Bohemian Pilsmout

Gestart door 12345, 04-03-2013 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ook ik had een vrij lage vergistingsgraad bij de pils die ik met deze mout gebrouwen hebt. Dat bier was met 100% Bohemian vloermout gebrouwen en had een vergistingsgraad van 70%. De gebruikte gis was Fermentis W34/70. Het heeft een tijdje geduurd voordat de zoete smaak van dit bier minder werd.

dennisbier

Standaard maischschema. dat zegt mij niks.

12345

Misschien moet je voor deze vloermout wel terugvallen op meerdere stappen in het maischen. Het is mout die op ouderwetse manier gemaakt is en misschien ook wel op ouderwetse manier gemaischt moet worden?

dennisbier

Aha! Dat is het. Ik heb het maischen gestart voor een goed schuimkraag op 55 graden voor 10 minuutjes. :degroeten:
Ik vind het nog steeds geen kwaad kunnen.

12345

Citaat van: dennisbier op 12-04-2013  19:43 uAha! Dat is het. Ik heb het maischen gestart voor een goed schuimkraag op 55 graden voor 10 minuutjes. :degroeten:
Ik vind het nog steeds geen kwaad kunnen.
Voor moderne mouten is zelfs eenstapsmaischen afdoende (ca 65 ÂșC, geloof ik) als je de temperatuur tenminste secuur kunt regelen (wat vaak niet het geval is). Maar goed, deze vloermout reageert misschien anders. In dat geval zou jij een hogere vergistingsgraad moeten halen. Ben benieuwd.

RobinB

Dat vraagt dan wel om een vergelijking met "normale" pilsmout dat eenzelfde maischproces heeft doorstaan. Het is niet ondenkbaar dat er bij lagere temperaturen nog andere enzymen actief zijn wat weer een smaakeffect kan geven. :)

dennisbier

De vrouw zei ga maar buiten zitten zodra het lekker weer is...
Ik heb nog maar 1 kratje beugels, de rest is gevuld.
Ik wil hem zeker wel herhalen met gewone Arsegan 3 ebc pilsmout, maar wordt weer moeilijk.
Er zit wat restant 'oude' mouten bij mijn recept. Dan krijg je het niet hetzelfde.
Ik hoor nu in ieder geval lagere vergistingsgraad, lang tijd rijpen voor de zoete smaak wegebt.
Ik heb er geen last van.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 13-04-2013  00:43 uIk wil hem zeker wel herhalen met gewone Arsegan 3 ebc pilsmout, maar wordt weer moeilijk.
Er zit wat restant 'oude' mouten bij mijn recept. Dan krijg je het niet hetzelfde.

Een recept herhalen met "gewone Arsegan 3 ebc pilsmout" lijkt mij sowieso lastig. Er is geen mouterij die Arsegan heet. Het is een naam die Brouwmarkt gebruikt. Een huismerk dus. Niet erg handig vind ik dat. Op die manier weet je als hobbybrouwer niet wat je in je handen hebt. Voor het zelfde geld wordt er volgende maand een mout van een andere mouterij onder die naam verkocht.

dennisbier

Ik neem aan dat ze van dezelfde mouterij inkopen.

12345

Het merk Arsegan slaat, voorzover ik het kan zien, alleen op tarwe- en havervlokken.

Even nog eens voor de goede orde:
Brouwmarkt verkoopt:

1) Mout Pils Premium Quality: zonder opgave van leverancier dus die kan inderdaad van diverse leveranciers komen.
2) Weyermann Bohemian Pilsner
3) Weyermann Bohemian Pilsner VLOERGEMOUT

De vraag is gerezen of deze mouten (onder dezelfde omstandigheden) verschillende vergistingsgraden hebben. Daartoe kunnen we een experiment opzetten, maar we zouden ook in onze boeken kunnen kijken. Veel brouwers houden toch een soort logboek bij? We zouden kunnen kijken naar Czech Pils 2278 en Urquell lager 2001 en kijken of er een trend waarneembaar is.

Ik zie in mijn eigen logboek:
Pils met gewone mout en gist: Czech Pils 2278: SVG = 76%
Pils met gewone mout en gist: Czech Pils 2278: SVG = 78%
Pils met gewone mout en gist: Czech Pils 2278: SVG = 80%

Nu ben ik bezig met Bohemian Pils (niet vloergemout) en Urquell 2001
en daarna ga ik doen: Bohemian Pils (niet vloergemout) en Czech Pils 2278

Met genoeg gegevens wordt er misschien wel een soort trend zichtbaar.

dennisbier

Arsegan Premium Quality Mout Pils/Lager. Ook gerstemout dus van Arsegan.

12345

Tot mijn grote schrik zie ik, dat in het programma Eroica de vloergemoute Bohemian Pilsmout een enzymkracht = 0 (!!) zou hebben.
Andere pilsmout heeft ongeveer 6.   :weetniet:

Als dit waar zou zijn, zou je toch feitelijk die vloergemoute Bohemian niet als basismout kunnen gebruiken? Zeg mij svp dat dit een vergissing is!
 :o

Brouwers

Citaat van: 12345 op 03-01-2017  15:43 uTot mijn grote schrik zie ik, dat in het programma Eroica de vloergemoute Bohemian Pilsmout een enzymkracht = 0 (!!) zou hebben.
Andere pilsmout heeft ongeveer 6.   :weetniet:

Als dit waar zou zijn, zou je toch feitelijk die vloergemoute Bohemian niet als basismout kunnen gebruiken? Zeg mij svp dat dit een vergissing is!
 :o
Denk een typefoutje van Adrie. Als de enzymkracht 0 was zou je na het maischen een rendement van 0% moeten hebben. Lijkt me dat dit wel opgevallen was tijdens het brouwen met deze mout.

12345

Citaat van: Brouwers op 03-01-2017  15:53 uDenk een typefoutje van Adrie. Als de enzymkracht 0 was zou je na het maischen een rendement van 0% moeten hebben. Lijkt me dat dit wel opgevallen was tijdens het brouwen met deze mout.
Gelijk heb je. Terwijl ik er toch al heel wat keren heel aardige pilseners mee gebrouwen heb. Maar hetzelfde foutje staat ook bij de Bohemian mout van Weyermann: ook enzymkracht = 0.
Ik denk dat ik er zelf maar 6 van ga maken.

Jacques

Citaat van: 12345 op 03-01-2017  16:18 uGelijk heb je. Terwijl ik er toch al heel wat keren heel aardige pilseners mee gebrouwen heb. Maar hetzelfde foutje staat ook bij de Bohemian mout van Weyermann: ook enzymkracht = 0.
Ik denk dat ik er zelf maar 6 van ga maken.

Helemaal goed. Ik brouw vaak met deze mout als basismout en en qua rendement geen wezenlijk verschil gezien met een willekeurig andere pilsmout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.