofd- als nagisting.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2013 09:44 u »
Typo, ergens halverwege:
Citaat
Hert gaat dan vooral om vitaminen

Zou ik eerder zoeken in materiaal hoofdstuk, (in een klok-klepel situatie):
Citaat
Voor het behoud van van een plastic wijndief of automatische hevel kun je overigens het beste geen alcohol gebruiken voor het desinfecteren.

Zelf heb ik als test een keer een suikerklontje in de mandfles laten vallen, omdat er na een paar uur een mooi randje schuim op het jongbier kwam was ik zeker van voldoende vitale gist (en daarna heb ik geleerd dat een refractometerwaarde omgerekend moet worden)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2013 10:38 u »
Typo gecorrigeerd.

Over materiaalkeuzes kan inderdaad nog een zeer uitgebreid artikel geschreven worden. Op deze plek vond ik het relevant om het zijsprongetje te maken omdat het desinfecteren in dit geval zeer gewenst is.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2013 11:31 u »
 :duimop:

Hoe relevant, slim of dom was mijn simpele test of er nog actieve gist aanwezig was?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2013 18:47 u »
Hoe relevant, slim of dom was mijn simpele test of er nog actieve gist aanwezig was?

Volgens mij zegt je test niks over actieve gist, maar slechts iets over ontwijkend CO2.
Dat kan ook komen door de nucleatiekernen die je introduceert met het suikerklontje... ;)

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2013 22:31 u »
OK, daar heb je een punt. Dank voor je antwoord.

Tags: