Welke hop

Gestart door smaalle, 25-02-2013 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

smaalle

Ik ga deze week een batch brouwen met mout.

Nu is mijn vraag misschien een beetje dom,
maar wat is beter voor een beginner om mee te hoppen? Hoppellets of toch hopbloemen.
En wat hebben deze voor na-/voordelen ten opzichte van elkaar gezien de bitterheid?
En moeten hopbloemen langer koken dan pellets?

30cl

Mijn voorkeur gaat uit naar bloemen. De ervaring is dat er met het gebruik van pellets meer 'gruis' mee kan komen. Zeker als beginner kunnen bloemen makkelijker zijn. Als je ze in een hopzakje doet heb je nog minder rommel.
Van hopbloemen heb je iets meer nodig. Dat gaat echter om een paar gram. Het koken duurt even lang.
Gezien de bitterheid hebben ze geen verschil. De bitterheid is soortafhankelijk.

Oscar

Citaat van: smaalle op 25-02-2013  22:48 uNu is mijn vraag misschien een beetje dom,

Domme vragen bestaan niet.

Citaat van: smaalle op 25-02-2013  22:48 umaar wat is beter voor een beginner om mee te hoppen? Hoppellets of toch hopbloemen.

Maakt niets uit! Maar hangt af van je manier van filteren. Als je een hevelfilter gebruikt kun je beter bloemen gebruiken. Als je aftapt via een kraantje vlak boven je hop bedje dan kun je d.m.v. whirlpoolen ook prima pellets gebruiken.

Met mijn kookketel + filter kan ik allebei gebruiken... lekker makkelijk  :)

Citaat van: smaalle op 25-02-2013  22:48 uEn wat hebben deze voor na-/voordelen ten opzichte van elkaar gezien de bitterheid?

Geen!

Citaat van: smaalle op 25-02-2013  22:48 uEn moeten hopbloemen langer koken dan pellets?

Nee!

heijligers

Als je de keuze hebt gemaakt tussen pellets en bloemen, heb je de moeilijkste keuze gehad.

Je hoeft dan alleen nog maar te kiezen welk ras hop je wilt gebruiken (met dank aan Hopbier):
Admiral (U.K.) of Ahtanum of Amarillo (V.S.}, Bor, Bramling Cross (U.K.), Brewer's Gold, Brewer's Gold (D), Bullion, Calypso, Cascade (V.S), Centennial (V.S.), Challenger (U.K.), Chinook, Citra (V.S.), Cluster, Columbus (V.S), Crystal (V.S.), East Kent Golding (U.K.), Ella (AUS), Eroica, Feux-Coeur Francais (AUS), First Gold (U.K.), Fuggle (U.S.), Fuggle (U.K.), Galaxy (AUS), Galena (V.S), Golding (U.S.), Green Bullet (Nieuw Zeeland), Greenburg, Hallertauer (U.S.), Hallertauer Gold, Hallertauer Hersbrucker     (D), Hallertauer Mittelfrüh, Hallertauer Tradition (D), Herald (V.S.), Hersbrücker (D), Herkules, Horizon, Junga, Kohatu (AUS), Liberty, Magnum, Marynka, Merkur, Mt. Hood (V.S.), Motueka (AUS), Mount Rainier (V.S.), Nelson Sauvin (Nieuw Zeeland), Northdown (U.K.), Northern Brewer (U.S.), Northern Brewer (D), Northwest Golding, Nugget, Olympic, Opal (D), Pacific Gem en Jade (Nieuw Zeeland), Pacifica (AUS), Perle (U.S.), Perle (D), Pilgrim (U.K.), Pilot (U.K.), Pioneer (U.K.), Phoenix (U.K.), Pioneer (U.K.), Polish Lublin, Premiant, Pride of Ringwood (Australië), Progress (U.K.), Pacifica (AUS), Riwika (AUS), Record, Saaz (Tsjechisch), Saaz (U.S.), Saphir (D), Santiam, Satus, Simcoe (V.S.), Sladek (Tsjechisch), Smaragd (D), Sorachi Ace (JAP), Sonnet Golding (V.S.), Southern Cross (AUS), Summer (AUS), Spalt (D), Spalt Select (D), Spalt Select (U.S.), Sterling, Sticklebract (Nieuw Zeeland), Strisslespalt (F), Styrian Golding (Slovenië), Summit, Sun, Super Alpha (AUS), Super Pride (AUS), Sybilla, Tardif de Bourgogne (Fr), Target (U.K.), Taurus (D), Tettnanger (U.S.), Tettnanger (D), Tillicum (V.S.), Tomahawk, Topaz (AUS), Tradition (D), Ultra, Vanguard, Wai-iti (AUS), Warrior, WGV (Whitbread Golding Variety) (U.K.), Willamette (V.S), Yakima Cluster, Yeoman (U.K.) of Zeus.

Succes!

RobinB

Citaat van: Oscar op 25-02-2013  23:59 uGeen!

Niet zo kort door de bocht Ozzie!
Pellets hebben een hogere bitterheidsopbrengst per gram.
Ook de formules in BrouwVisie houden daar rekening mee, dus had je moeten weten. :)

Niels B.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hop_varieties

En dan kun je hier meer info vinden over al die hoppen die genoemd zijn ;)

Er is ook een Nederlandse versie maar die vind ik niet zo geslaagd.

seed7

Citaat van: smaalle op 25-02-2013  22:48 umaar wat is beter voor een beginner om mee te hoppen? Hoppellets of toch hopbloemen.

't is maar net wat je kunt krijgen, van lang niet alles zijn blommen beschikbaar.

s7.

bjorri

Maakt het nog uit in houdbaarheid? Bloemen of geperst.

Moet ik pellets eigenlijk ook in de diepvries bewaren?

RobinB

Alle hop in de diepvries, dus ook pellets.
Pellets zijn wel beter houdbaar. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 26-02-2013  08:35 uPellets hebben een hogere bitterheidsopbrengst per gram.
Ook de formules in BrouwVisie houden daar rekening mee, dus had je moeten weten. :)

Ja, oke... :)  Maar je bier wordt er niet anders van. Dus is er qua bitterheid geen voor-/nadeel behalve dat je van pellets ± 10% minder nodig hebt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.