Teveel suiker toegevoegd, wat gebeurt er?

Gestart door wilwi, 16-03-2013 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Hallo, Heb gisteravond 2 blikken Brewferm diabolo opgestart en i.p.v. de voorziene 1 kg suiker verkeerdelijk 2 kg suiker toegevoegd.
Heeft er iemand een idee wat er nu kan misgaan tijdens het gistingsproces, en of het bier uiteindelijk goed zal zijn.

Jacques

Je krijgt gewoon bier!

Het bier zal meer alcohol en esters bevatten.

wilwi

Normaal schrijven ze een temp van 25°c voor, ik doe dat, op jullie aanraden op 22°c en het bier is super.
Nu dat ik teveel suiker toegevoegd heb wat zou ik doen, lager gisten, laten op 22°c of hoger gaan.

toon van den broek

Hallo Wilwi,

Als de gisting goed begint en je ervoor zorgt dat de temp. van je jongbier geen grote schommelingen ondergaat verwacht ik dat je een goed maar wel erg sterk biertje zal krijgen. Ik weet niet wat het begin-soortelijkgewicht  behoort te zijn en wat het nu geworden is. Heb je een densimeter?
Diablo/Duvel heeft al een SG van (vermoed ik) ongeveer 1080, dus nu kan het ruim over de SG 1100 komen.
Je kan na de 2e dag van de gisting misschien 10% water toevoegen zodat de gist minder last heeft van het hoog oplopende alcoholgehalte. Ik weet niet wat de alcoholtolerantie van Duvelgist is maar vermoed dat die redelijk hoog is.
Succes ermee, groet, Toon

RobinB

Ik zou nu al meer water toevoegen om het SG toch zeker onder de 1100 te krijgen. Het zijn relatief kleine zakjes gist die je d'r bij krijgt (6-7 g?), dus zit je al snel met te weinig gist. Te weinig gist met veel osmotische en later alcoholische stress is geen goed recept voor succes... ;)

toon van den broek

Hallo Wilwi,

Misschien ook een idee om nog een blik bij te kopen en dat toe te voegen?

Groet, Toon

wilwi

Bedankt mensen, mijn gistemmer is 30 liter en ik had er al 2 liter water bijgedaan tot 20.5 liter. Dus nog een blik lijkt me wat veel.
Ga de gok wagen en het resultaat afwachten, misschien wordt het wel lekker straf...

RobinB

Maar dan ook weer 8(?) l water. Ik weet niet of wilwi dat gepland had?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.