Hoe bouw ik een PID gestuurde brander met standaard componenten

Gestart door hoever, 09-03-2013 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoever

Sinds 2 jaar brouw ik nu bier via Brewferm pakketten, en ben ik mij aan het oriënteren op een zelfgebouwde HERMS installatie. Mijn broer is RVS bewerker van beroep, dus het ketel gedeelte komt wel in orde. Waar ik nog niet helemaal uitkom is het verwarming gedeelte. Ik zou graag verwarmen met een gasbrander die via PID regelaar aangestuurd wordt en bij voorkeur stand alone kan werken. Als PID regelaar denk ik aan een versie die via PC instelbaar en uitleesbaar is. Inmiddels heb ik heel veel berichten op het forum over dit onderwerp gelezen, onder andere de mooie projecten van Henielma en Emile.  8)

Bij het mechanische gedeelte heb ik beeld hoe het in elkaar steekt, maar bij de elektronica schiet mijn kennis te kort.  Mijn voorkeur gaat er naar uit om het bouwen van een HERMS met kant en klaar componenten die je alleen hoeft te verbinden (eventueel door een installateur). Op basis van de bovenvermelde projecten is mijn beeld van de benodigde componenten:
•   Brander
•   Gasblok (modulerend)
•   Ontsteking/vlambewaking
•   PID temperatuur regelaar en bijbehorende temperatuursensoren
Klopt dit of ontbreken er nog componenten?

Waar ik nog geen beeld bij heb is hoe de temparatuur regelaar het gasblok en de ontsteking/vlambewaking aanstuurt. Is dit een kwestie van draden verbinden? Of moeten er nog componenten tussen gebouwd worden?

Zijn er temperatuur regelaars die zelf een PMW signaal genereren zodat je de brander echt modulerend  kunt laten branden, of is alleen AAN/UIT branden mogelijk?

Moet je bij een gasblok nog letten op de capaciteit van de brander of  is een gasblok universeel voor een brander binnen de range van 8 tot 24 kW?

Wie kan mij helpen met bovenstaande vragen en misschien met een schema hoe alles aan elkaar te knopen is? 
Alvast hartelijk bedankt.

Henielma

Leuk dat je nu met mout aan het brouwen wil gaan.

Voor het aansturen van mijn ketel gebruik ik de voorloper van Tcontrol. Maar de traploze aansturing naar de gasklep is hiervan lastig en niet goed na te bouwen. In het volgende topic Mijn geautomatiseerde weckketel installatie staat er meer van.


Maar met het volgende zou je wel uit de voeten moeten kunnen:
Met de huidige Tcontrol met de in- en uitgangen print Tcontrol-IO kan je een HERMS aansturen. Naar mijn weten is er iemand in Canada die dit zo gebruikt.

Met het 2e kanaal houd je het warmwatervat op temperatuur door de gasklep in- en uit te schakelen en met het eerste kanaal schakel je een pomp die het wort door de warmtewisselaar pompt. Tcontrol kan alleen aan/uit sturen. Dat is voor deze functie volgens mij ook voldoende.

Voor het gasblok moet je een type kiezen met een waakvlam. Hiermee is het hele ontsteekprobleem opgelost.

hoever

Bedankt voor je reactie Henielma. Ik had je topic al gelezen en ook je website. Ik had begrepen dat het speciaal voor elektrische verwarmingselementen bedoeld was, gezien de stekkerdozen als uitgang. Maar kun je een gasblok ook eenvoudig direct via 220 V aansturen? Of gaat dat rechtstreeks van het Tcontrol-IO board naar het gasblok via een ander signaal? Of moet er nog een omvormer of iets dergelijks tussen gezet worden?

Ik heb begrepen dat je Tcontrol-IO stand alone kunt draaien, maar dat je voor het loggen van de gegevens een PC aangesloten moet hebben. Klopt toch?

Ben wel onder de indruk van de compleetheid van je oplossing en overweeg de aanschaf.

Henielma

Je hebt je dan al goed ingelezen.

Tcontrol-IO heeft relais contacten als uitgang. Dit is aan de uitgang eigenlijk hetzelfde als een schakelaar. Je kan hiermee 230 V wisselspanning schakelen maar ook bijvoorbeeld 28 V wisselspanning of 24 V gelijkspanning of 12 V wat je maar wil.

Zo'n gasklep heeft vaak 28 V wisselspanning voor de aan/uit kleppen. Dit zijn er normaal twee vanwege de veiligheid. Deze moeten beide ingeschakeld worden. Mogelijk is er nog een derde klep en dat is dan de modulerende klep waarmee je eventueel de vlam groter en kleiner kan maken. Hier kan je dan een vaste gelijkspanning op aan sluiten.
Een omvormer (transformator) voor 230 V naar 28 V zit vaak in de ketel die bij die gasklep hoort.

Je kan op zoek gaan naar een CV ketel waar het gasblok in zit met bijbehorende voeding. Of naar een los gasblok. Een variant met waakvlam is sterk aan te raden want daarmee voorkom je dat je elektrische ontsteking nodig hebt. Bij mijn brouwketel gebruik ik wel vonkontsteking maar het is nogal lastig om dat goed werkend te krijgen en veilig te houden.

Voor een gasblok kan je zoeken op marktplaats met de zoekterm "gasblok". Bijvoorbeeld is er nu in Oisterwijk het volgende type te koop: 3x gasblok honeywell V8600C 1020 waakvlam

Om te maischen met Tcontrol is het wel handig om dit met een PC te doen. Hier kan je het maischschema invoeren en de temperaturen in een grafiek bijhouden. Tevens wordt die dan gelogd. En na de brouwdag kan je met de Tcontrol met Tcontrol-IO de vergistingskast aansturen. Voor een goed bier is dit meer van belang dan het precies maischen.

koffie

Even inhaken op dit verhaal: heeft iemand een gasblok al eens op LPG aangesloten?
Wij hebben namelijk geen (aard)gas, dus brouwen wij op LPG. Wanneer ik met een gasblok aan de gang zou gaan zou ik er ook LPG op moeten aansluiten.

Henielma

Voordat ik mijn brouwerij in huis had was ik aangewezen op flessengas. Hiervoor gebruikte ik hetzelfde aardgasblok dat ik inmiddels weer op aardgas gebruik. Op beide werkt het blok goed. Uiteraard moet je wel een andere sproeiers in de brander plaatsen.

LPG is een mengsel dat volgens mij veel op flessengas lijkt dus dat zal gewoon werken lijkt me.

Cisdevésser

Hoi,

In mijn HERMS gebruik ik ook een gasblok met waakvlam uit een oude CV-ketel, ik gebruik propaan op 35mbar.
Mijn pid schakelt de bijbehorende 24v trafo aan de primaire zijde, die schakeld dus gewoon 230v aan en uit.

Als brander heb ik eerst zo'n gietijzeren mammoet ringbrander gebruikt, deze was echter niet zo geschikt om veelvuldig te ontsteken.
Dat kwam omdat bij deze brander de vlam soms naar binnen sloeg.
Nu gebruik ik probleemloos de brander van een Vailland badgeiser die ik heb omgebouwd voor propaan.

Zo'n mammoet brander gebruik ik overigens nog steeds voor het koken, als hij eenmaal brand doet hij het verder goed.

groetjes....Cis

Henielma

Cis, een goede keus zo'n gasblok met waakvlam. Achteraf had ik die ook beter kunnen hebben maar zoals het nu bij mij is werkt het ook maar het is veel ingewikkelder.

Met zo'n Mamoet brander had ik precies hetzelfde probleem met automatisch ontsteken. Uiteindelijk heb ik een BI-8000 brander bij van de Kooy gekocht, die brander brand en ontsteekt zoals een normaal gasfornuis. Die BI-8000 gebruik ik ook om te koken.

De oude tweedehandse Mamoet brander ligt werkeloos op zolder.

Broeder Tuk

Ik heb nog een gasblok liggen: honeywell v 4600n 4002 3
Lijkt op deze  http://nl.ebid.net/perl/auction.cgi?auction=90456550&mo=auction
Weet niet of die een waakvlam heeft. Weet wel dat het mij niet gaat lukken om zon installatie te bouwen.

Henielma

Dat is zo te zien een proportioneel regelbaar gasblok zonder waakvlam functie. Niet echt handig dus.

hoever

Ik ben met de V8600C in zee gegaan. Nu nog een goed branderbed zoeken.

Henielma

In verband met moeilijk te ontsteken zou ik geen Mamoet brander kiezen maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Zoek er naar mijn idee 1 met niet al te grote uitstroomgaten voor het gas/lucht mengsel. Volgens mij is dan de kans op het naar binnen slaan van de vlam kleiner. Bijvoorbeeld zo'n BI-8000 of een paella brander lijken mij geschikt.

Biertester


Henielma

Aan het gasblok te zien gaat hij ook voor een aan/uit regeling. Misschien zelfs wel met Tcontrol-IO.  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.