Moutmolenmotor

Gestart door mickey, 25-02-2013 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickey

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een elektromotor voor mijn moutmolen aan te drijven.
Is er misschien iemand die mij een tip kan geven welke soorten er goed zijn,
en betaalbaar natuurlijk. Max toerental 200 en 230 V. Ik heb al eens op Marktplaats
gekeken maar de meeste zijn veel te groot.

Gerald

Mickey,

Ga je de molen 1 op 1 aandrijven. dus uitgaande as op de ingaande as van de molen? Of ga je werken met poeliers?
200 tpm voor een electromotor is bijna niet te doen in mijn ogen. Als ik het zou moeten doen zou ik gaan voor een poelie of vertragingsbak systeem. Poeliesysteem is dan het makkelijkste. Je past de grootte van beide poeliers aan zodat je het juiste toerental over houdt. Denk aan de versnellingen van een racefiets.

mickey

Ja, natuurlijk er zal op de ene of andere manier een vertraging moeten komen, maar ik wil het zo klein mogelijk houden.

koffie

Sloop een oude accuschroefboormachine open en hang deze rechtstreeks aan 5 of 12 Volt :)

KJ!

Ik heb er een wasmachinemotor met een poelie aangehangen,  dat is geen succes kan ik je vertellen.  Toerental is te hoog en lastig te beheersen....

Ik heb er nu een motor aan hangen die ik via marktplaats voor 20 euri heb gekocht.  Loopt prima nu..

2 weken terug wat fotos geplaatst, moet je even zoeken op het forum als je ze wilt zien..


orangeloo

Hier een voorbeeld van mijn opstelling.
Van 1480 toeren naar 175 met een poelie uit een wasmachine. factor 8,5 vertraagd.
Citaat van: orangeloo op 17-02-2011  21:19 u
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16965.25.html

RobinB

Ik heb er een gefeg motor aanhangen met een zware vertragingskast. Nu ik er een goede koppeling tussen heb, heeft ie nergens problemen mee. Toerental is ideaal met ca. 160 rpm. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8971.0.html

William

Citaat van: orangeloo op 25-02-2013  18:01 uHier een voorbeeld van mijn opstelling.
Van 1480 toeren naar 175 met een poelie uit een wasmachine. factor 8,5 vertraagd.

Ik heb een vergelijkbare opstelling, ook met wasmachinemotor. Gaat heel goed.

JAVAL


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.