Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel, moet ik mij zorgen maken  (gelezen 4355 keer)

Offline Poorsprong

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Eerste brouwsel, moet ik mij zorgen maken
« Gepost op: 13-03-2013 18:16 u »
Beste Brouwers,

Gisteren heb ik mijn eerste brouwsel gemaakt (9 l abdijbier, standaard starterspakket). Echter lijkt het niet helemaal goed te gaan. Ik heb netjes de beschrijving gevolgd behalve de laatste stap en daar twijfel ik nu over. Ik moest de gist namelijk mengen met 150 ml water van 25 graden en daarna toevoegen. Echter was mijn wort ook 25 graden en heb ik de gist er gewoon doorheen geroerd, achteraf misschien niet zo handig. Ik dacht dat het gisten daarom niet opgang wilde komen, maar na 24 uur zag ik nog steeds geen belletjes. Ik heb het gistingsvat voorzichtig open gemaakt en een foto gemaakt.

Ik vermoed dat het waterslot lek is. Wat moet ik nu doen? Kan dit brouwsel alsnog gedronken worden? Of is de gisting uberhaupt niet goed gegaan?

Alvast erg bedankt!

Groeten,
Pieter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
Re: Eerste brouwsel, moet ik mij zorgen maken
« Reactie #1 Gepost op: 13-03-2013 18:30 u »
Ziet er prima uit, schuim = vergisting.
Deksel of waterslot in deksel sluiten niet goed af. Gewoon laten staan, komt goed.

Offline Poorsprong

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2013 19:16 u »
Bedankt voor je snelle antwoord! Fijn om te horen dat er niet zoveel aan de hand is.  :)

Ik weet bijna zeker dat het waterslot lek is of het rubbertje ervan eigenlijk. Als ik op de deksel duw hoor ik een sissend geluid. Kan ik dit tijdens deze batch alsnog verhelpen met een slim trucje, of moet ik naar een ander rubbertje opzoek voor een volgende batch?

Viel me ook op dat er een vrij grove rand aan het waterslot zit (deelnaad van de mal van het productieproces) zou het schelen als ik deze eraf vijl/schuur? Of is dit gewoon een kwestie van trail-and-error?

bedankt!

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2013 19:47 u »
Die rubbers zijn vaak lek. Het glad schuren van de waterslot helpt ook al iets.
Afhankelijk van hoe groot het gat is in de deksel kun je een conische stop met gat overwegen. Die sluiten wel goed af.
Voor nu kun je het zo laten. Emmer niet meer openmaken om extra zuurstof inslag te voorkomen en het beste op constante temp. houden (ivm krimp en uitzetten van de lucht, waarmee zuurstof in je vat komt).

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #4 Gepost op: 17-08-2013 21:12 u »
Ik ben ook bezig met mijn eerste brouwsel en ondervind soortgelijke problemen. Al het water in het waterslot verplaatst zich naar links (uitgang), kan me voorstellen dat dit goed is, zo kan lucht (CO2) ontsnappen. Het bubbelt echter niet. 's Avonds even in de emmer gespiekt, bruin schuim. Ik zag vanmorgen (ca. 12 uur erna) mijn vloeistofniveau in de emmer op 9 liter en tot 11 liter een schuimlaag (van buitenaf). Nog geen bubbels kunnen bespeuren. Zou dit eens per minuut moeten zijn, veel vaker, veel minder vaak?

Als ik op de deksel duw hoor ik een sissend geluid.
Idem. Achja... eerste brouwsel, leuk experiment :-)

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #5 Gepost op: 17-08-2013 21:31 u »
Vaak komt alles goed, lees ook de blikbrouwcursus op de wiki, als je op de deksel duwt zuig je zuurstof naar binnen. Gaat het waterslot dan niet burrelen?  Je perst dan koolzuurgas eruit. Overigens zo min mogelijk roeren en de temperatuur niet te hoog bij het gisten, 25 is best wel veel, 20 a 22 is beter. Stopje in deksel emmer is vaak te krap en waterslot zelf niet mooi rond door plastic naad, schuren helpt, een conische stopje ook.  Hoe vaak ie moet borrelen is moeilijk te zeggen.  Succes en veel geduld! ^-^

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #6 Gepost op: 17-08-2013 21:41 u »
Ja, las op de wiki al dat het soms even duurt voordat het echt borrelt, zover ik begrijp is de vergisting op gang (of al gestopt?), maar dat leer ik dan nog.

Als ik op het deksel duw (ik bedoelde aan de rand) kan ik hem vaak weer even aanduwen en verplaatst het waterslot zich even (mm). Als ik in het midden duw gaat waterniveau in het slot van rechts naar links (links is uit).

Ohja, hier ook 25  C dat is ca. de binnentemperatuur nu...

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #7 Gepost op: 18-08-2013 20:49 u »
als je op de deksel duwt zuig je zuurstof naar binnen. Gaat het waterslot dan niet burrelen?  Je perst dan koolzuurgas eruit. Overigens zo min mogelijk roeren
Ja, dan wel. Je ziet dan al het water (heb het slot tot het streepje gevuld, ca. 1/3) naar n kant gaan (de uitgang) en dan weer naar gelijk niveau gaan. het feit dat het nu af en toe ongelijk staat en als ik even later kijk weer niet, lijkt me dat het wel werkt.

Gisteravond (na iets meer dan 24 uur) gekeken, het schuim pruttelde lekker rustig. Nu zie ik vanaf de buitenkant op 11 liter een rand (schuim) en op 9 liter mijn vloeistofniveau.

Ook ruik ik boven het waterslot, dopje eraf, wel de aparte CO2/koolzuur lucht.

Het zag er vanmiddag (1,5 dag) zo uit:

Ik hoef niet te roeren dus? Ik moet de suiker (500 g, 1 liter water) nog toevoegen. Na 4 5 dagen?

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #8 Gepost op: 18-08-2013 20:53 u »
Niet teveel aan doen en koekeloeren: allemaal zuurstof en exit van koolzuur dat je bier beschermt tegen infecties. Brouwen is vooral veel geduld...

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #9 Gepost op: 18-08-2013 21:04 u »
Inderdaad, dicht laten en geduld... Komt goed.

Geduld is het belangrijkste wat we in het begin moeten (allemaal) leren  ;)

Grt Peterr

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #10 Gepost op: 18-08-2013 21:10 u »
Inderdaad, dicht laten en geduld... Komt goed.

Geduld is het belangrijkste wat we in het begin moeten (allemaal) leren  ;)
Zeker, maar het eerste brouwsel is ook zo spannend :-)

Tags: beginner