SG en suiker toevoegen

Gestart door John, 17-03-2013 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Vandaag een sterke blonde gemaakt. Moet na hoofdgisting nog 1500 g suiker toevoegen volgens recept. Begin SG na koken zou 1069 moeten zijn, is echter 1063. Wat zal ik doen: me houden aan recept en het lage begin SG voor lief nemen, nu extra suiker toevoegen tot SG 1069 (hoe bereken ik hoeveel dat dan zou moeten zijn) of de suikerstorting voor na hoofdgisting verhogen?

Henielma

Ik zou het lager SG voor lief nemen. 3 SG punten scheelt ook weer niet zoveel.

John


Henielma

Juist ja, goed rekenen is ook een kunst.  ;)

Je zou dan als compromis voor 3 SG punten meer suiker kunnen toevoegen.

John

Ik heb nog nooit suker toegevoegd bij een brouwsel (alleen bij hergisting op fles natuurlijk). Weet niet  hoe te bereken (in BrouwVisie). Denk dat ik het maar zo laat en wellicht na hoofdgisting wat meer suiker toevoeg. Gaat me niet om de alcohol, wel om de smaak. Had achteraf wat langer moeten maischen.

Jacques

Ik heb een eenvoudige spreadsheet hiervoor gemaakt. Zie hier.

John

Het volgende:
zoals in recept onderstaand wil op op SG 1090 komen (met suikerstorting na de hoofdvergisting). Ik heb echter SG 1063 ipv SG 1069 (zonder suikertoevoeging). Zoals uit berekening mbv spreadsheet Van Jacques (waarvoor dank) blijkt, moet ik 1900 g suiker toevoegen; zal dat de smaak niet erg (nadelig) beïnvloeden?


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept
Kenmerk012
Brouwdatum17-3-2013
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters22
Gewenst begin SG1090 (9,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement74,4%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater33,9 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater21,2 liter
Spoelwater12,1 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %5303 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC10,0 %758 gr15 EBC
Kristalsuiker20,0 %1515 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (USA)3,3 %35 gr15 minuten6 EBU
Styrian Golding5,2 %50 gr70 minuten28 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortOpkweek Duvel
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
BeluchtingstijdRegelmatig schudden :nut:
Temperatuur giststarter19°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid3 gr.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten3,5 l/kg
267°C30 minuten3,5 l/kg
372°C20 minuten3,5 l/kg
478°C1 minuten3,5 l/kg


Oscar

Citaat van: John op 17-03-2013  20:14 uIk heb nog nooit suker toegevoegd bij een brouwsel (alleen bij hergisting op fles natuurlijk). Weet niet  hoe te bereken (in BrouwVisie).

Via het rekencentrum....






 :)

wimwo

Ik heb een identiek probleem maar dan andersom. Ik krijg een te hoog alcholgehalte tgv een hoge vergistinggraad (WB-06 !).
Ik wil daarom iets verdunnen maar hoe kan ik dan het alcoholgehalte bepalen (of eigenlijk hoeveel water moet ik toevoegen)?

Oscar

Citaat van: wimwo op 18-03-2013  20:17 uIk wil daarom iets verdunnen maar hoe kan ik dan het alcoholgehalte bepalen (of eigenlijk hoeveel water moet ik toevoegen)?

Houd er rekening mee dat dan ook de bitterheid afneemt.


Maar alcoholgehalte x verdunningsfactor = nieuw alcoholgehalte... :)

John

En als ik bijvoorbeeld 1500 g suiker na hoofdgisting wil toevoegen, alles in 1 keer of in gedeelten? Oplossen in water?

bazje

Oplossen in warm water uit de kraan is voldoende.
Gebruik net zoveel liter water als kg suiker, in jou geval dus anderhalve liter.

John

Citaat van: bazje op 19-03-2013  14:29 uOplossen in warm water uit de kraan is voldoende.
Gebruik net zoveel liter water als kg suiker, in jou geval dus anderhalve liter.
Blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld: de een zegt wel verdunnen, de ander niet... Lijkt me dat voor het mengen verdunnen beter zal zijn, nadeel is weer dat dat het SG laat dalen (en dat dat weer met zich meebrengt dat er meer suiker gebruikt moet worden voor het geplande eind-SG)...

Gerald

Citaat van: John op 19-03-2013  14:33 uBlijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld: de een zegt wel verdunnen, de ander niet... Lijkt me dat voor het mengen verdunnen beter zal zijn, nadeel is weer dat dat het SG laat dalen...
Maar dat kan je berekenen. en dus aanpassen.

John

Klopt maar ik wil niet meer suiker toevoegen dan noodzakelijk.

heijligers

Citaat van: John op 19-03-2013  14:41 uKlopt maar ik wil niet meer suiker toevoegen dan noodzakelijk.
Dan een beetje jongbier aftappen, verhitten en de suiker daarin oplossen.

John

Maarten: dat ik daar niet aan gedacht heb! Top, zo eenvoudig kan het zijn.

John

Suiker toevoegen als activiteit in waterslot afneemt of als er geen activiteit meer is...

Jacques

Citaat van: John op 20-03-2013  17:34 uSuiker toevoegen als activiteit in waterslot afneemt of als er geen activiteit meer is...

Als hij afneemt. Er zijn dan nog veel actieve gistcellen. Houd wel rekening met veel schuimvorming. De suikers worden snel omgezet.

John

Ok. Denk dat ik dat dan vandaag of morgen ga doen. Genoeg ruimte in gistvat lijkt me.

John

Alle adviezen opgeteld: 1 liter jongbier aan het koken gebracht (ondanks verwachtingen toch nog verrast door hoeveelheid schuimvorming) en 1000 g suiker erin opgelost, afkoelen en toegevoegd. Staat nu op 19 graden. Ben benieuwd wanneer zal zijn uitgegist.

SG was gedaald van 1063 naar 1016 vanaf zondag 13.00 uur. Lijkt me niet slecht voor een "bottelgist". Merk wel dat ik enigzins off-topic raak nu.

Mel

Hoi,

Ik heb het forum en dit topic goed doorgelezen. Vandaag heb ik een Brewferm IPA gebrouwen (uit blik). De beginwaarde zou SG 1065 moeten zijn maar is nu slechts 1050. Dat scheelt dus 15 punten. Ik heb precies gedaan zoals op de handleiding dus geen idee hoe dat grote verschil te verklaren is. In totaal moest ik 600 gram suiker toevoegen. In totaal zou ik op 12 liter bier moeten uitkomen.

Nu heb ik die handige Excel sheet gedownload om te berekenen hoeveel extra suiker ik zou kunnen toevoegen om de waarde te verhogen. Als ik 200 gram suiker toevoeg, zou ik op 1054 uit kunnen komen. Om op 1058 uit te komen (nog steeds geen 1065) dan zou ik 500 gram moeten toevoegen.

Ik zie dan niet meer als een "correctie". Als de oorspronkelijke hoeveelheid 600 gram suiker toevoegen is. Dan lijkt me 500 gram extra teveel van het goede. En dan nog kom ik niet op 1065.

Dus ik ben toch wel benieuwd naar jullie advies. Suiker toevoegen of laten zitten?
En enig idee wat de oorzaak kan zijn van de waarde van 1050 terwijl deze eigenlijk 1065 zou moeten zijn. Ik probeer het echt te snappen...:) Met zo'n blik kan er weinig mis gaan zou je zeggen....


Jacques

Citaat van: Mel op 31-03-2019  18:12 uHoi,

Ik heb het forum en dit topic goed doorgelezen. Vandaag heb ik een Brewferm IPA gebrouwen (uit blik). De beginwaarde zou SG 1065 moeten zijn maar is nu slechts 1050. Dat scheelt dus 15 punten. Ik heb precies gedaan zoals op de handleiding dus geen idee hoe dat grote verschil te verklaren is. In totaal moest ik 600 gram suiker toevoegen. In totaal zou ik op 12 liter bier moeten uitkomen.

Nu heb ik die handige Excel sheet gedownload om te berekenen hoeveel extra suiker ik zou kunnen toevoegen om de waarde te verhogen. Als ik 200 gram suiker toevoeg, zou ik op 1054 uit kunnen komen. Om op 1058 uit te komen (nog steeds geen 1065) dan zou ik 500 gram moeten toevoegen.

Ik zie dan niet meer als een "correctie". Als de oorspronkelijke hoeveelheid 600 gram suiker toevoegen is. Dan lijkt me 500 gram extra teveel van het goede. En dan nog kom ik niet op 1065.

Dus ik ben toch wel benieuwd naar jullie advies. Suiker toevoegen of laten zitten?
En enig idee wat de oorzaak kan zijn van de waarde van 1050 terwijl deze eigenlijk 1065 zou moeten zijn. Ik probeer het echt te snappen...:) Met zo'n blik kan er weinig mis gaan zou je zeggen....

Heb je toevallig wat meer water toegevoegd? Hoogstwaarschijnlijk is dat de reden voor een lager begin SG.

Mel

Nee dat is het niet. Juist omdat ik een beginner ben, volg ik elke stap letterlijk en nauwkeurig op. Ik heb niet teveel water toegevoegd. Ik ben overal aan het zoeken naar verklaringen. Ik kwam deze review tegen:



Diegene heeft precies  dezelfde opmerking. Ook hij komt uit op 1050. Deze man heeft al meer ervaring dus dat stelt me enigszins gerust. Toch vreemd dat het label en de handleiding een veel hogere beginwaarde aangeven. Erg verwarrend. De reviewer heeft niet extra suiker toegevoegd en het is bij hem goed gekomen.

haicoterbeek

Ik ga er van uit dat je het berekende aantal liters hebt overgehouden.  Als dit zo is dan heb je tijdens het maischen te weinig suikers uit je mout weten te halen.
Het wort die je nu hebt verkregen bestaat normaal gesproken voor ca. 35% uit onvergistbare dextrines, voor 65% uit vergistbare glucose, maltose en dextrose. Je kunt dit nu aanvullen met suiker (sucrose) maar dan moet je tekening mee houden dat deze voor 100% vergistbaar is. Hierdoor verhoog je het aandeel vergistbare suikers behoorlijk. Hierdoor zal je bier uiteindelijk verder door gisten als  zonder toevoeging van suiker. Het gevolg is een droger bier met een lager eind sg en een hoger alcohol percentage.

Belangrijker is vast te stellen waarom je zo laag bent uit gekomen met je begin sg. Zie opmerking van Jacques.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.