Sinds 2 jaar brouw ik nu bier via Brewferm pakketten, en ben ik mij aan het oriënteren op een zelfgebouwde HERMS installatie. Mijn broer is RVS bewerker van beroep, dus het ketel gedeelte komt wel in orde. Waar ik nog niet helemaal uitkom is het verwarming gedeelte. Ik zou graag verwarmen met een gasbrander die via PID regelaar aangestuurd wordt en bij voorkeur stand alone kan werken. Als PID regelaar denk ik aan een versie die via PC instelbaar en uitleesbaar is. Inmiddels heb ik heel veel berichten op het forum over dit onderwerp gelezen, onder andere de mooie projecten van Henielma en Emile.

Bij het mechanische gedeelte heb ik beeld hoe het in elkaar steekt, maar bij de elektronica schiet mijn kennis te kort. Mijn voorkeur gaat er naar uit om het bouwen van een HERMS met kant en klaar componenten die je alleen hoeft te verbinden (eventueel door een installateur). Op basis van de bovenvermelde projecten is mijn beeld van de benodigde componenten:
• Brander
• Gasblok (modulerend)
• Ontsteking/vlambewaking
• PID temperatuur regelaar en bijbehorende temperatuursensoren
Klopt dit of ontbreken er nog componenten?
Waar ik nog geen beeld bij heb is hoe de temparatuur regelaar het gasblok en de ontsteking/vlambewaking aanstuurt. Is dit een kwestie van draden verbinden? Of moeten er nog componenten tussen gebouwd worden?
Zijn er temperatuur regelaars die zelf een PMW signaal genereren zodat je de brander echt modulerend kunt laten branden, of is alleen AAN/UIT branden mogelijk?
Moet je bij een gasblok nog letten op de capaciteit van de brander of is een gasblok universeel voor een brander binnen de range van 8 tot 24 kW?
Wie kan mij helpen met bovenstaande vragen en misschien met een schema hoe alles aan elkaar te knopen is?
Alvast hartelijk bedankt.