Flessen spoelinrichting voor in de afwasmachine

Gestart door henkie, 11-02-2005 18:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkie

Misschien geheel overbodig maar iets soortgelijks kon ik niet op het forum vinden.
Na een paar maanden in het bad knoeien  met Chemipro en 3x uitspoelen van de beugelflesjes de soldeerbrander gepakt en een flessen spoelinstallatie gefabriceerd.
Hij is gemaakt van 22  en 12 mm koperbuis met voldoende T-stukken en knietjes.
Na het verwijderen van de onderste sproeier past hij in de vaatwasmachine. De bovenste sproeier gedeeltelijk afblinden zodat er meer water door de spoelinstallatie gaat.
Flessen spoelen behoort nu tot het verleden ook na het drinken spoel ik ze niet meer om..
(Trouwens wie gaat er nog spoelen na 5 beugels)
Dat we  al 5 brouwsels van 20 liter niet aan de dunne zijn geweest bewijst dat dit misschien best wel een hygiënische methode is.
Groeten Henkie


voor een fotootje :       




In het groot zijn de foto's te zien op http://home.wanadoo.nl/koosbalkema/KOOSMAP/flessenspoel%20inrichting.htm

Directe fotolinks toegevoegd door Eduard Möllenkamp

Hopmans

Wauw, mooi apparaat man.  :proost2:

CiteerTrouwens wie gaat er nog spoelen na 5 beugels
Precies ! Daar had ik het ook nog over bij de topic over des-infecteren.

Te gek hoor.

Welkom op het forum trouwens Henkie.
Dit is in ieder geval een goede binnenkomer.

Groetjes,

Hoppie


Edgar

Inderdaad een mooie binnenkomer Henkie.

Zou je misschien iets meer kunnen zeggen (of laten zien) over de aansluiting van het koperwerk op de plastic uitstroomopening onderin de machine?

Flessen spoelen is één van de meest vervelende klusjes, dit is een mooie oplossing.   :proost2:

 :degroeten:

Huub Krekels

Ik denk, dat ik mijn echtgenote toch wel zal gaan sputteren als ik de afwasmachine ga ombouwen. Bovendien wil ik niet dat deze kapot gaat. Ik heb namelijk een hekel aan afwassen.  :nut:

Gr.

Huub.

Eduard

Begrijp ik nu goed dat je de onderste sproeier kunt verwijderen maar ook weer gemakkelijk kunt terugplaatsen? In dat geval is het zeker handig want dan kun je gewoon je eigen vaatwasser tijdelijk voor flessenspoelen gebruiken en daarna ermee de afwas doen. Hoe bind je de bovensproeier af? En welk afwasmiddel gebruik je? Met of zonder glans?

Verstandig ook om de buisjes van boven af te knijpen zodat er een harde straal uit komt.

Groeten uit bewolkt Oslo

Eduard  samenvol

KJ!

Dat is inderdaad een briljant idee!  :hoera: Eenvoudige ideeen zijn dus wederom het best!

Gegroet,

KJ!

norbertus

Beste Henkie,

Inderdaad een nuttig stukje gerei. Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de hiervoor gestelde vragen.
Een bijkomende vraag - hoe heb jij de buizen van 12 mm op de buis van 22 mm vastgemaakt zonder de verloopstukjes. Bij ervaring weet ik dat het niet zo eenvoudig is een buis rechtstreeks op een andere buis STEVIG vast te solderen.

Norbertus.

henkie

-De onderste sproeier is eenvoudig te verwijderen en weer terug te plaatsen bij mijn machine (BOSCH). Wat er overblijft is een enkel pijpje dat recht omhoog steekt.
Mijn spoelinrichting heb ik zogemaakt dat hij op het bordenrek gezet wordt als het bordenrek in de machine zit .Als je geluk hebt (en dat had ik ) zit er geen stangetje van het bordenrek precies boven het machinepijpje.Anders zal je het zonder bordenrek moeten doen. Maak dan wel de spoelinrichting zelfdragend op pootjes
-De aansluiting pijpje – spoelinrichting heb ik van een plastic dopje gemaakt. In het dopje een gat gemaakt. Het dopje valt over het machine pijpje en de spoeler zit daar weer in (zie tekening) . Het leidinkje 'A' moet zo een lengte hebben dat de spoeler ligt op dopje drukt zodat er niet teveel water weglekt.
-In de bovenste sproeier prop ik een stukje poetslap net genoeg dat er nog wel wat water langs kan.
-Ik heb aan twee kanten in de 15mm leiding een gat geveild met een rattestaart veil.(niet te veel)Vervolgens een 14mm gat in de 22mm leiding  passen beetje veilen en solderen.
-Ik gebruik gewoon een blokje afwasmiddel van de Lidl  (de goedkoopste). Programma op 60 graden dus glansspoelmiddel zal de machine wel verbruiken.

Groeten  Henkie
   
voor wat nieuwe fotootjes 







http://home.wanadoo.nl/koosbalkema/KOOSMAP/flessenspoel%20inrichting.htm

Directe fotolinks toegevoegd door Eduard Möllenkamp

wim

Prachtig hoor, als we een afwasmachne kwijt zouden kunnen in de keuken dan zou ik wel ween wat ermee te doen. (En dan gewoon wat sulfiet citroenzuur erin en je kan bottelen.)

:degroeten:

Wim

norbertus

Beste Henkie,

Echt een briljant idee, indien je nog van deze invallen hebt laat het ons weten.

Ik heb ondertussen de vaatwasser in onze keuken even bestudeerd en ik zie de bouw van het spoel/reinigingssysteem wel zitten want zoals gezegd het reinigen van flessen is toch wel de minst prettige kant aan het brouwen.

We zouden echter naar een gepaste naam moeten zoeken voor het apparaat.

Naar optimalisatie toe rijzen mij enkele vragen waarop we gezamenlijk een antwoord kunnen zoeken.
- welke reinigingsproducten gebruiken we best, er blijft toch steeds een residu van de zeep op de fleswand?
- kunnen we zelf sulfiet/citroenzuur in de zeephouder aanbrengen?
- vermoedelijk is het korste programma op de hoogste temperatuur aangewezen?
- dient de bovensproeier deels afgesloten wat is het voordeel?

Groeten,
Norbertus


Huub Krekels

Hallo uitvinders.

Ik heb eens een zeef in een vat met sulfiet/citroenzuurmengsel laten ligen. De dag erna was alle chroom zwart en een paar dagen erna was alle chroom opgelost.      :huilen:    Ik zou toch maar uitkijken om dit in de afwasmachine te gebruiken.


 :degroeten:


Huub

Adrie

Beste Henkie en anderen,

Ik vind het een geniale vondst! Alleen wel overbodig als je na het inschenken je flessen gewoon drie keer met heet water naspoelt en goed laat uitlekken. De flessen zijn dan altijd zo schoon, dat ontsmetten overbodig is. Ook al heb ik nog zoveel bier op, ik doe dit standaard en heb nog nooit een infectie gehad die te wijten is aan een besmetting door een vuile fles. Bottelen is ook lang zoveel werk niet als je standaard goed uitspoelt. De moeite weegt niet op tegen de moeite van het ontsmetten van je vuile flessen.

Groeten,

A3

henkie

Beste Norbertus  e.a.
-In mijn geval blijven er nooit zeepresten achter in de flesjes.Maar dat ligt misschien aan:gebruikte wasmiddel ,temperatuur , leeftijd vaatwasser ?
-Wat sulfiet/citroenzuur met mijn afwasser zal doen wil ik liever niet uitproberen.Mijn machine is van binnen geheel van plastic en rvs , misschien kan het geen kwaad.  Is dat spul in blokjes vorm te krijgen? Is dat sulfiet wel goed voor de toegepaste messing leiding?
-Ik gebruik het langste programma 60 graden .Hij doet er dan wel 90 minuten over.
-Het doel van het gedeeltelijk afsluiten van de bovensproeier is om er voor te zorgen dat er dan genoeg water naar de spoelinrichting gaat. Meer druk op het onderste gedeelte.
Groeten Henkie

gelfling

Voor de brouwers van grote hoeveelheden wellicht interessant!
Een collega brouwer is een oude vaatwasser aan het ombouwen tot flessenspoelmachine.
Er zouden 3 kratten tegelijk in kunnen. De routerende sproeiers zijn vervangen door een buizenstelsel waarop je de flesjes plaatst.

Als hij het af heeft, wil ik hem wel vragen of ik wat foto's op het net mag zetten.
Het idee lijkt me leuk, juist omdat het toch niet het meest favoriete werk is van de brouwer.

/*Herman: onderwerp hier geplaatst, wegens zelfde onderwerp */

Inderdaad, ik was iets te voorbarig. Ben wel benieuwd hoe hij dan die 3 kratten erin schoon krijgt. Wellicht is er genoeg druk om alles te verdelen.
3*24 flesjes zijn 72 flesjes. Volgens mij red je dat nooit met de druk uit de kraan.

Menno

Hallo Henkie (e.a.)

Allereerst proficiat met het gebrachte idee! Maar ik zit tóch met één punt: wanneer ik mijn bierglas in de vaatwasser heb gehad is deze bij het volgende gebruik niet gelijk "schoon". Ik moet eerst mijn glas goed spoelen onder de kraan alvorens te gebruiken, puur om de door het vaatwasmiddel ontstane "beschermlaagje" eraf te krijgen. Doe ik dit niet, dan slaat mijn biertje helemaal dood! Blijven er in de flessen dan ook niet z'n beschermlaagje achter? Mijn gevoel zegt van wel, met als gevolg dat je dus, nà de flessen in de vaatwasser gedaan te hebben, ze alsnog handmatig goed moet uitspoelen. Iemand?

 :denken:
Menno

Jeroen76

Ondanks dat er diverse filmpjes en voorbeelden te vinden zijn via Google ben ik toch ontzettend benieuwd naar de foto's die je dit oudere topic zijn verdwenen helaas.

Wil zelf eens kijken of er wat te knutselen is uit alle voorbeelden en overal het beste idee van meepikken. ;)

Zou de plaatser hier nog actief zijn en de foto's nog een keer kunnen uploaden? Jammer al die verdwenen foto's op fora want dergelijke topics zijn daardoor vaak niets meer waard. Wellicht wat spenderen aan wat extra serverruimte en foto's zelf gaan beheren i.p.v. dit bij derde 'tijdelijke' partijen te doen?

Gr. Jeroen

henkie

Helaas Jeroen de foto's zijn samen met Wanadoo destijds verdwenen. Uploaden naar het forum kon toen nog niet (?). Of het lukte me nog niet.
Maar ik denk dat mijn beschrijving wel aardig duidelijk is?
Het komt er op neer dat ik een rack met omhoog staande  koperen pijpjes in de vaatwasser zette. 

Of ik het nog gebruik..Nee. Het merendeel van de brouwsels gaan tegenwoordig in  een fustje. :)

Sander van Dijk



Citaat van: Jeroen76 op 13-02-2017  11:38 uJammer al die verdwenen foto's op fora want dergelijke topics zijn daardoor vaak niets meer waard. Wellicht wat spenderen aan wat extra serverruimte en foto's zelf gaan beheren i.p.v. dit bij derde 'tijdelijje' partijen te doen?

Gr. Jeroen

Je kunt nu gewoon foto's uploaden naar het forum. Staat een linkje boven het scherm als je een bericht aan het plaatsen/typen bent.


Robert1968

Na legen van mijn bierflesjes gaan deze gelijk op zijn kop de vaatwasser in, op de onderste trede. Meestal zijn ze dan in één keer schoon, en anders na twee keer. Als je ze dan ook op zijn kop bewaard in een krat, kun je direct bottelen zonder vooraf te desinfecteren.

Sander van Dijk

Citaat van: Robert1968 op 14-02-2017  07:01 uNa legen van mijn bierflesjes gaan deze gelijk op zijn kop de vaatwasser in, op de onderste trede. Meestal zijn ze dan in één keer schoon, en anders na twee keer. Als je ze dan ook op zijn kop bewaard in een krat, kun je direct bottelen zonder vooraf te desinfecteren.
Heb je dan geen last van eventuele resten van glanspoelmiddel in de flesjes?

Jeroen76

Een vaatwasser is mij door vele brouwers en bierliefhebbers afgeraden. Zowel voor mijn glazen als voor flessen reinigen. Reden zijn de vaatwastabletten, het zout en inderdaad het glansspoelmiddel.

Is dit onzin of herkennen jullie dit?

Gr. Jeroen

Robert1968

Ik doe zowel bierflessen als -glazen in mijn vaatwasser. Ik spoel het glas even met water voor inschenken. Prima blijvende schuimkraag.
Omdat ik mijn gereinigde bierflessen niet op zijn kop in het krat zet, reinig ik deze voor bottelen kortstondig met ChemiPro Oxi in bad.


EvdBroek

Citaat van: Jeroen76 op 14-02-2017  09:14 uEen vaatwasser is mij door vele brouwers en bierliefhebbers afgeraden. Zowel voor mijn glazen als voor flessen reinigen. Reden zijn de vaatwastabletten, het zout en inderdaad het glansspoelmiddel.

Is dit onzin of herkennen jullie dit?

Gr. Jeroen

Gewoon grote onzin!
Ik doe dit al jaren en nergens problemen mee, ik doe precies zoals Robert1968 doet.
Na het spoelen bewaar ik de flessen op de kop en spuit er voor het bottelen een starsan oplossing in

orangeloo

Citaat van: EvdBroek op 14-02-2017  10:19 uGewoon grote onzin!

Dat dacht ik ook... maar toen ik verder ging lezen toch niet.

Citaat van: EvdBroek op 14-02-2017  10:19 uIk doe dit al jaren en nergens problemen mee, ik doe precies zoals Robert1968 doet.

Nodig is dit namelijk niet...  :weetbeter:

Ieder moet natuurlijk vooral doen waar hij / zij zich prettig bij voelt, maar gewoon de flessen omspoelen onder de kraan of met een flessenspoelapparaat-blast en dan op zijn kop in de krat volstaat. Voor het bottelen ff spoelen met een star san of oxi oplossing en vullen maar.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 13-02-2017  11:38 uZou de plaatser hier nog actief zijn en de foto's nog een keer kunnen uploaden? Jammer al die verdwenen foto's op fora want dergelijke topics zijn daardoor vaak niets meer waard. Wellicht wat spenderen aan wat extra serverruimte en foto's zelf gaan beheren i.p.v. dit bij derde 'tijdelijke' partijen te doen?

Citaat van: Sander van Dijk op 14-02-2017  04:34 uJe kunt nu gewoon foto's uploaden naar het forum. Staat een linkje boven het scherm als je een bericht aan het plaatsen/typen bent.

Tegenwoordig heb je inderdaad de mogelijkheid foto's te plaatsen op een server die bij het forum hoort.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.