Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cilindrisch waterslot  (gelezen 6390 keer)

Offline Jorn1988

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Cilindrisch waterslot
« Gepost op: 20-03-2013 20:23 u »
Sinds een maand geleden ben ik weer gestart met blikbrouwen, ook meteen een nieuw gistingsvat gekocht bij Brouwmarkt. http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsvat-met-kraan-waterslot-liter-p-342.html

Voelt veel beter en degelijker aan en ziet er ook stuk mooier uit dan mijn oude gistingsemmer maar bij mijn emmer zat een slangmodel waterslot en nu heb ik een cilindrisch waterslot. bij de vorige waterslot, het slangmodel. kon je overduidelijk zien dat het aan het gisten was om dat het aan het bubbelen was. ik ben nu al met mijn 2e lading bezig en ik heb het cilindrisch waterslot nog geen een keer omhoog zien komen of horen klepperen. Nou las ik ergens dat je het waterslot maar voor 1/3 hoeft te vullen in ik heb hem voor de helft gevuld tot zelfs 2/3.

Ik heb als eerste Coopers European Lager gebrouwen en ben nu bezig met Coopers Mexican Cerveza. Zijn dus allebei zelfde merk allebei 23 liter, de European Lager is al gebotteld en de Mexican Cerveza zit er nu al een week in. De European Lager heeft op 18 tot 20 graden staan vergisten dus ik dacht dat het misschien aan de temperatuur lag dus de mexican cerveza ben ik nu op een temperatuur van 22 tot 26 graden aan het laten vergisten.

De European Lager is wel goed vergist, de begin waarde was net iets meer dan 1040 en de eindwaarde was 1006.

Heeft iemand hier misschien een idee over wat er aan de hand zou kunnen zijn. Als ik trouwens op de deksel druk gaat het klepje wel omhoog.

Nou had ik nog een klein vraagje, ik ben een beetje ziekjes geworden zoals waarschijnlijk wel meer mensen griepje of zo keelpijn, hoofdpijn, hele tijd kuchen en duizelig. Ik slaap op de kamer waar het bier staat te vergisten, dit zou toch niks uit hoeven te maken voor het bier? Eigenlijk had ik gister even de suikerwaarde willen meten omdat ik denk dat hij al klaar is met vergisten, maar dat leek me niet verstandig met hoe ik me voelde. Wanneer is het het verstandigste om te gaan bottelen heeft iemand nog tips over de combinatie "ziek" zijn een bottelen, of kan ik het bier zolang als ik maar wil in het vat laten zitten en volgende week als ik me beter voel bottelen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Cilindrisch waterslot
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2013 21:36 u »
Nou had ik nog een klein vraagje, ik ben een beetje ziekjes geworden zoals waarschijnlijk wel meer mensen griepje of zo keelpijn, hoofdpijn, hele tijd kuchen en duizelig. Ik slaap op de kamer waar het bier staat te vergisten, dit zou toch niks uit hoeven te maken voor het bier? Eigenlijk had ik gister even de suikerwaarde willen meten omdat ik denk dat hij al klaar is met vergisten, maar dat leek me niet verstandig met hoe ik me voelde. Wanneer is het het verstandigste om te gaan bottelen heeft iemand nog tips over de combinatie "ziek" zijn een bottelen, of kan ik het bier zolang als ik maar wil in het vat laten zitten en volgende week als ik me beter voel bottelen?

Als je niet lekker voelt zou ik nog even wachten met bottelen. Een griepje duurt niet zo lang.

De kans dat anderen ziek worden als je het bier binnenkort toch bottelt lijkt mij nihil. Ziekmakende micro-organismen kunnen in bier niet overleven heb ik altijd begrepen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2013 22:50 u »
Virussen, afhankelijk van de soort, zouden best infectieus aanwezig kunnen blijven in je bier. Echter de kans dat je bij hygiŽnisch werken een infectieuze dosis in je bier krijgt is erg klein. De meeste virale infecties worden overgedragen via mond-hand contact, of druppeltjes. Zolang je dus zorgt dat dat niet gebeurt, is er mijns inziens niks aan de hand.

Voor jezelf zou ik echter gewoon de tijd nemen om beter te worden en daarna pas bottelen. Je bier kan het wel wachten. :)

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op ťťn been kan je niet staan
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2013 23:09 u »
Hmm een griepbier, misschien eens een idee voor een nieuw recept. En dan laten promoten door de grote medicijnenfabrikanten ;-)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2013 23:16 u »
Griep acht ik minder geschikt, is een vrij kwetsbaar virus. :)

Offline Jorn1988

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2013 23:53 u »
Aangezien ik me stukken beter voelde vandaag en het dus niet zo ernstig is als ik dacht toch lekker gebotteld vandaag, geeft wel weer een lekker gevoel als alles in de fles zit!  :proost:

Ik heb nog maar is opgelet op mijn water slot en er elastiekje omheen gewoon en toen hoorde ik hem op een gegeven moment wel een keer klepperen, dus ga dat bij de volgende gisting van af het begin doen met het waterslot, en maar voor 1/3 vullen met gekookt water had ik begrepen?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2013 08:46 u »
...en maar voor 1/3 vullen met gekookt water had ik begrepen?

Gewoon kraanwater!

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2013 13:54 u »
Ik heb nog maar is opgelet op mijn water slot en er elastiekje omheen gewoon en toen hoorde ik hem op een gegeven moment wel een keer klepperen...
Ik had dat ook, bij mij blijft hij denk ik op een kiertje staan, misschien dat de zijkanten niet glad genoeg zijn of zo   :weetniet: maar toen ik er een metalen ring van een M10 boutje op legde gleed hij wel mooi naar beneden, om daarna lekker te bluppen...

Zwaai
 :degroeten:

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2013 07:34 u »
Een cilindrisch waterslot werkt net zo goed als een slangenslot. Gewoon niet teveel water in doen. Kun je zelf ook zien als je de deksel laat zakken. De rand moet net onder water komen en dan klappert hij veel makkelijker.

Wat je ook kan doen (als je dat fijner vindt) is een rubber stop met gat in de deksel drukken en daarin je slangen waterslot doen. Werkt ook prima. Als ik ze over heb doe ik dat ook vaker omdat je de vergisting inderdaad beter kan zien. Maar voor de kwaliteit maakt het, zoals gezegd, niets uit.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2013 11:32 u »
Wat je ook kan doen (als je dat fijner vindt) is een rubber stop met gat in de deksel drukken en daarin je slangen waterslot doen. Werkt ook prima. Als ik ze over heb doe ik dat ook vaker omdat je de vergisting inderdaad beter kan zien. Maar voor de kwaliteit maakt het, zoals gezegd, niets uit.

Dat had ik inderdaad laatste keer ook gedaan... maar met Westmalle gist werd al het water eruit geblazen...

Zwaai

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2013 12:04 u »
Dat had ik inderdaad laatste keer ook gedaan.... maar met Westmalle gist werd al het water eruit geblazen....

Zwaai
Zat er mogelijk teveel water in? De Westmalle gist kan erg snel gaan inderdaad. In het begin wat kouder beginnen met vergisten of wat later de suiker erbij doen.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-03-2013 13:16 u »
Zat er mogelijk teveel water in?

Nee niet teveel water, maar gewoon teveel bier. ;-)
Zelfs zonder suiker kan hij gaan als een banaan, en het gist vat was iets voller dan half vol!

Offline Jorn1988

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 24-03-2013 21:49 u »
Vandaag nieuwe lading in het vat, voor 1/3 gevuld met water dit keer en elastiekje er om heen gedaan, nu 8 uurtjes laten ligt er een heel water ballet op mijn deksel en hoor ik om de 10 seconde het klepje door het elastiekje naar beneden gedrukt worden. Anders gezegd, het werkt perfect. Bedankt allen voor jullie reacties  :biersmile:

Tags: waterslot