'Vlokken' in bier

Gestart door ym, 13-03-2013 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ym

De laatste tijd koop ik vaker wat minder gangbare speciaal bieren. Maar nu heb ik al een paar keer gehad dat er een soort grijze vlokken in het bier drijven. Laatst bij een heel aantal flessen van brouwerij 't ij en nu bij een fles lupulus. De flessen zijn niet over datum, maar het ziet er niet erg smakelijk uit in ieder geval. Wat zijn dit voor een vlokken, gist of? En kan het kwaad om te drinken?





(Ik heb geprobeerd een foto te maken maar weet niet of het heel duidelijk is).

hansm

Dit lijkt me bezinksel (gist, eiwitten en andere stukjes zoals bijvoorbeeld hopresten). Soms zie je ook witte / lichtgrijze vlokken. Dat zijn uitgevlokte eiwitten.

Je kan het gewoon opdrinken, maar het kan eventueel de smaak of het mondgevoel (stroef, tannineachtig) iets beïnvloeden.

MO

Lelijk gezicht maar je proeft er met je ogen dicht niets van. Mijn Ossekop en Beerskey (muifelbrouwerij) hebben er ook last van. Die bieren zijn gelagerd voor min een week bij -2 grC, vervolgens gecentrifugeerd om alle vaste deeltjes te verwijderen maar na hergisting op fles komt er na enkele maanden toch eiwit/gist(?) residue uitzetten. Het verschilt ook nog eens per fles en alles.

Ophouden met drinken uit glas, terug naar de aardenwerken kruiken. Want je proeft het echt niet maar het ziet er niet uit en je proeft toch veel meer met je ogen dan je denkt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.