Ik heb al een tijdje een microscoop en volg daarmee de gistgroei in mijn starters. Dat ging tot nu toe heel aardig, maar met de starter die nu staat te draaien is iets mis.
Het is Czech Lager 2278 met datum MFG 10dec12, dus redelijk vers. Opbollen van het pakje duurde meer dan 1,5 dag.
In 300 ml water met 30 g poeder en 0,5 g voedingscomplex gedaan. Roeren + lucht opblazen bij 21 ºC gedurende 24 uur.
Toen was het SG nog precies hetzelfde (ik meet dat heel af en toe op met een refractometer). Dat vond ik vreemd dus ik heb een drupje in de telkamer gedaan en onder de microscoop bekeken. Het leek erop dat ik al meer dan genoeg gistcellen had maar ik zag ook iets griezeligs:
Kleine dunne draadjes, de meeste kleiner dan de gistcellen. Sommige bleven op hun plaats maar anderen spoedden zich met grote snelheid door de telkamer, niet te geloven, ze wurmden zich tussen de gistcellen door en bereikten flinke snelheden. Er waren ook langere draadjes, haast zo lang als een gistcel groot is. Ook die zaten soms stil en soms bewogen ze.
Ik schat dat ik 0,05 x zoveel van die draadjes zag als gistcellen.
Ik ben bang dat ik een infectie heb. Wat is het? Azijnzuurbacterie? Ik ruik niets afwijkends aan de starter maar heb hem nu maar even in de koelkast gezet bij 1 ºC tot ik weet wat er aan de hand is.