Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mout vraag IPA recept  (gelezen 4128 keer)

Offline Richie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mout vraag IPA recept
« Gepost op: 27-02-2013 08:21 u »
Hallo brouwers,

Ik ben net begonnen met bierbrouwen (brew in a bag). Mijn eerste brouwsel was een eenvoudig Nederlands recept voor blond bier en dat lukte wel aardig.
En 2e brouwsel was een Nederlands recept voor een IPA bier. Dat recept gebruikte 50/50 pilsmout en pale mout.
Maar nu wil ik graag wat Amerikaanse-style IPA biertjes gaan brouwen (want dat zijn mijn favorietje biertjes) en bijna elk recept wat ik vind in het Engels gebruikt 2-row malt.

Op hobbybrouwen.nl heb ik al de Engelse brouwtermen link gevonden en daar staat dat 2-row vergelijkbaar is met pilsmout.
Zou ik voor onderstaande recept pilsmout moeten gebruiken of kan ik ook pale-mout gebruiken als er 2-row staat?
Die twee moutsoorten zijn toch ongeveer gelijk?
Hopelijk kan pale mout ook want dat had ik al gekocht.
(Ik heb deze gehaald: http://www.Brouwmarkt.nl/mout-pale-ebc-p-652.html)

New Albion's Original Ale
11 lbs Premium 2-Row Malt; Great Western
.7 ozCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 60 min
.7 ozCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 39 min
.7 ozCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 15 min
White Labs WLP013 London Ale

Bovenstaande recept wil ik proberen te maken. Lijkt me ook wel een mooie basis om daarmee verder te expirimenteren met verschillende hopsoorten of gisten. Een aantal keer brouwen met telkens iets anders extra toegevoegd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
Re: mout vraag IPA recept
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2013 08:57 u »
2 row is zover ik weet de gerstSOORT er is ook 6 row. Over het algemeen wordt voor de bierbereiding 2 rij gerst gebruikt, dit wordt dan vermout tot alle mogelijke soorten waar wij mee brouwen.
Natuurlijk kun je pale mout gebruiken: India PALE Ale heet het tenslotte :-)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2013 09:06 u »
Als je specifiek 2-row wilt gebruiken, Castle Malting heeft het in het pakket, de Chateau Pilsen 2RS  en de Chateau Pilsen 2RW

s7.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2013 09:42 u »
Dingemans pilsen mout is 2 rij zomerbrouwgerst.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2013 10:14 u »
De Amerikaanse 2-row is inderdaad een gerstsoort, maar ook een aanduiding voor een bleke Amerikaanse mout. Deze zit qua kleur meestal tussen onze pilsmout en pale mout in. Je kunt dan inderdaad prima een 50/50 mix van pilsmout en pale mout gebruiken.

Offline Richie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2013 10:40 u »
Ok dank u, dan koop ik pilsmout erbij en gebruik t 50/50.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2013 11:16 u »
Het verder experimenteren met dit als basisrecept zou ik dan vooral met de hopsoort doen.  :brouwen:
Een aantal single hop IPA's naast elkaar wil wel.  :biersmile:

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2013 11:48 u »
Voor een Amerikaanse IPA is een paar procent Engelse crystal mout ook erg geschikt: ik heb laatst deze pale crystal in een IPA gebruikt.
Tegenwoordig zijn deze TF mouten ook bij Brouwmarkt te koop trouwens.

Licht er een beetje aan wat je wil qua kleur en smaak. Een 50/50 pils/pale stort geeft een heel licht bier, kan heel mooi neutraal 'pallet' zijn voor de hop. Maar een beetje 'karamel backbone' vind ik ook wel lekker in een IPA.

Tags: