Hopteelt opstarten en nog veel vragen. Tips gevraagd!

Gestart door heijligers, 22-02-2013 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

Sinds een aantal weken heb ik een drietal hopplanten in een kluit grond op het terras liggen. Deze moeten binnenkort de grond in, maar eerst moeten er nog wat coniferen de tuin uit om wat ruimte te maken. Ik wil de hop gaan telen zoals dat op hopplantages gebeurd, maar dan slechts één rijtje. Volgens mij zijn er meer hoptelers die zo werken op het forum, daarom hoop ik hier antwoord te krijgen op mijn vragen. Op termijn wil ik ook nog meer rassen neerzetten.

Ik wil tussen twee palen van 5-6 meter lang die op een flink aantal meters van elkaar staan een "hoge waslijn" maken en daartussen de hopplanten poten die dan vervolgens langs touwtjes omhoog gaan groeien.
De hoogte van de constructie wordt afhankelijk van hoe hoog ik met mijn ladder kan komen. Het worden waarschijnlijk geïmpregneerde houten palen van 10 cm doorsnede die in de grond worden ingegraven (gat met edelmanboor of zo).

De vragen die ik heb zijn:
- welke maximale overspanning kan ik maken tussen twee palen? Ik heb circa 15 meter beschikbaar voor de hopplantage?
- moeten de palen rechtop |      |  of schuin naar achter  \       /   staan? Volgens mij staan ze in het groot schuin op het einde van de rij?
- hoe ver moeten de verschillende hopplanten van elkaar af staan om voldoende ruimte te hebben om 3-4 strengen omhoog te laten groeien?(of is 3-4 per plant te veel)
- ik wil de planten in de grond zetten, in de worteldoek, met voldoende ruimte aan de onderkant om naar beneden te wortelen om ook in de droge zomer te overleven als we een paar weken met vakantie zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik begrijp dat het heel veel vragen zijn, maar ik wil liever vooraf weten wat ik het beste kan doen, dan er achteraf achter komen dat wat ik gedaan heb niet zo handig was. Alvast bedankt.

RobinB


fwouters

Hiervoor heb ik ergens anders in het forum een heel mooi documentje gevonden: http://www.crannogales.com/site/downloads/HopsManual.pdf
Ikzelf ga dit jaar ook beginnen met eigen hop telen en overwoog eerst één rij, maar nu ik meer rassen wil gaan kweken overweeg ik verschillende palen.
Afbeelding van één rij met hopplanten:



Afbeelding van losse palen, met per paal één hopsoort:



Dit is de meest gangbare manier om ze in de tuin te laten groeien, heb ik ook ergens hier op het forum gelezen:
Neem leilinde palen van > 5 meter en zet ze met een grondboor 80-100 cm diep, iets wijkend uit elkaar.
Span twee horizontale draden tussen de palen. 1 helemaal bovenin en 1 op ongeveer twee meter, zodat je er ongestoord onderdoor kunt lopen. Dan laat je verticale klimdraden naar beneden. Naast je plant zet je een stok in de grond waaraan je de klimdraad vast maakt. Zo klimt de plant eerst op de stok en daarna op de draad. Dat voorkomt wortelschade door het heen en weer bewegen door de wind.
 
Deze palen staan 600 cm uit elkaar; de hopplanten moeten minimaal 120cm uit elkaar staan omdat ze anders in elkaar gaan groeien. Zo kun je dus 5 planten neerzetten, en op jouw 15 meter zou ik overwegen om het zo te doen:
 \ 7,5m | 7,5m /    en dan kun je er 12 kwijt. Die middelste staander zou ik minimaal 1 of 2 meepakken, want ze worden denk ik best zwaar met zijn 12en.

Een aantal mensen zetten ze in de volle grond in een speciekuip met de bodem eruit gehaald. Hierdoor heb je geen last van uitlopers. Maar ik denk dat ik ze gewoon vrij in de grond zet, dan kun je ze eenvoudig een paar keer per jaar afsteken met de steekschop.
Dit geeft denk ik antwoord op de meeste van je vragen.

toon van den broek

Hallo Heiligers,

Allereerst goed oppassen dat de kluit niet uitdroogt op je terras! Dat gaat behoorlijk snel met deze koude schrale wind/weer.
Het zou jammer zijn als je plantjes al verdroogd/kapotgevroren zijn voor je gaat planten.
Ik zou op 15m een begin- en eindpaal zetten (ietsje schuin) en daartussen 2 of 3 rechte palen. Je kunt de palen en de draden opspannen met draadspindels op de einden. Wel ongeveer 1.25-1.50m in de grond een verankering maken door dwars een weidepaaltje of betonpaaltje in te graven (horizontaal liggend in de grond).
Plantafstand is (bij een rijenafstand van 1.60m) afhankelijk van de soort, maar 1.40m is tamelijk algemeen.
Voor verdroging in de zomer hoef je niet bang te zijn, want normaalgesproken is de hop een hele diepe wortelaar. Of je moet een leemlaag onder je bouwvoor hebben dan is het wat anders. Maar ook daar zijn oplossingen voor.
Het eerste jaar hoef je je waslijncontructie nog niet klaar te hebben want het eerste (en tweede) jaar is de groei nog niet optimaal omdat de plant eerst veel gaat investeren in het wortelstelsel. Wil je een goede opbrengst is een goede bemesting heel belangrijk.
5-6m is al tamelijk hoog als je geen speciale ladder hebt. 4-5 m kan ook maar dan zal je misschien ietsje minder oogsten maar is wel makkelijker (vroeger liet men de hop tegen houten staken opgroeien van 3-4m hoog)
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes, Toon.

EBC

De beschrijving die fwouters geeft is de manier waarop ik het heb gedaan...ik weet niet of dat heel gangbaar is  ;).

De buitenste palen moet je tuien, anders buigen ze door. Daarmee zet je het best wat schuin.

Die palen staan nog steeds, nou ja, geimpregeneerde leilindepalen van 5 meter en 10 cm rond, die rotten in 4 jaar tijd door, net op die 20 cm onder het maaiveld zit. Daaronder zijn de palen prima in orde. Daar zul je iets op moeten bedenken. En dan liever niet met nog meer vieze conserveringsmiddelen, want die gaan vast in je hop zitten (?).
Ik ga een meter grijze 110 mm rioolbuis 85 cm in de grond steken, 15 cm steekt boven de grond uit. Onderin een laag grind, voor afwatering. De houten paal schuif ik erin. In de winter haal de palen weg om ze droog op te bergen en doe een afdekkap op de buis.

Ik laat de hop niet meer op draad groeien, maar op bamboestok. De planten worden zo zwaar, dat de horizontale draad een meter of meer doorbuigt. Ik denk dat 20 kilo per plant niet overdreven is. Nu heb ik twee lange bamboes met een stukje elektriciteitsbuis aan elkaar gekoppeld. Die bamboes maak ik met een tiewrap vast aan de horizontale draden.
Wil je toch op draad laten klimmen en niet teveel doorzakken, dan denk ik dat een tussenpaal nodig is zodat de overspanning niet meer wordt dan 3 meter. Gebruik vooral stevig draad. Een paktouwtje is niet genoeg, dat breekt halverwege het seizoen door.

Mijn palen staan ongeveer 450 cm hoog. De hop wil nog hoger, maar ik vind het op die hoogte op een ladder hoog genoeg. Ik ga zeker niet hoger, dat is niet meer veilig.

Ik zou een volgende keer de plantafstand vergroten. 120 cm is te doen. Af en toe moet je ze even uit elkaar halen. Maar dat zal bij 150 cm ook zo zijn denk ik...
Elke soort groeit anders. Ik weet niet wat je in gedachten hebt aan aantallen en soorten...
Voor langzaam groeiende soorten laat ik 2-3 stengels groeien, voor de snelle en hoge groeiers ga ik dit jaar naar 6. Kijken of dat ze wat kan bedwingen.

Hopwortels gaan gewoon door worteldoek heen  ;D. Je zult elk jaar moeten afsteken.

Planten uit rhizomen zullen het eerste jaar niet heel erg hoog komen. Planten uit pot of bare root komen het eerste jaar ruim boven de 4 meter.

Lees vooral de draden over 'hopoogst 20xx' hier op het forum.

Hieronder wat eerstejaars planten van Eickelmann uit pot. Je ziet hoe het fors doorbuigt van boven.


Nu groeien ze op bamboe, dan zakt het niet meer door:



heijligers

Bedankt voor alle tips tot dusver. Ik ga nog even goed nadenken over hoe ik het ga inrichten.

beun

Hoi heiligers
Als ik dit zo lees over doorzakkende kabels en palen die schuin moeten staan denk ik, waarom geen verzinkte bouwstaalmat die rechtop tegen de palen geplaatst wordt, dat is een betonijzeren raamwerk met mazen van 15 bij 15 cm. Dit goed bevestigd biedt meer dan genoeg houvast voor de hop en schuine palen en andere constructies worden overbodig.
Welk hop ras heb je trouwens gevonden? Ik ben namelijk ook op zoek naar een stekkie maar kan tot nu toe hier in de buurt (Haarlem) zo snel nog niets vinden   

RobinB

Ik heb net zoiets als EBC, zij het op iets kleinere schaal (slechts 5 planten). Ik gebruik geïmpregneerde tuinhout balken (vierkante dwarsdoorsnede) van 4 m die niet in de grond staan. In plaats daarvan een verzinkte "sokkel" met metalen punt die ca 50 cm diep steekt. De afstand tussen de palen is ca 6 m, ca 1 m tussen de planten (is krap).
Aan de top van de paal 3 tuien rondom, per paal 2 in de grond verankert met ankers van 1m diep en 1 in de muur (huis respectievelijk schuurtje).

De hoofdleidraad tussen de 2 palen is op spanning gebracht na het verankeren met een schroefsysteem (weet niet hoe zo'n ding heet).
Hiermee heb ik weinig verticale doorzakking, max 30 cm, terwijl mijn planten aan een touwtje omhoog groeien.

seed7

Citaat van: beun op 22-02-2013  22:26 uhoi heiligers
[...] waarom geen verzinkte bouwstaalmat die rechtop tegen de palen geplaatst wordt, dat is een betonijzeren raamwerk met mazen van 15 bij 15 cm.

Misschien omdat je dan na het snoeien heel veel tussen de mazen van het gaas uit te pulken hebt?

s7.

toon van den broek

Hallo EBC,

Dat ziet er echt super uit. Prachtige hoptuin! Complimenten.

Groetjes, Toon

heijligers

De draadjes over de hopoogsten heb ik eerder allemaal al eens gelezen.
Citaat van: EBC op 22-02-2013  17:47 u
Prachtige hoptuin EBC  :groots:
Citaat van: EBC op 22-02-2013  17:47 uIk ga een meter grijze 110 mm rioolbuis 85 cm in de grond steken, 15 cm steekt boven de grond uit. Onderin een laag grind, voor afwatering. De houten paal schuif ik erin. In de winter haal de palen weg om ze droog op te bergen en doe een afdekkap op de buis.
De palen in een pvc buis zetten is een goede tip. Heb je de palen rechtop staan? Hoe ver gaat de paal de grond in?


In de 15 meter ruimte die ik had, staat nog de schommel van de kids. Ik wilde eerst de hoge draad daar gewoon overheen laten lopen. Ik denk nu echter dat ik begin met twee palen en dan nog even wat minder meters aanleg. Als de kleinste is uit geschommeld (of de palen zijn doorgerot) gaat de schommel eruit.
Citaat van: EBC op 22-02-2013  17:47 uVoor langzaam groeiende soorten laat ik 2-3 stengels groeien, voor de snelle en hoge groeiers ga ik dit jaar naar 6. Kijken of dat ze wat kan bedwingen.

Hopwortels gaan gewoon door worteldoek heen  ;D. Je zult elk jaar moeten afsteken.

Planten uit rhizomen zullen het eerste jaar niet heel erg hoog komen. Planten uit pot of bare root komen het eerste jaar ruim boven de 4 meter.
Ook de bamboe is een goede tip. Dat overweeg ik nu ook te doen. Laat je daarbij alle ranken van 1 plant over 1 stok groeien?
Worteldoek heeft dus geen effect op de wortelscheuten (of hoe heten die uitlopers?). Zijn emmers zonder bodem geschikt op die wortels tegen te houden, of werkt alleen uitsteken echt goed?
Citaat van: toon van den broek op 22-02-2013  14:11 uHallo Heiligers,
Allereerst goed oppassen dat de kluit niet uitdroogt op je terras! Dat gaat behoorlijk snel met deze koude schrale wind/weer.
Het zou jammer zijn als je plantjes al verdroogd/kapotgevroren zijn voor je gaat planten.
Eentje zit in een klein potje (15 cm), de andere twee beide in een klomp potgrond 40x40x30 cm. Is er dan veel risico op verdroging?
ZO ja, hoe zou ik dat kunnen voorkomen. De grond in is nu nog even geen optie.
Citaat van: toon van den broek op 22-02-2013  14:11 uWel ongeveer 1.25-1.50m in de grond een verankering maken door dwars een weidepaaltje of betonpaaltje in te graven (horizontaal liggend in de grond).
...
5-6m is al tamelijk hoog als je geen speciale ladder hebt. 4-5 m kan ook maar dan zal je misschien ietsje minder oogsten maar is wel makkelijker (vroeger liet men de hop tegen houten staken opgroeien van 3-4m hoog)
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes, Toon.
Bedoel je een anker op 1,25 meter diepte? Ik wil het maken zoals op de foto van EBC, waar de tuidraad in het verlengde van de lijn ook voor hopgroei wordt gebruikt.

Ik ga eerst met mijn ladder in het veld uitproberen om te kijken hoe hoog ik veilig kan komen. Ik heb zo'n soort ladder, de hoogte weet ik zo niet.

toon van den broek

Je kunt de plantjes met kluit ook in je schuurtje zetten. ik zou er wat natte doeken of nat stro of anderszins omheendoen want je weet niet hoe snel de kluit met dit weer uitdroogt...
In ieder geval af en toe goed bevochtigen...

Groetjes, Toon.

heijligers

Citaat van: toon van den broek op 23-02-2013  15:29 uJe kunt de plantjes met kluit ook in je schuurtje zetten. ik zou er wat natte doeken of nat stro of anderszins omheendoen want je weet niet hoe snel de kluit met dit weer uitdroogt...
In ieder geval af en toe goed bevochtigen....

Groetjes, Toon.
Ik heb ze in de schuur gezet en wat water gegeven. Dat zou voldoende moeten zijn tegen het uitdrogen.
Bedankt voor de tip.

Brouwter

Leuke tips en leuke foto's! Helaas heb ik zelf alleen een balkonnetje, dus dat wordt lastig voor de hopplantjes ;-)

Wel heb ik mijn schoonmoeder zo ver kunnen krijgen dat ik daar in de tuin (in een speciebak) een hopstekje (Cascade) mag laten groeien. Wel vraag ik me nog af hoe ik deze het beste de hoogte in kan krijgen? Een paal in de grond zal niet lukken (want: speciekuip komt op de stenen te staan). Misschien een lange buis / bamboestuk die de lucht in gaat, en daar een draadje tussen spannen die omlaag gaat zodat de hop langs die draad omhoog kan klimmen? Wat raden jullie aan?


Twonky

Citaat van: beun op 22-02-2013  22:26 uHoi heiligers
Als ik dit zo lees over doorzakkende kabels en palen die schuin moeten staan denk ik, waarom geen verzinkte bouwstaalmat die rechtop tegen de palen geplaatst wordt, dat is een betonijzeren raamwerk met mazen van 15 bij 15 cm. Dit goed bevestigd biedt meer dan genoeg houvast voor de hop en schuine palen en andere constructies worden overbodig.

Zo doen ze het op "De Kemphaan" nabij Almere ook!
Werkt als een trein, en is een zeer stevige constructie.

Zelf heb ik gewoon een aantal hangers voor potjes buiten het raam om de 2de verdieping gemaakt, groeien ze mooi langs de muur omhoog!
Wel heb ik voor de eerste halve meter ook paaltjes om wind schade te voorkomen.

heijligers

Van het weekend bezig geweest met de hoptuin. De palen staan 6 meter van elkaar en in pvc buis 110 en komen ruim 4 meter boven het gras uit. Bovenin en op twee meter hoogte zit een stalen draad. Tussen de palen staan de hopplanten met 1,2 m afstand.
Ik ben nog bezig met de tuien, hiervoor graaf ik een betonnen tegel met staalkabel eraan vast in. Net bezig geweest met de kabel aan de tegel bevestigen. Morgen avond eerste gat graven.

De hop zie je nu dagelijks groter worden. Als de tuien vastzitten komen er bamboestokken bij de planten te staan. 2 per plant. Iedereen bedankt voor alle tips, met name EBC, waarvan het concept is afgekeken  :groots: .

EBC

Het lijkt wel of ik in mijn eigen tuin sta  ;D. Ziet er goed uit.

Voor de tuien heb ik bij een tuincentrum grondankers gekocht, die gebruikt worden voor het verankeren van klimtoestellen. Je weet wel van die houten schommel/glijbaan/klim dingen van hout. Kosten maar een euro of 4. Werkt prima. 60 cm lang ijzer met een oog boven de grond en een schijf van onder.

http://www.wickey.nl/toebehoor/grondanker-incl-schroef.html

Toch wel grind in de buizen gedaan voor de afwatering?

EBC

En je kan nog met twee planten uitbreiden  ;D.

heijligers

Citaat van: EBC op 15-04-2013  21:16 uHet lijkt wel of ik in mijn eigen tuin sta  ;D. Ziet er goed uit.
Het was een kloonpoging.
Citaat van: EBC op 15-04-2013  21:16 uVoor de tuien heb ik bij een tuincentrum grondankers gekocht, die gebruikt worden voor het verankeren van klimtoestellen. Je weet wel van die houten schommel/glijbaan/klim dingen van hout. Kosten maar een euro of 4. Werkt prima. 60 cm lang ijzer met een oog boven de grond en een schijf van onder.

http://www.wickey.nl/toebehoor/grondanker-incl-schroef.html
Die hadden ze bij mijn palenboer ook, maar niet zo lang. Ik vond het er minder stevig uit zien (weinig oppervlakte) voor in de droge zandgrond.
Citaat van: EBC op 15-04-2013  21:16 uToch wel grind in de buizen gedaan voor de afwatering?
Ja, ik had goed alle tips bestudeert.

heijligers

Citaat van: EBC op 15-04-2013  21:20 uEn je kan nog met twee planten uitbreiden  ;D.
Die kunnen inderdaad nog aan de buitenkant.

En als over een paar jaar de kinderen te groot zijn voor de schommel (rechts net uit beeld), dan kan er nog zo'n zelfde stellage naast staan. Het is nog even de vraag of mijn vrouw er ook zo over denkt  ;D.

Een kleine check op het omgevingsloket online leert dat voor dit bouwwerk eigenlijk een omgevingsvergunning vereist is, maar dat zagen we door de vingers  >:D .

EBC

Citaat van: heijligers op 15-04-2013  21:27 uEen kleine check op het omgevingsloket online leert dat voor dit bouwwerk eigenlijk een omgevingsvergunning vereist is, maar dat zagen we door de vingers  >:D .

Als je het vraagt, dan mag het niet... ;)

heijligers

Hier nog een laatste plaatje. Maximaal 2x2 stengels per plan mogen omhoog groeien. Waar geen bamboe staat blijft de groei wat achter. Vooral de Cascade staat er wat zielig bij. Het lintje is om de kids uit het net ingezaaide gras te houden.

Kinnie

Leuk topic!

Wat ik me afvraag:

- Moet de tuidraad steeds een aparte kabel zijn die bovenaan de buitenste paal is vastgemaakt en naar het grondanker loopt?
Of kan je b.v. de bovenste horizontale kabel (waar de verticale steundraden voor de hop aan zijn vastgemaakt) ook als tuidraad gebruiken en hem vanaf de 2 buitenste palen laten doorlopen naar de grondankers? Of maakt dat helemaal niets uit voor de stevigheid?

- Ik vermoed dat in een constructie met drie palen, waarbij de middelste als ondersteuning dient en niet hellend wordt geplaatst, een tuidraad plaatsen niet nodig is/niet veel zin heeft?

- Wat is de beste manier om de tuidraden/horizontale kabel aan de palen vast te maken? Gewoon m.b.v. een oog in de paal, of zijn er betere manieren?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.