Javalfilter raakt verstopt bij hopfilteren

Gestart door ZzemutaHh, 23-02-2013 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZzemutaHh

Ik gebruik al een aantal brouwsels een Javalfilter, voor zowel het filteren van de maisch als voor het hopfilteren aan het einde van de kook.

De laatste 3 brouwsels raakt mijn filter echter verstopt. Dat is erg irritant want slechts door het continu bewegen van het filter in de pan blijft ie doorstromen maar blijf ik toch met zo'n anderehalve liter in mijn kookpan zitten (ik brouw maar een litertje of 12-13 per keer dus die anderhalve liter wil ik wel graag in mijn flessen).

Als ik het filter test met gewoon water is er niets aan de hand: dikke straal. Ook bij het maischfilteren gaat alles goed, dus het gaat alléén fout bij het hopfliteren.

Hoe kan ik dit nou oplossen ? Ik gebruik pellets, dat geeft aardig wat drab en kan een oorzaak zijn, maar tot een maand geleden ging dat goed.
Zou whirlpoolen een oplossing kunnen zijn? Ik heb geprobeerd goed duidelijk te krijgen wat dat nou is en hoe dat moet, maar dat kan ik toch niet echt vinden op het forum. Heeft iemand daar ervaring mee en tips voor?

Jacques

Citaat van: ZzemutaHh op 23-02-2013  23:49 uIk gebruik al een aantal brouwsels een Javalfilter, voor zowel het filteren van de maisch als voor het hopfilteren aan het einde van de kook.

De laatste 3 brouwsels raakt mijn filter echter verstopt. Dat is erg irritant want slechts door het continu bewegen van het filter in de pan blijft ie doorstromen maar blijf ik toch met zo'n anderehalve liter in mijn kookpan zitten (ik brouw maar een litertje of 12-13 per keer dus die anderhalve liter wil ik wel graag in mijn flessen).

Als ik het filter test met gewoon water is er niets aan de hand: dikke straal. Ook bij het maischfilteren gaat alles goed, dus het gaat alléén fout bij het hopfliteren.

Hoe kan ik dit nou oplossen ? Ik gebruik pellets, dat geeft aardig wat drab en kan een oorzaak zijn, maar tot een maand geleden ging dat goed.
Zou whirlpoolen een oplossing kunnen zijn? Ik heb geprobeerd goed duidelijk te krijgen wat dat nou is en hoe dat moet, maar dat kan ik toch niet echt vinden op het forum. Heeft iemand daar ervaring mee en tips voor?

Misschien is het een idee om ook wat hopbloemen te gebruiken.
Zelf gebruik ik ook wel eens alleen hopbloemen, maar heb dan geen verstoppingen. Zit het rvs vlechtwerk misschien strak om de binnenpijp? In dat geval zou ik een dikkere rvs mantel kopen, bijvoorbeeld die voor wasmachineslangen.

heijligers

Om dit soort problemen te voorkomen gebruik ik alleen hopbloemen en geen pellets.

William

Citaat van: heijligers op 24-02-2013  00:33 uOm dit soort problemen te voorkomen gebruik ik alleen hopbloemen en geen pellets.

Of gebruik een combi van bloemen en pellets. De pellets slaan bij het koelen neer op de bloemen zodat je geen last meer hebt van de pellets.

Adbrouwt


Citaat van: ZzemutaHh op 23-02-2013  23:49 uZou whirlpoolen een oplossing kunnen zijn? Ik heb geprobeerd goed duidelijk te krijgen wat dat nou is en hoe dat moet, maar dat kan ik toch niet echt vinden op het forum. Heeft iemand daar ervaring mee en tips voor?
Whirlpool kan ook een oplossing zijn maar alleen  als je een rond javal filter hebt. Je zou hopbloemen kunnen gebruiken in een hopzakje. Dat scheelt een hoop prut. Ik heb onlangs twee maal met pellets gewerkt en dat geeft wel veel meer neerslag.

Dorstige Alexander

Wel dit verhaal komt mij zeer bekend voor, ik heb identiek hetzelfde meegemaakt. Mijn eerste x brouwsels geen enkel probleem en dan opeens dit. De laatste keer heb ik hopzakjes gebruikt en het probleem was opgelost

Hai


hobbybob

Helemaal niets ik gebruik ze altijd, ook gemakkelijk uit te "persen".

ZzemutaHh

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  00:26 uMisschien is het een idee om ook wat hopbloemen te gebruiken.
Zelf gebruik ik ook wel eens alleen hopbloemen, maar heb dan geen verstoppingen. Zit het rvs vlechtwerk misschien strak om de binnenpijp? In dat geval zou ik een dikkere rvs mantel kopen, bijvoorbeeld die voor wasmachineslangen.

Ik heb inderdaad al de 'dikkere' versie van het RVS vlechtwerk. Gaat er ook makkelijker om en af bij het schoonmaken. Heb dat ook al enigszins ingekort zodat de gaatjes iets meer open komen.

Zal de volgende keer maar weer met bloemen werken.

En dan: mijn filter is rond dus whirlpoolen is een optie. Is dat echt zo simpel als: filter inbrengen, aan het einde van de kook de boel als een wezenloze rond laten tollen, een paar minuten wachten en dan filteren ???

Hoppenbrouwers

Citaat van: ZzemutaHh op 24-02-2013  11:14 uIs dat echt zo simpel als : filter inbrengen, aan het einde van de kook de boel als een wezenloze rond laten tollen, een paar minuten wachten en dan filteren ???
Jep :)

broeder

Hoi ZzemutaHh,

Je kan natuurlijk ook filteren "oude stijl".
Neem een stuk kaasdoek, desnoods even onder de naaimachine een mooie zak van maken.
10 minuutjes voor het hop/eiwit/enanderongerief-filteren in eenpannetje kokend water "steriel" maken.
In je gistingsvat hangen, je kokende wort er in gieten en klaar is ZzemutaHh.
Tof toch?

groet,
broeder Willem

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2013  11:17 uJep :)

Inderdaad, al zou ik eerst koelen, maar ik gebruik dan ook een koelspiraal. :)

ciesvandekwis

Volgens mij moet je na het whirlpoolen terug zo'n 15-20' wachten tot alles zich netjes op de bodem neerzet. Vorige keer gedaan en na 10' gefilterd, kwam toch nog wat prut mee.

broeder

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  14:10 uinderdaad, al zou ik eerst koelen, maar ik gebruik dan ook een koelspiraal. :)

Ik beperkte mij even tot het filter alleen.
In de praktijk is mijn werkwijze als volgt:
- kaasdoek-filter in tweede 60 literpan op vuur
- 50 liter wort daar voorzichtig in storten
- rustig laten koken
- onderin ligt mijn siliconen aanzuigslang
- dan volg mijn platenkoeler
- daarachter staat mijn slangenpomp
- en dan het vergistingsvat in.

groet,
broeder Willem

Pim

Bij mijn laatste brouwsel had ik zelfs problemen met mijn ingezaagde-koperen-pijp-met-daar-overheen-kaasdoek-filter. Geen echte afwijkingen in het recept: alleen hopbloemen.... en ook bij mij sloeg de zaak dicht.  Nog nooit eerder gehad!
Het viel me op dat er zoveel trub op de bodem lag.

Zou er wellicht iets met de mout of hop aan de hand kunnen zijn? Bijvoorbeeld meer eiwitten dan gebruikelijk?  Zomaar een wild idee, hoor   :weetniet:

kleine Minstreel

Ik gebruik nog steeds alleen een RVS pannenspons om mijn hevel pijp. Tijdens de laatste minuut koken in de kookketel plaatsen samen met de koelspiraal. Dit gaat al jaren goed en ik heb best heldere bieren. Wel gebruik ik alleen hopbellen en geen pellets.
Een medebrouwer van De Roerstok wees mij op het feit dat hij infecties had gekregen door vermoedelijk te wirhpoolen tijdens koelen, dus ook dat doe in niet.

RobinB

Citaat van: kleine Minstreel op 24-02-2013  20:58 uEen medebrouwer van De Roerstok wees mij op het feit dat hij infecties had gekregen door vermoedelijk te wirhpoolen tijdens koelen, dus ook dat doe in niet.

Dan doet hij duidelijk iets niet goed... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.