Saison du Printemps

Gestart door Adrie, 06-03-2013 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Als ik vandaag mijn deadline haal, dan ga ik morgen lekker brouwen. Na de Saison d'Hiver wordt het de Saison du Printemps, uit dezelfde receptreeks uit Zymurgy magazine De Saison d'Hiver is zo lekker, dat ik alle vertrouwen heb in die recepten.

De Saison du Printemps lijkt op een klassieke sterke saison, behalve dan dat er voor bijna de helft tarwemout in gaat en dat lijkt me erg lekker. Ik volg het recept niet helemaal, omdat ik niet alle hoppen op voorraad heb, maar met deze substituties moet het bier toch sterk op het origineel (voor zover die bestaat) gaan lijken. Tettnanger vervang ik door Hallertau Mittelfrüh en een deel van de Styrian Goldings vervang ik door Magnum en E.K. Golding.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP088
Naam receptSaison du Printemps
Brouwdatum07-03-2013
BiertypeSaison (Sterke)
Volume28,00 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
13,50 lWater uit Zutphen14,00 lGedemineraliseerd water2,0 gCaSO412,0 mlMelkzuur14,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l6 mg/l30 mg/l97 mg/l47 mg/l61 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,25 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC41,7 %
3,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC41,7 %
0,26 kgAroma 50Dingemans50 EBC3,4 %
0,26 kgCara-pilsWeyermann4 EBC3,3 %
0,40 kgLichte kandijsiroopZelf gemaakt5 EBC5,1 %
0,38 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg
72,0 °C15 min.15 min.3,7 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,0 gE.K. Goldings4,9 %60 min.15,8 IBU
12,5 gMagnum14,9 %60 min.14,7 IBU
30,0 gHallertau Mittelfrüh3,0 %20 min.4,3 IBU
30,0 gStyrian Goldings3,8 %0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,0 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
250,0 mlFrench Saison (3711)bovengist


De Kiekert

Wat is je pH met 12 ml melkzuur, of is dat het totaal incl. de aanzuring van het spoelwater, en zit je op ongeveer 5.2 pH.

ciesvandekwis

Citaat van: De Kiekert op 06-03-2013  13:15 uWat is je pH met 12 ml melkzuur?
En zuur je enkel spoelwater of ook maisch aan?

De Kiekert

Èn èn is het doorgaans.

Adrie

Die 12 ml is voor het maischwater. Voor het spoelwater heb ik minder nodig, ongeveer 5 ml.

Overigens is de hoeveelheid die je nodig hebt sterk afhankelijk van de kleur van het wort en van de samenstelling van je brouwwater. Met die 12 ml kom ik uit op een pH van ongeveer 5,4. Kun je allemaal berekenen met BrouwHulp.

citrasimcoe

Toch maar weer vloeibare gist deze keer?

Adrie

Citaat van: Aart op 06-03-2013  14:53 uToch maar weer vloeibare gist deze keer?

Albertus had een slurry in de aanbieding, die laat ik niet lopen. Bovendien kan ik nu nog niet zeggen of de Belle Saison me goed bevalt, dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Caspar

Citaat van: Adrie op 06-03-2013  08:58 uTettnanger vervang ik door Hallertau Mittelfrüh

Lijkt me geen slechte keus, ik heb laatst weer eens Tettnanger gebruikt en ik vind hem toch niet zo super... een beetje bloemig lijkt het wel!

Adrie

Het blijft toch iets magisch hebben, dat vergisten. 24 uur na het toevoegen van de gist staat ie als een beest te blazen door het waterslot. Eerste activiteit was al na minder dan een uur te zien. En die geuren...

Ik hoop eigenlijk dat dit bier een heel eind in de richting komt van de Moinette Biologique van Brasserie Dupont. Dat bier vind ik een van de lekkerste bieren die ik ken, maar is zo slecht verkrijgbaar hier. Toen ik in Arnhem woonde had een van de biowinkels dit bier regelmatig in de schappen staan, maar de laatste tijd zie ik hem nergens meer.

Adrie

Gisteravond overgeheveld en het bier is al bijna kraakhelder. Hij lijkt ook behoorlijk uitgegist. Het SG is nu 1,006 met een schijnbare vergistingsgraad van 91%.

Grappig: in de smaak merkte ik eigenlijk niets van de tarwe. De kandijsiroop was daarentegen wel te proeven. Verder vooral droog, licht hoppig en wat citrusachtig. Nu ik dit bier zo vlak na het bottelen van de saison met de Belle Saison gist proef, denk ik dat het smaakprofiel van de Belle Saison toch wel veel op die van de Wy 3711 French Saison lijkt.

RobinB

Goed nieuws!
Ik ga die Belle saison ook maar eens bestellen, brouw vaak Ad-hoc. :)

Adrie

Ik proef nu de Saison du Printemps (SdP) naast de Moinette Blond (MB) van brasserie Dupont. Beide hebben een alcoholpercentage van 8,5.

Visueel zijn de bieren identiek: veel koolzuur, mooie, volle schuimkraag, geel van kleur. De kleur is identiek.

Geur: MB ruikt hoppiger, SdP ruikt wat fruitiger. Bij het warmer worden is SdP wat hoppiger en MB wat moutiger. Beide hebben hop, fruitigheid en mout in de geur.

Smaak: MB: zoet, moutig, hoppig, licht fruitig, beetje diacetyl, beetje ethylacetaat, later heel licht oxidatie. SdP: zoet (minder dan MB), fruitig, licht moutig, hoppig, ook licht ethylacetaat. MB is iets moutiger, maar niet veel. Wel is merkbaar dat MB meer gerstemout bevat en SdP meer tarwemout. SdP is wat lichtvoetiger, verfrissender.

Nasmaak: MB: bitter. SdP: bitter.

Mondgevoel: veel koolzuur, droog (beide). Body is gelijk bij beide.

Oordeel: Bieren liggen dicht bij elkaar. SdP zou iets meer hoparoma en -smaak mogen hebben en wellicht iets minder esters, maar dat is gemierenneuk. SdP is een heerlijk bier. Bij de MB stoort mij het vleugje diacetyl, maar daar ben ik dan ook behoorlijk gevoelig voor. MB is ook wat minder fris (kwestie van ouderdom, waarschijnlijk).

Adrie

Ik drink nu dit bier en ik vind hem toch wel erg geslaagd. Die tarwe maakt dat het een heerlijk zacht bier is geworden. Nu merk ik ook licht wat banaan in de geur. Kortom: voor wie van (sterke) saison houdt, is dit recept een aanrader.

Het mooie van onze hobby is toch wel, dat je soms heel blij bent met jezelf.  :-[  ;)

citrasimcoe

Citaat van: Adrie op 05-06-2013  21:32 uIk drink nu dit bier en ik vind hem toch wel erg geslaagd. Die tarwe maakt dat het een heerlijk zacht bier is geworden. Nu merk ik ook licht wat banaan in de geur. Kortom: voor wie van (sterke) saison houdt, is dit recept een aanrader.
Klinkt goed! Ik ga volgende week een lichte saison brouwen. Nog even kijken welke hoppen ik ga gebruiken...

CiteerHet mooie van onze hobby is toch wel, dat je soms heel blij bent met jezelf.  :-[  ;)
Ja dat mag best hoor!  :) :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.