Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: β-Glucaan en SG meting  (gelezen 4000 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
β-Glucaan en SG meting
« Gepost op: 04-03-2013 19:55 u »
Dit  is een vraag die ik al wel eens eerder heb gesteld binnen een andere discussie, maar is toen ondergesneeuwd.

Ik zie dat ik bij gewone bieren een brouwzaal rendement van ca. 75% heb. Als ik een forse stort rogge in de mix heb dan schiet het rendement ineens naar boven de 83%.

Als ik met rogge brouw, met of zonder β-Glucanase rust is het wort altijd stropiger dan zonder rogge.

Nu even simpel gedacht, viskeuze vloeistoffen hebben een hogere brekingsindex dan minder stropige. In dit geval zitten er meer polysacchariden in de vloeistof. Dus ik meet meer 'suikers' die echter onvergistbaar zijn. (Lust Brett β-Glucaan? Vast wel).

Dus eigenlijk heb ik bij mijn metingen dan last van een "bekende systematische afwijking", alleen is die in mijn geval een onbekende omdat ik de, mate van, invloed van β-glucaan niet ken of kan vinden. Natuurlijk hebben we deze afwijking altijd omdat het wort nooit uit 100% vergistbare suikers bestaat, maar mijn gevoel is dat de balans nu wel wat meer verstoord wordt.

Is bovenstaande plausibel?

Hoe kan ik hieraan op eenvoudige wijze iets meten? Aan het eind van de rit een alcohol bepaling doen? Die zou dan lager uit moeten komen dan begin -en eind SG doen vermoeden.

Voorlopig blijf ik bij mijn biertjes uitgaan van het lagere rendement, met of zonder rogge.

s7.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: β-Glucaan en SG meting
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2013 20:06 u »
Dit  is een vraag die ik al wel eens eerder heb gesteld binnen een andere discussie, maar is toen ondergesneeuwd.

Ik zie dat ik bij gewone bieren een brouwzaal rendement van ca. 75% heb. Als ik een forse stort rogge in de mix heb dan schiet het rendement ineens naar boven de 83%.

Als ik met rogge brouw, met of zonder β-Glucanase rust is het wort altijd stropiger dan zonder rogge.

Nu even simpel gedacht, viskeuze vloeistoffen hebben een hogere brekingsindex dan minder stropige. In dit geval zitten er meer polysacchariden in de vloeistof. Dus ik meet meer 'suikers' die echter onvergistbaar zijn. (Lust Brett β-Glucaan? Vast wel). Dus eigenlijk heb ik bij mijn metingen dan last van een "bekende systematische afwijking", alleen is die in mijn geval een onbekende omdat ik de, mate van, invloed van β-glucaan niet ken of kan vinden.

Is bovenstaande plausibel?

Hoe kan ik hieraan op eenvoudige wijze iets meten? Aan het eind van de rit een alcohol bepaling doen? Die zou dan lager uit moeten komen dan begin -en eind SG doen vermoeden.

Voorlopig blijf ik bij mijn biertjes uitgaan van het lagere rendement, met of zonder rogge.

s7.

Nee, meer viskeuze vloeistoffen hebben geen hogere brekingsindex. Viscositeit wordt bepaald door waterbindend vermogen. Van b-glucanen heb je maar heel weinig nodig om veel  viscositeit te geven. De brekingsindex wordt vooral bepaald door de concentratie van een stof. B-glucanen zullen dan ook maar weinig tot niets bijdragen aan de Brix-waarde.

Mogelijk dat je met rogge langer maischt, ander temperaturen gebruikt, noodgedwongen langer / langzamer spoelt waardoor het rendement hoger is.

Ook viscositeit heeft geen effect op de sg metingen met de hydrometer (geeft deze ook een te hoge waarde?). Viscositeit heeft wel effecten op meniscus-effecten, dus op aflezing van de hydrometer. Maar dat effect is marginaal.

De hoge viscositeit kan wel de vergisting remmen. Volgens mij heeft Henielma hier ervaring mee.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 04-03-2013 20:26 u »
De hydrometer gebruik ik nog zelden en heb ik geen vergelijkende metingen mee gedaan. Die zal ik de komende brouwsels ook in gaan zetten.

Het rendement bij de roggebieren is al voor spoelen duidelijk hoger (tov wat de software berekend).

Je antwoord is helder, dank je William,

Ingo

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2013 23:41 u »
Kan het niet zijn dat de ingestelde waarde in de software voor rogge verkeerd is? Dat er bijvoorbeeld 80% zetmeel in zit, ipv 75% of zoiets?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2013 00:41 u »
Een roggemout analyse.....

:brouwen:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 05-03-2013 08:11 u »
Kan het niet zijn dat de ingestelde waarde in de software voor rogge verkeerd is? Dat er bv 80% zetmeel in zit, ipv 75% of zoiets?

Bingo! In mijn BrouwHulp staat die op 63% (Weyermann roggemout).

Edit: is dit bij anderen ook zo, of heb ik weer zitten prutsen zonder enige kennis van zaken?

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 05-03-2013 09:11 u »
Altijd scherp die Geert! ;) :duimop:

Offline Drents Hopbier

• Super lid