Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nagisting  (gelezen 50608 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Nagisting
« Gepost op: 20-03-2013 23:13 u »
De pagina over de nagisting is net online gezet.
Wederom mijn dank aan William voor zijn commentaar op het concept van de pagina.

Opmerkingen en dergelijke kunnen in dit topic geuit worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

ThomasM

• Gast
Re: Nagisting
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2013 00:40 u »
Helder stuk!
Ik had aan het begin nog wat vragen bij wat je zei (bijvoorbeeld waarom mensen dan overhevelen), maar het is me allemaal duidelijk geworden toen ik het stuk af had gelezen.
Misschien is het goed om te zeggen dat je het er nog meer over gaat hebben verderop, dat zorgt voor een gemakkelijker doorleesbaar stuk (je hoeft niet stil te staan bij vragen die opkomen).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2013 07:35 u »
Helder stuk!
Ik had aan het begin nog wat vragen bij wat je zei (bijvoorbeeld waarom mensen dan overhevelen), maar het is me allemaal duidelijk geworden toen ik het stuk af had gelezen.
Misschien is het goed om te zeggen dat je het er nog meer over gaat hebben verderop, dat zorgt voor een gemakkelijker doorleesbaar stuk (je hoeft niet stil te staan bij vragen die opkomen).

Het artikel is naar aanleiding van jouw opmerking aangepast.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2013 08:11 u »
Jacques,

de voorlaatste twee zinnen van het artikel lijken mij in tegenspraak met elkaar.

Citaat
Omdat hobbybrouwers hun bieren niet filteren is het noodzakelijk te lageren. Desondanks voeren sommige hobbybrouwers een korte lagering uit omdat het zorgt voor iets minder depot in de fles na de hergisting op de fles.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2013 08:57 u »
De voorlaatste twee zinnen van het artikel lijken mij in tegenspraak met elkaar.

Nee. Als er minder materiaal in de fles komt dat kan uitzakken na het bottelen heb je minder depot in de fles.
De tekst heb ik aangepast om dit beter tot uitdrukking te brengen.

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2013 09:14 u »
Moet er niet staan: "Omdat hobbybrouwers hun bieren niet filteren is het niet noodzakelijk te lageren."?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2013 09:39 u »
Moet er niet staan: "Omdat hobbybrouwers hun bieren niet filteren is het niet noodzakelijk te lageren."?

Dat lijkt mij ook.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2013 10:34 u »

Hier is inderdaad het woord "niet" weggevallen. Is inmiddels gecorrigeerd.

Offline RS

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2013 10:52 u »
Duidelijk verhaal in de wiki, ik ben weer wijzer geworden.

Alleen mist in het plaatje bij de Y-as (aantal cellen) een aanduiding dat hier een logaritmische schaal gebruikt wordt; anders klopt de rechte lijn in de logaritmische fase niet. 

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2013 11:34 u »
Overigens, Jacques, zitten er geen copyrights op de plaatjes?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21-03-2013 20:39 u »
Duidelijk verhaal in de wiki, ik ben weer wijzer geworden.

Alleen mist in het plaatje bij de Y-as (aantal cellen) een aanduiding dat hier een logaritmische schaal gebruikt wordt; anders klopt de rechte lijn in de logaritmische fase niet.

Is aangepast.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 21-03-2013 20:48 u »
Overigens, Jacques, zitten er geen copyrights op de plaatjes?

Wat denk je?
Inderdaad een lastig probleem. Plaatjes kunnen het verhaal aanzienlijk verduidelijken. Het vervelende is dat auteursrechtelijke vrije afbeeldingen meestal niet te vinden zijn. Ik hoop zo veel mogelijk problemen te voorkomen door de bron van de afbeeldingen te vermelden. Ik heb begrepen dat dit meestal geaccepteerd wordt. En verder houd ik het aantal plaatjes beperkt.

Alternatief is zelf een plaatje te tekenen. Dan krijg je zo iets.

Kan, maar komt niet echt over.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2013 21:13 u »
Alternatief is zelf een plaatje te tekenen.

Bij gelegenheid kan ik wel plaatjes maken Jacques, geef maar aan welke.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 21-03-2013 21:41 u »
Bij gelegenheid kan ik wel plaatjes maken Jacques, geef maar aan welke.

Ingo

Bedankt voor het aanbod.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 21-03-2013 22:47 u »
Misschien ook wel leuk om naast het "theoretische" plaatje een afbeelding te maken met daarin de curves zoals Lallemand Danstar ze in hun documentatie presenteert. Ik kan dan van 4 gisten de curve in een plaatje zetten. Laat denk ik wel aardige verschillen in gist gedrag zien. Vergelijk b.v. Belle Saison met Nottingham.

Overigens, de laatste fase noem jij afsterven. In de Lallemand documentatie hebben ze het alleen over het aantal cellen in suspensie dat dan afneemt. Die hoeven toch niet noodzakelijkerwijs ook (allemaal) het loodje te leggen?

Zal de plaatjes tzt hier posten.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 21-03-2013 23:41 u »
Misschien ook wel leuk om naast het "theoretische" plaatje een afbeelding te maken met daarin de curves zoals Lallemand Danstar ze in hun documentatie presenteert. Ik kan dan van 4 gisten de curve in een plaatje zetten. Laat denk ik wel aardige verschillen in gist gedrag zien. Vergelijk b.v. Belle Saison met Nottingham.
...
Zal de plaatjes tzt hier posten.

Leuk initiatief. Ik ben benieuwd naar de plaatjes.

Overigens, de laatste fase noem jij afsterven. In de Lallemand documentatie hebben ze het alleen over het aantal cellen in suspensie dat dan afneemt. Die hoeven toch niet noodzakelijkerwijs ook (allemaal) het loodje te leggen?

Met de tijd leggen de cellen echt het loodje. Dat gebeurt al tijdens de groeifase. De brokstukken van de dode cellen worden dan onmiddellijk weer hergebruikt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Zodra er geen groei meer is gaan er steeds meer cellen dood. Dat is ook de voornaamste reden waarom overgeheveld wordt. Je wilt de overmaat aan gistcellen kwijt voordat deze het loodje hebben gelegd. Dat afsterven gaat geleidelijk, vandaar ook dat je uit een ouder flesje toch gist kunt opkweken. Omdat het er niet zo veel levende gistcellen zijn en de gist sterk verzwakt is gaat dat opkweken moeizaam.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #16 Gepost op: 22-03-2013 08:21 u »
Mooi verhaal. heel duidelijk.

Offline bolks

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 22-03-2013 11:44 u »
nestel tin  staat er in het laatste stukje onder AD3...

Verder is het voor mij op het moment een zeer interessant stuk om te lezen omdat er bij mij al bijna een maand een bier staat na te gisten met een blup variŽrend van elke 4/10 minuten...
Iemand dit ooit meegemaakt?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #18 Gepost op: 22-03-2013 13:38 u »
Eerste plaatje al vast, omdat ik het resultaat zo niet had verwacht, met name de curves van Windsor en Nottingham.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 22-03-2013 15:48 u »
nestel tin  staat er in het laatste stukje onder AD3...

Bedankt voor het doorgeven van deze typefout. Is inmiddels aangepast.

Verder is het voor mij op het moment een zeer interessant stuk om te lezen omdat er bij mij al bijna een maand een bier staat na te gisten met een blup variŽrend van elke 4/10 minuten...
Iemand dit ooit meegemaakt?

Ja dit komt vaker voor. Als er zo weinig activiteit is en je een redelijke vergistingsgraad hebt gehaald mag je aannemen dat de nagisting ten einde is en dat je rustig kunt gaan bottelen. De tekst van de wikipagina heb ik naar aanleiding van jouw vraag aangevuld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 22-03-2013 15:52 u »
Eerste plaatje al vast, omdat ik het resultaat zo niet had verwacht, met name de curves van Windsor en Nottingham.

Ingo

Leerzaam plaatje. Laat het verschil goed zien tussen vlokgist en stofgist.
In plaats van het "Inoccualatie" stel ik het woord "Enting" voor.

Waar de scheiding is tussen de hoofd- en nagisting is, is jammer genoeg niet af te lezen op het plaatje. Kan ook niet zo goed omdat dat dat sterk afhankelijk is van gebruikte gist. Gelet daarop is denk ik het plaatje vooral heel nuttig voor een artikel over de hoofdgisting dat nog geschreven moet worden.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 22-03-2013 16:57 u »
Ook kun je last krijgen van een verminderde schuimhoudbaarheid van je bier. Dit is vooral van belang als je een bier wat langer wilt bewaren.

Dus een verminderde schuimhoudbaarheid leidt tot een bier dat minder lang houdbaar is? Waar verwijst Dit precies naar?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 22-03-2013 17:02 u »
Ook kun je last krijgen van een verminderde schuimhoudbaarheid van je bier. Dit is vooral van belang als je een bier wat langer wilt bewaren.

Dus een verminderde schuimhoudbaarheid leidt tot een bier dat minder lang houdbaar is? Waar verwijst Dit precies naar?

Naar mate het bier ouder wordt (en er meer gistcellen gestorven zijn dan wel de vrijgekomen eiwitsplitsende enzymen langer hun werk hebben kunnen doen) krijg je een mindere schuimhoudbaarheid.

Ik pas de tekst aan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 22-03-2013 17:17 u »
Enting is het woord dat ik zocht :)

Twee versies van het andere grafiekje,

Welke resolutie wil je de plaatjes? Met transparante of witte achtergrond? Ik heb ze als SVG bestanden, wil die ook hebben?

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 22-03-2013 18:36 u »
Het tweede plaatje lijkt mij beter dan het derde. De overgang van de hoofdgisting naar de nagisting is een zeer geleidelijke. Bij het derde plaatje lijkt het alsof het vrij plotseling is.

Resolutie? Ergens tussen de 100 en 200 dpi is prima. De achtergrond mag wit zijn. PNG als formaat is goed net als gif en jpeg.

Tags: