Hi allemaal!

Gestart door ThomasM, 10-03-2013 15:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Citaat van: ThomasM op 20-03-2013  17:36 uIk wil nog wel een mandfles gaan kopen maar mijn eerste bier wordt een witbier, wat ik niet per se hoef te nagisten.
Dat scheelt weer in mijn portemonnee als ik het niet in één keer hoef te kopen :)

Ik brouw al een aantal jaren en heb geen mandfles. Ook nooit gehad. De nagisting voer ik bij alle soorten bieren vrijwel altijd uit in het gistvat.

Als ik jou was zou ik eerst nog een aantal andere bieren maken voordat ik geld ging steken in een mandfles die zomaar kan breken.

ThomasM

Ik stond net te denken dat ik misschien me verkeerd heb verwoord.
Waar het me om gaat is de (koude) lagering om het gist te laten zakken en een helderder bier te krijgen.
Het nagisten heb ik gelezen in de cursus dat het nodig is om beter gecontroleerd koolzuur te krijgen in je fles zonder dat hij kan exploderen.
De nagisting is wel nodig dus, maar kan net zo goed in dezelfde container? Ik neem aan dat mensen het niet doen om de smaak van dode gist niet in het bier te krijgen?

arluijen

Citaat van: ThomasM op 20-03-2013  22:56 uWaar het me om gaat is de (koude) lagering om het gist te laten zakken en een helderder bier te krijgen.
Het nagisten heb ik gelezen in de cursus dat het nodig is om beter gecontroleerd koolzuur te krijgen in je fles zonder dat hij kan exploderen.
De nagisting is wel nodig dus, maar kan net zo goed in dezelfde container? Ik neem aan dat mensen het niet doen om de smaak van dode gist niet in het bier te krijgen?

Kort antwoord: ja. Je kan gewoon het bier in het gistvat laten zitten. Ik weet niet wat de invloed van overhevelen op de smaak is, maar als ik overhevel voor de nagisting is dat vooral om het hoofdgistvat vrij te maken voor volgende brouwsels en het bier wordt er iets helderder van.

ThomasM

Ik heb een beetje rond zitten kijken en is het niet mogelijk om plastic flessen van waterkoelers als (primair of secundair) vergistingsvat te gebruiken? Deze zijn 18,9 l per stuk en van plastig.
Lijkt me toch wel handig...

Gerald

De doorlaat van die dingen is toch heel klein? Zal lastig schoonmaken worden. Als ik het al zou moeten doen zou ik het als nagisting doen. daarbij wordt de boel een stuk minder smerig in mijn ogen.

Ga ik er voor het gemak wel even vanuit dat ze voedselveilig zijn.

ThomasM

Daar kan ik wel van uitgaan ja, aangezien er normaal water in getransporteerd wordt!
Ze verkopen er speciale borstels voor, maar ik heb hier gelezen dat een vaatwastabletje en heet water voor een nacht ook volstaat.
De doorlaat zal alleen voor schoonmaken een "probleem" zijn aangezien ik verder hevel.

fwouters

Citaat van: ThomasM op 21-03-2013  14:01 uIk heb een beetje rond zitten kijken en is het niet mogelijk om plastic flessen van waterkoelers als (primair of secundair) vergistingsvat te gebruiken? Deze zijn 18,9 L per stuk en van plastig.
Lijkt me toch wel handig...

Ik gebruik die al een tijdje. Ik vind het ideaal, vooral als ik een hoeveelheid wort wil splitsen over meerdere batches met bijvoorbeeld verschillende gist.


arluijen

Die worden ook veel gebruikt in de amerikaanse hobbybrouw, daar heten ze carboys. Als je "carboy" in google intypt zie je het meteen aan de eerste hits in de afbeeldingen sectie.

RobinB

Je moet wel vaten nemen die goed luchtdicht / niet zuurstof doorlatend zijn.

de7geitjes

Citaat van: fwouters op 21-03-2013  14:35 uIk gebruik die al een tijdje. Ik vind het ideaal, vooral als ik een hoeveelheid wort wil splitsen over meerdere batches met bijvoorbeeld verschillende gist.


Ah das een mooie tip, die ga ik zeker gebruiken!

arluijen

Citaat van: fwouters op 21-03-2013  14:35 uIk gebruik die al een tijdje. Ik vind het ideaal, vooral als ik een hoeveelheid wort wil splitsen over meerdere batches met bijvoorbeeld verschillende gist.

Even een vraagje: Hoe ben je aan die flessen gekomen? Ik dacht zoek er eens een paar op internet maar kom ze niet zo gauw tegen.

ThomasM

Ik heb met iemand van deze site gemaild:
http://www.thecafe.nl/shop/
De flessen van 18.9 Liter kosten 8,- + 6,81 statiegeld. Minimale afname van 3 flessen.
Lege flessel leveren ze niet.

citrasimcoe

Citaat van: ThomasM op 25-03-2013  10:35 uIk heb met iemand van deze site gemaild:
http://www.thecafe.nl/shop/
De flessen van 18.9 Liter kosten 8,- + 6,81 statiegeld. Minimale afname van 3 flessen.
Lege flessel leveren ze niet.
Is dat materiaal geschikt voor onze activiteiten? Niet-zuurstofdoorlatend en voedselveilig?

bazje

Ik ben langs gereden bij Mr.Aqua en kreeg de (statigeldloze) flessen gratis mee!
Deze zijn 15 liter en goed geschikt!

Hoofdvestiging
Mister Aqua watercoolers Nederland
Schaapweg 26
6063 BA Vlodrop

Tevens heeft Mister Aqua distributiepunten in Haarlem en Assen
0475- 336644
0900 22 22 223 (lokaal tarief)
0475- 336994
Email: info@misteraqua.nl

arluijen

Citaat van: Aart op 25-03-2013  11:42 uIs dat materiaal geschikt voor onze activiteiten? Niet-zuurstof-doorlatend en voedselveilig?

Gezien het feit dat ze voor drinkwater gemaakt zijn, lijken ze me wel voedselveilig. Zuurstof doorlatend is een ander verhaal.

bazje

Je kunt er volgens mij in ieder geval geen lambiek in laten vergisten, maar voor een 'gewoon' vergistings en lageringsproces zijn ze prima geschikt!

arluijen

Citaat van: bazje op 25-03-2013  12:36 uJe kunt er volgens mij in ieder geval geen lambiek in laten vergisten, maar voor een 'gewoon' vergistings en lageringsproces zijn ze prima geschikt!

Goed punt: ik begrijp dat ze niet 100% lucht ondoorlatend zijn, maar waar praten we over? Ik begrijp dat als je er iets in laat "rijpen" dat echt heel lang moet (lees: meer dan 3 maanden) dit niet de beste oplossing is.
Echter, in mijn geval zit het bier in het algemeen niet langer dan 3 weken in mijn nagistingsmandfles. En ik vind die dingen gewoon zwaar, ze lijken me nogal breekbaar en als ze breken heb ik niet zomaar een nieuwe, en tot slot zou ik het mooi vinden als ik op de buitenkant maten kan zetten zodat ik een idee heb hoeveel er in zit. Dat kan niet op glas, op kunststof wel.

Concreet: Vanaf hoe lang is kunststof niet meer raadzaam als lager/nagist/hoofdgist vat?

ThomasM

Op glas: schilderstape met watervaste stift. Werkt prima en kan je er zo weer afhalen als het nodig is.

arluijen

Citaat van: ThomasM op 25-03-2013  13:24 uOp glas: schilderstape met watervaste stift. Werkt prima en kan je er zo weer afhalen als het nodig is.

...hmm zit wat in, maar ik wil eigenlijk dat het er nooit meer afgaat, anders moet ik na elke schoonmaak beurt weer opnieuw maten zetten. En mijn ervaring met schilderstape is dat deze er af gaat. Daar komt bij dat mijn brouwspullen ook vaak staan opgeborgen in hetzelfde hok waar onze wasdroger staat. Ik heb vaker meegemaakt dat het door de damp daar soms onleesbare zaken oplevert (zelfs uitgeprinte recepten verdwenen)

Op mijn gistvat (kooij & jubbega - 30 liter) staan met een watervaste stift aan de buitenkant de liters gemarkeerd. gaat er nooit meer af tenzij ik ga schuren.

ThomasM

Je zou het erin kunnen krassen of etsen of zo.

Gerald

Citaat van: ThomasM op 25-03-2013  14:32 uJe zou het erin kunnen krassen of etsen of zo.
Glas kan je ook graveren.

ThomasM

Dat bedoelde ik.

seed7

Citaat van: Gerald op 25-03-2013  15:39 uGlas kan je ook graveren.

Maar een ballonfles/mandfles/dame Jeanne zou ik niet graveren, het glas dat gebruikt wordt is niet het beste, is op de gekste plekken dun en soms met luchtbelletjes.

Etsen gaat relatief makkelijk, in "negatief". Plak streepjes maatverdeling met plakplastic en plakletters. Plak er omheen een strook af, daar tussen smeer je de ets pasta / vloeistof (HF)(bij de hobbywinkel verkrijgbaar). Je krijgt dan een matte strook met glanzende cijfers en maatstreepjes. Als je het in "positief" wilt zul je het geheel uit folie moeten laten plotteren.

Ingo

Jacques

Citaat van: arluijen op 25-03-2013  13:23 uConcreet: Vanaf hoe lang is kunststof niet meer raadzaam als lager/nagist/hoofdgist vat?

Lastig om te zeggen. Ligt ook aan het plastic en uit hoeveel laagjes deze opgebouwd is.

Als alternatief voor glas en plastic zou je rvs kunnen gebruiken. Niet het goedkoopste materiaal maar wel heel duurzaam, makkelijk te reinigen als de opening groot genoeg is en niet-zuurstofdoorlatend.

fwouters

Citaat van: arluijen op 25-03-2013  09:57 uEven een vraagje: Hoe ben je aan die flessen gekomen? Ik dacht zoek er eens een paar op internet maar kom ze niet zo gauw tegen.

Het bedrijf van mijn vrouw gebruikt die flessen. Je levert ze dan gewoon niet terug in. Dan kost het alleen het statiegeld.
Ze zijn natuurlijk sowieso voedselveilig, aangezien er drinkwater uit wordt getapt. Je haalt er de standaard dop af en stopt er een rubber stop met waterslot in.
Luchtdoorlaatbaarheid kan ik heel slecht beoordelen. Het zit bij mij maximaal twee weken in deze vaten. Als het langer moet gebruik ik een glazen mandfles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.