ONK en oude geuze

Gestart door toon van den broek, 14-03-2013 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Graag zou ik een drietal blends oude geuze in willen sturen naar het ONK.
Zoals bekend wordt oude geuze in België altijd afgevuld in zwaardere flessen dan die gebruikt worden voor andere biersoorten.
De reden daarvoor is dat de hergisting van dit bier gecompliceerder is dan van andere bieren. Bottelsuiker wordt niet gebruikt, maar er vindt een inschatting plaats van de hergisting op basis van aanwezige restsuiker in het mengbier. Maar omdat je niet met gewone gisten werkt is het moeilijk inschatten hoe laag de eindvergistingsgraad/eind SG zal zijn.
Ook wordt er gebruik gemaakt van (natuur)kurk omdat gebleken is dat gewone kroonkurken soms de druk niet aan kunnen en de flessen gaan lekken.
Vandaar dat ik aan het ONK een brief gestuurd heb of er ook ontheffing kan zijn voor de verplichting om de standaardfles te gebruiken met een enkelvoudige afsluiting met zilveren of goudkleurige kroonkurk.

Groet, Toon.

RGeraads

Wanneer je een niet standaard fles, zoals voorgeschreven door het BKG inlevert, krijg je naar alle waarschijnlijkheid 1 punt aftrek van het totaal. Dit lijkt mij nog acceptabel. In ieder geval beter als een fles insturen die vlak voor de keuring explodeert.


Oscar

Citaat van: toon van den broek op 14-03-2013  16:56 uVandaar dat ik aan het ONK een brief gestuurd heb of er ook ontheffing kan zijn voor de verplichting om de standaardfles te gebruiken met een enkelvoudige afsluiting met zilveren of goudkleurige kroonkurk.

Weinig kans denk ik. Het blijft een wedstrijd en die flessen zijn dan overduidelijk van jou. En is ook weer lastig met vervoer (de organisatie komt met kratten aan zetten). Dus ik zou gewoon een paar kleine flesjes afvullen (die kunnen best wel wat druk hebben).


hansm

Hoi Toon,

Heb je ook een verzoek gestuurd naar het LABO voor een regelementswijziging? Juist omwille van de veiligheid zouden 37,5 cl-champagneflesjes misschien wel verplicht moeten worden bij Oude Geuze en fruitbieren op basis van spontaan gistende bieren.

Vroeger kwam je af en toe een geuze tegen bij het ONK, maar ik krijg een beetje het gevoel dat dat er wel eens wat meer kunnen gaan worden. Dus voordat er iets echt misgaat...

toon van den broek

Hallo Hans,

Een goed idee van je om contact op te nemen met het LABO.
Er komt inderdaad steeds meer interresse is deze bieren en de bestaande regels zijn in principe niet heilig lijkt me...

Groetjes, Toon.

René K

Hallo Toon,

Heb je inmiddels al contact gehad met het LABO over deze kwestie? Ik ben wel nieuwsgierig namelijk.

toon van den broek

Hallo René,

Heb inderdaad de vraag neergelegd bij het LABO, maar er tot nog toe geen reaktie of bevestiging van gehad.
Maar ze vergaderen ook niet zo heel vaak natuurlijk...
Ik had wel 3 verschillende oude geuzes klaarstaan, maar ze niet opgegeven omdat ze in demi-champagenflessen gebotteld zijn (met kurk).

Groetjes, Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.