Eenvoudig moutextract recept van Adrie Otte

Gestart door colson frank, 27-02-2013 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 05-03-2013  01:04 uHahahahahahahaha altijd lachen dit soort opmerkingen... gewoon droog uit de kast... ;)
Zit je mij nu gewoon uit te lachen?  >:( Kom op Oscar, beetje respect voor elkaar graag.

Volgens mij wordt algemeen aangenomen dat vlak na het koelen een kritisch moment is qua schoon werken. Ik geef zo'n maatbeker voor de zekerheid een paar spuitjes Star San met de plantenspuit. Kost me 10 seconden en dan hoef ik me geen zorgen te maken over infecties.

colson frank

Hoi beste heren mag ik een vraagje stellen?
Jullie zeggen na het koken kan je het volume aanvullen met water uit de kraan.
Is het zo niet dat we het wort koken om de vluchtige stoffen en bacteriën er uit te krijgen,
door dan kraantjeswater bij te voegen is dat dan niet gevaarlijk voor vluchtige stoffen enz....
Of is het misschien beter dat ik het water een tijdje kook en afkoel tot 20 ˚c alvorens bij te vullen?  :weetniet: :)

colson frank

En hoi Aart
Jij spreekt van het product Star San wat me eigenlijk nog vrij onbekend is maar ik zoek het wel eens op  ;)
Maar is het ook niet goed als ik eerst de maatbeker eens onderdompel in water met sulfiet met citroenzuur?

citrasimcoe

Citaat van: colson frank op 05-03-2013  13:02 uEn hoi Aart
Jij spreekt van het product Star San wat me eigenlijk nog vrij onbekend is maar ik zoek het wel eens op  ;)
Maar is het ook niet goed als ik eerst de maatbeker eens onderdompel in water met sulfiet met citroenzuur?
Er zijn vele schoonmaakmiddelen die werken; en ieder heeft z'n voordelen.

Star San komt uit Amerika en wordt daar veel gebruikt door 'homebrewers'. Voordeel is dat je vanwege de korte contacttijd met een plantenspuit de oplossing kan aanbrengen. Nadeel is dat je het alleen in UK of VS kan kopen.
Hier meer info: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,337.0.html

heijligers

Citaat van: colson frank op 05-03-2013  12:56 uHoi beste heren mag ik een vraagje stellen?
Jullie zeggen na het koken kan je het volume aanvullen met water uit de kraan.
Is het zo niet dat we het wort koken om de vluchtige stoffen en bacteriën er uit te krijgen,
door dan kraantjeswater bij te voegen is dat dan niet gevaarlijk voor vluchtige stoffen enz....
Of is het misschien beter dat ik het water een tijdje kook en afkoel tot 20 ˚c alvorens bij te vullen? :weetniet: :)
"Kraantjeswater" zoals dat in Nederland en België uit de kraan komt is schoon genoeg om direct in je gekoelde wort te brengen. Dan moet je kraan en/of slang natuurlijk niet vuil zijn.

heijligers

Citaat van: colson frank op 05-03-2013  13:02 umaar is het ook niet goed als ik eerst de maatbeker eens onderdompel in water met sulfiet met citroenzuur?
Begin vooral niet over sulfiet als desinfectiemiddel. Daarover wil de discussen nogal eens uit de hand lopen  >:D

colson frank

Citaat van: heijligers op 05-03-2013  15:18 uBegin vooral niet over sulfiet als desinfectiemiddel. Daarover wil de discussen nogal eens uit de hand lopen  >:D

Ok ok ik snap het plaatje.
Geen sulfietvraag meer en bedankt voor de watertip ik ga het vanaf nu zo doen .
Ja na de hoofdvergisting zal ik niets meer aan het volume kunnen doen zeker? :-\
En trouwens ik was niet helemaal duidelijk ik desinfecteer mijn materiaal door eerst 2x te wassen met chemipro causti daarna 1x met chemipro oxi
en daarna spoel ik nog eens na met sulfiet en citroenzuur.
Is dat proper genoeg?

heijligers

Citaat van: colson frank op 05-03-2013  18:35 uOk ok ik snap het plaatje.
Geen sulfietvraag meer en bedankt voor de watertip ik ga het vanaf nu zo doen .
Ja na de hoofdvergisting zal ik niets meer aan het volume kunnen doen zeker? :-\
En trouwens ik was niet helemaal duidelijk ik desinfecteer mijn materiaal door eerst 2x te wassen met chemipro causti daarna 1x met chemipro oxi
en daarna spoel ik nog eens na met sulfiet en citroenzuur.
Is dat proper genoeg?
- alleen materiaal dat in contact komt met gekoeld wort moet gedesinfecteerd zijn.
- verdunnen met water kan nog tot het in de fles gaat.
- ik weet niet wat je allemaal met 2x caustic en 1x oxi schoonmaakt, maar dat lijkt me alleen nodig bij erg hardnekkig vuil. Anders is het wat overdreven en onnodig.

RobinB

Verdunnen met water doe je bij voorkeur voor de vergisting. Door het hogere SG is het gistprofiel anders.

heijligers

Citaat van: RobinB op 05-03-2013  21:09 uVerdunnen met water doe je bij voorkeur voor de vergisting. Door het hogere SG is het gistprofiel anders.
Dat was ik er nog vergeten bij te vermelden. Maar het kan wel.

RobinB

Uiteraard, het kán zelfs in je glas als het moet... ;)

colson frank

Ok bedankt allebei.
Ik verander nu niets meer en volgende keer (begin mei) zorg ik dat de volume goed zit voor de gist er in gaat.
En heijligers ik poets al mijn materiaal op deze manier behalve de spiraalkoeler niet koper en caustic gaan niet samen.
Maar voor de rest roerders, ketels, inox maatbekers, gistflessen en vaten kortweg alles... :degroeten:

heijligers

Citaat van: colson frank op 05-03-2013  22:07 uik poets al mijn materiaal op deze manier behalve de spiraalkoeler niet koper en caustic gaan niet samen
Maar voor de rest roerders, ketels, inox maatbekers, gistflessen en vaten kortweg alles... :degroeten:
Alles wat in contact komt met kokend wort hoeft alleen huishoudelijk schoon te zijn. Alleen het gistvat wordt op een brouwdag gedesinfecteerd. De rest gaat met een sopje.

Jacques

Citaat van: heijligers op 05-03-2013  22:22 uAlles wat in contact komt met kokend wort hoeft alleen huishoudelijk schoon te zijn. Alleen het gistvat wordt op een brouwdag gedesinfecteerd. De rest gaat met een sopje.

Ik neem aan dat bij jou ook slangen, hevels, gistflessen en dergelijke ook gedesinfecteerd worden.

heijligers

Citaat van: Jacques op 05-03-2013  22:50 uIk neem aan dat bij jou ook slangen, hevels, gistflessen en dergelijke ook gedesinfecteerd worden.
Slangen, hevels en dergelijke worden met bijna kokend hete wort gedesinfecteerd.
Alleen het gistvat wordt gestarsand.

Jacques

Citaat van: heijligers op 05-03-2013  23:03 uSlangen, hevels en dergelijke worden met bijna kokend hete wort gedesinfecteerd.
Alleen het gistvat wordt gestarsand.

Ik doelde op het gebruik van slangen, hevels en gistflessen na de hoofdgisting.

Maar voor wat betreft het desinfecteren van je spullen voordat je kookt heb je gelijk. Huishoudelijk schoon is voldoende. Dat wel zeggen dat alle zichtbare verontreinigingen verwijderd moeten zijn.

heijligers

Citaat van: Jacques op 06-03-2013  07:24 uIk doelde op het gebruik van slangen, hevels en gistflessen na de hoofdgisting.

Maar voor wat betreft het desinfecteren van je spullen voordat je kookt heb je gelijk. Huishoudelijk schoon is voldoende. Dat wel zeggen dat alle zichtbare verontreinigingen verwijderd moeten zijn.
Na de hoofdvergisting wordt alles wat met het jongbier in aanraking komt gedesinfecteerd, met hitte (bottelsuiker  ;D /koudhopzakjes) of met starsan, behalve de kroonkurken.

Canis Lupus

Citaat van: heijligers op 06-03-2013  08:54 uNa de hoofdvergisting wordt alles wat met het jongbier in aanraking komt gedesinfecteerd, met hitte (bottelsuiker  ;D /koudhopzakjes) of met starsan, behalve de kroonkurken.

Hoeven kroonkurken niet gedesinfecteerd te worden?

Pim

Citaat van: Canis Lupus op 06-03-2013  16:17 uHoeven kroonkurken niet gedesinfecteerd te worden?
Ik doe het al twee jaar niet meer en heb nog geen problemen gehad.

Argumenten die mij hebben overtuigd waren: Je bewaart ze in een goed afgesloten plastic doos. Ze zijn daar schoon en droog in gegaan en er kan geen vuil én geen vocht bij komen. Dan is ontsmetten niet nodig. Bovendien zijn mijn bieren meestal aan de zware kant (8% of meer).

heijligers

Citaat van: Canis Lupus op 06-03-2013  16:17 uHoeven kroonkurken niet gedesinfecteerd te worden?
Tenzij je ze niet "netjes" bewaard hoeft dat niet.

colson frank

Citaat van: Canis Lupus op 06-03-2013  16:17 uHoeven kroonkurken niet gedesinfecteerd te worden?

Hoi canis lupus
Als je kroonkurken nieuw in een pakje koopt neem ik aan dat die al ok zijn voor gebruik.

colson frank

Citaat van: Jacques op 06-03-2013  07:24 uIk doelde op het gebruik van slangen, hevels en gistflessen na de hoofdgisting.

Maar voor wat betreft het desinfecteren van je spullen voordat je kookt heb je gelijk. Huishoudelijk schoon is voldoende. Dat wel zeggen dat alle zichtbare verontreinigingen verwijderd moeten zijn.

Hoi Jacques
Ik ben het compleet met je eens  ;)

colson frank

ik ben eens creatief bezig geweest
en ik heb een filtersysteem ontwikkeld dat bij mij goed heeft gewerkt
een thermos van 20 l en rooster en een kaasdoek en een dubbelzeef 1 met kleine mazen en 1 met grote mazen te koop bij elke zaak in bijenmateriaal
en het werkt goed
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/426457_4529962935357_157652342_n.jpg
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/544163_4529963055360_173099319_n.jpg

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 05-03-2013  06:38 uJe kan nooit te schoon werken,

Klopt, maar als je rationeel nadenkt en beter weet....houd je tijd over die je dan in andere belangrijke dingen kunt steken.
Een kleine moeite kan ook verspilde moeite zijn...

Citaat van: Adbrouwt op 05-03-2013  06:38 uBeter veilig dan sorry zou ik zeggen. :brouwen:

Beter nadenken dan ergens teveel tijd aan besteden..... ;) Wat inhoud dat je schoon moet werken, maar te schoon kost te veel tijd en overal waar te- voor staat is niet goed.... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-03-2013  23:53 uKlopt, maar als je rationeel nadenkt en beter weet....houd je tijd over die je dan in andere belangrijke dingen kunt steken.
Een kleine moeite kan ook verspilde moeite zijn...

Beter nadenken dan ergens teveel tijd aan besteden..... ;) Wat inhoud dat je schoon moet werken, maar te schoon kost te veel tijd en overal waar te- voor staat is niet goed.... ;)
Te schoon kan niet!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.