Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuurregeling gistkast  (gelezen 36295 keer)

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Temperatuurregeling gistkast
« Gepost op: 24-02-2013 23:59 u »
Ik heb een koelkast met een verwarmingselement erin.
Deze wordt aangestuurd door een stc-1000 met en deze schakelt bij een verschil van 0,3 graden.
De koelkast zelf is defect en kan dus niet meer koelen en ik heb de deur op een kier staan.
Ik heb de temperatuur ingesteld op 21 graden, maar als het verwarmingselement wordt ingeschakeld en daarna weer afslaat loopt de temperatuur door tot boven de 22,5 graden.
Mijn vraag is hoe ik dit preciezer kan regelen of is dit temperatuurverschil geen probleem?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Temperatuurregeling gistkast
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2013 07:28 u »
De oplossing is denk ik heel simpel: ga op zoek naar een andere (oude) koelkast. Dan heb je weer echt controle over de vergistingstemperatuur.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2013 08:18 u »
Ik heb de temperatuur ingesteld op 21 graden, maar als het verwarmingselement wordt ingeschakeld en daarna weer afslaat loopt de temperatuur door tot boven de 22,5 graden.
Het gaat om de temperatuur van het bier, ik neem aan dat jij het hebt over de temperatuur van de lucht. Die varieert veel meer dan het de temperatuur van het bier.
Verder ben ik het met Jacques eens, een koelkast die niet kan koelen is niet zo handig.

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2013 08:21 u »
Ik heb dit weekend nog een andere koelkast bemachtigd die wel kan koelen.
Binnenkort ga ik even testen, als mijn 2e stc-1000 binnen is, maar schakelt koeling en verwarming dan niet constant aan en uit?

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2013 09:30 u »
Binnenkort ga ik even testen, als mijn 2e stc-1000 binnen is, maar schakelt koeling en verwarming dan niet constant aan en uit?
Dat ligt in hoofdzaak hoe nauwkeurig je de STC instelt en hoe goed je koelkast ge´soleerd is.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2013 10:27 u »
[...]maar schakelt koeling en verwarming dan niet constant aan en uit?

Naast wat tjleet al zei, hoe beter je je sensor van de lucht temperatuur kunt isoleren hoe minder er geschakeld wordt, de thermische massa in je vat is veel groter dan die van de lucht. Ook kun je proberen je koelkast zo vol mogelijk te zetten, meer thermische massa. Eenmaal op de juiste temperatuur houdt zij deze ook langer.

s7.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2013 10:37 u »
Een 'vloertje' in je koelkast leggen van bakstenen is ook een goede thermische massa. Stenen houden koude en warmte goed en lang vast.

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2013 13:06 u »
Naast wat tjleet al zei, hoe beter je je sensor van de lucht temperatuur kunt isoleren hoe minder er geschakeld wordt, de thermische massa in je vat is veel groter dan die van de lucht. Ook kun je proberen je koelkast zo vol mogelijk te zetten, meer thermische massa. Eenmaal op de juiste temperatuur houdt zij deze ook langer.

s7.

Ik heb er op dit moment een verwarmingselement in met daarachter een ventilator die constant draait.
Kan ik misschien ook beter de ventilator uitzetten, zodat ik niet zo'n luchtstroming heb?
Ik heb de deur nu wel op een kier staan, omdat ik met deze kast niet kan koelen waardoor je ook ongewenste koude lucht van buiten binnenkrijgt.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #8 Gepost op: 25-02-2013 13:06 u »
Er zit ook een delay tijd op een STC-1000. Daarmee stel de tijd in hoe snel er weer geschakeld kan worden. De temperatuur sensor op het vergistings vat zodat je het bier meet en niet de dikke lucht. Maar het blijft proberen wat de beste instellingen zijn.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 25-02-2013 14:00 u »
Kan ik misschien ook beter de ventilator uitzetten, zodat ik niet zo'n luchtstroming heb?

Gewoon laten draaien, zorgt voor een homogene temperatuur in je kast.

s7.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #10 Gepost op: 25-02-2013 20:12 u »
Wat ook helpt is een zo'n licht mogelijke verwarming, een te zware verwarming zal eerder doorschieten. Ik heb zelf een verwarmingsmatje van 10 Watt (Conrad) onder mijn gistfles en dat is meer dan voldoende voor 20 liter wort en nog wat losse flessen er naast. Koelkastdeur wel zo dicht mogelijk doen en een eventueel kier afdekken met een oude slaapzak. In de praktijk eerst kort verwarmen, dan tijdens de eerste dag gisting een paar keer koelen en daarna weer verwarmen. Omgevingstemperatuur van mijn kast is 15 graden.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 25-02-2013 20:44 u »
Het belangrijkste is het actief koelen tijdens de vergistingspiek. Dus een werkende koelkast is naar mijn idee belangrijk.

Offline robbel

• Senior lid
  • Met Bier Meer Engel
« Reactie #12 Gepost op: 25-02-2013 21:42 u »
Een kleiner verwarmingselement?
Een koelventilator op de koeling schakelen? , dus warmte afvoeren naar buiten middels ventilatie?

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 25-02-2013 21:52 u »
Omgevingstemperatuur van mijn kast is 15 graden.

Hmmm... ik heb hem ingesteld op 21 graden.
Op het zakje korrelgist staat tussen 12 en 25 graden en in de cursus op hobbybrouwen.nl staat tussen 17 en 22 graden.
In het boekje van de coopersblik, die bij het starterspakket zat, stond tussen 21 en 27 graden.
Dusss ik denk met mijn eerste eigenbrouwsel zit ik met 21 altijd goed.

Het belangrijkste is het actief koelen tijdens de vergistingspiek. Dus een werkende koelkast is naar mijn idee belangrijk.

Tijdens de piek zat hij tussen 23 en 24 graden.
Hopen dat het strax toch nog goed is gekomen....  :weetniet: ;D

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #14 Gepost op: 25-02-2013 21:52 u »
Die ventilator is bedoeld om de warmte/koude in je koelkast goed te verdelen, dus niet naar buiten. Een kleinere verwarming verwarmt minder snel op dus zal de temperatuur gelijkmatiger blijven en niet doorschieten. De verwarming hoeft alleen maar de temperatuur vast te houden, dus niet echt opwarmen. Dat kan dus al met relatief weinig vermogen. te veel verwarming laat de temperatuur plaatselijk veel verder doorschieten dan gelijkmatige (= weinig vermogen) verwarming.

edit: @kluukluuk: De kamer waar de kast staat is meestal 15 graden, de kast zelf is ingesteld op 19 graden.

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Huisbrouwerij De Smiecht
« Reactie #15 Gepost op: 26-02-2013 09:55 u »
Wat ook helpt is een zo'n licht mogelijke verwarming, een te zware verwarming zal eerder doorschieten. Ik heb zelf een verwarmingsmatje van 10 Watt (Conrad) onder mijn gistfles en dat is meer dan voldoende voor 20 liter wort en nog wat losse flessen er naast. Koelkastdeur wel zo dicht mogelijk doen en een eventueel kier afdekken met een oude slaapzak. In de praktijk eerst kort verwarmen, dan tijdens de eerste dag gisting een paar keer koelen en daarna weer verwarmen. Omgevingstemperatuur van mijn kast is 15 graden.

Werkt zo'n matje een beetje? Ik heb een Liebherr Vinotec koelkast, die van ▒ 5 tot ▒ 20 graden gaat, maar in mijn ervaring is die 20 graden toch altijd wat te koud voor de vergisting. (Nu ook weer mijn mandfles toch buiten de koelkast moeten zetten (21C) omdat de vergisting niet echt op gang kwam). Ik ben dus op zoek naar wat mogelijkheden om de temperatuur een klein beetje hoger te krijgen...

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-02-2013 10:14 u »
Werkt zo'n matje een beetje? Ik heb een Liebherr Vinotec koelkast, die van ▒ 5 tot ▒ 20 graden gaat, maar in mijn ervaring is die 20 graden toch altijd wat te koud voor de vergisting. (Nu ook weer mijn mandfles toch buiten de koelkast moeten zetten (21C) omdat de vergisting niet echt op gang kwam). Ik ben dus op zoek naar wat mogelijkheden om de temperatuur een klein beetje hoger te krijgen...
Ik gebruik een Liebherr Premium inbouw koelkast van 180l (Niet in gebouwd) Voor de temperatuur regeling een STC-1000, via ebay gekocht. Een 60 W lamp in een eenvoudig fitting als verwarming. Misschien kan deze lamp wel kleiner. Nadeel is het licht die deze lamp geeft. Misschien ga ik nog eens over op warmtefolie op een wandtegel of aluminium plaat.

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 26-02-2013 10:54 u »
Nadeel is het licht die deze lamp geeft.

Misschien een warmtelamp voor een terarium een optie?

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Huisbrouwerij De Smiecht
« Reactie #18 Gepost op: 26-02-2013 13:12 u »
Misschien een warmtelamp voor een terarium een optie?

Die zijn wel ontzettend warm. Mijn oude terrarium was zo'n 40 graden, denk ik.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2013 13:24 u »
Nadeel is het licht die deze lamp geeft.

Waarom is dat een nadeel?

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2013 13:25 u »
Die zijn wel ontzettend warm. Mijn oude terrarium was zo'n 40 graden, denk ik.
Hoe warm denk je dat een 60 W gloeilamp wordt?

De verwarming hoeft niet continu aan te staan. Daar heb je het regelsysteem voor.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2013 13:57 u »
Een 60 W lamp in een eenvoudig fitting als verwarming. Misschien kan deze lamp wel kleiner. Nadeel is het licht die deze lamp geeft.
Waarom is dat een nadeel?
Het bier moet toch in donker vergisten, dacht ik. Of is dit een van die bier mythes  :weetniet:

Hoe warm denk je dat een 60 W gloeilamp wordt?

Nog nooit echt gemeten. Een paar keer de cyclus grof geklokt. De lamp gaat 2 - 2.5 min aan en dan 5 uit.  Koelen ook ongeveer 2 - 2.5 min aan. Moet de hysteresis nog eens precies met een stopwatch meten. Maar ja dan moet je een uurtje naast de koelkast gaan zitten. Biertje erbij  :biersmile:  :proost:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2013 14:00 u »
Het bier moet toch in donker vergisten, dacht ik. Of is dit een van die bier mythes  :weetniet:

Nou, dat hangt er vanaf. Bier kan niet tegen UV-licht (direct zonlicht, maar ook TL-balken). Een gewone gloeilamp straalt nagenoeg geen UV licht uit. En als je daarbij vergist in een plastic vat en/of een bruine mandfles, dan wordt het weinige UV-licht dat de gloeilamp uitzendt tegengehouden. Kleurloze en groene flessen kun je eenvoudig in een t-shirt inpakken om het bier tegen UV te beschermen.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 26-02-2013 14:05 u »
Nou, dat hangt er vanaf. Bier kan niet tegen UV-licht (direct zonlicht, maar ook TL-balken). Een gewone gloeilamp straalt nagenoeg geen UV licht uit. En als je daarbij vergist in een plastic vat en/of een bruine mandfles, dan wordt het weinige UV-licht dat de gloeilamp uitzendt tegengehouden. Kleurloze en groene flessen kun je eenvoudig in een t-shirt inpakken om het bier tegen UV te beschermen.
Duidelijk, weer een mythe aan diggelen  :)

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #24 Gepost op: 26-02-2013 15:31 u »
Werkt zo'n matje een beetje?
Zo tegen de 20 liter vocht in een 25 liter mandfles is geen probleem met tien watt. Zowel ervaring met de hele zooi in een slaapzak als met een oude tafelmodel koelkast. De folie heb ik in een enkele laag theedoek, daarop rechtstreeks de fles en de sensor ertussen, geen geklooi met stoeptegels of zo. De STC-1000 staat voor mijn gevoel langer uit dan aan. Omdat het vermogen echt laag is zal de folie nooit heel warm worden en daarmee de inhoud van de fles ook niet.