Donker dubbelachtig biertje

Gestart door Adbrouwt, 21-02-2013 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Ben van plan een donkere dubbele te maken.
Mijn eerste bier met donkere mouten. Wat zijn er veel verschillende donkere mouten.
Ik heb gekeken of de kleur een beetje overeen kwam met de stijl.
Kan mij iemand vertellen of er meer donker mout in kan of wordt hij dan te bitter.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptdubbel dikke cornelia
KenmerkOBBK 2012 D3 - Dubbel - Ivo Kuijpers
Brouwdatum17-2-2013
BiertypeDubbel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement74,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,6 liter
Maischdikte2,7 l/kg
Maischwater15,2 liter
Spoelwater15,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur70 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 357,4 %3523 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC32,6 %2000 gr16 EBC
Carafa type 30,8 %50 gr1300 EBC
Chocolademout1,1 %65 gr900 EBC
Kandijsuiker (bruin)8,1 %500 gr10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %30 gr90 minuten27 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
169°C60 minuten2,7 l/kg
278°C2 minuten2,7 l/kg

De gist is het beste alternatief om een dubbel trapistachtig bier te maken of zit ik mis.

Wie helpt mij in deze donkere dagen over de donkere mout vragen.  :weetniet:


citrasimcoe

Hij kan best iets lichter voor een dubbel (wat je zelf wilt).
Carafa ken ik niet; verder ziet de moutstort er goed uit. Ambermout is ook een optie (2 tot 7 %).

1070 is ook wel aan de hoge kant denk ik voor een dubbel; kan een paar punten lager (licht er aan wat je wilt)

S-33 heb ik wel goede resultaten mee gehad voor een dubbel. De T58 schijnt ook goed te werken.

Cascade is natuurlijk geen traditionele hop voor dubbel maar of dat na 90 minuten koken nog veel uitmaakt weet ik niet. Ik gebruik Hallertau Perle als bitterhop voor dit soort bieren.

ciesvandekwis

ik heb net een dubbeltje gebotteld met opgekweekte Westmalle gist. Ging op 12 uur van 1050 naar 1010  :nut:

Misschien heb je iets aan deze draad:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21925.msg330011.html#msg330011

Adbrouwt

Citaat van: ciesvandekwis op 21-02-2013  18:45 uiMss heb je iets aan deze draad:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21925.msg330011.html#msg330011
Bedankt, ik zie meteen dat je ontbitterd chocolade mout gebruikt. Geeft dat een hele andere smaak dan niet ontbitterd.

Citaat van: Aart op 21-02-2013  18:06 uHij kan best iets lichter voor een dubbel (wat je zelf wilt).

S-33 heb ik wel goede resultaten mee gehad voor een dubbel. De T58 schijnt ook goed te werken.

Cascade is natuurlijk geen traditionele hop voor dubbel maar of dat na 90 minuten koken nog veel uitmaakt weet ik niet. Ik gebruik Hallertau Perle als bitterhop voor dit soort bieren.

Ik houd wel van een stevig biertje. Goed te horen dat S-33 goed bruikbaar is. De Cascade is inderdaad een restje wat ik nog had liggen. Ik heb nog Perle liggen maar deze is al twee jaar oud en bij kamer tempertuur en vershoud clip bewaard. Dat wordt gokken voor de bitterheid. Ik wil eerst beter de donkere mouten leren kennen.

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 21-02-2013  18:45 uIk heb net een dubbeltje gebotteld met opgekweekte Westmalle gist. Ging op 12 uur van 1050 naar 1010  :nut:

En dat is een teken dat je te veel gist hebt toegevoegd...

Adbrouwt

Vandaag gebrouwen en ik wilde jullie het extra ingrediënt van de dubbel niet onthouden.  :huilen: :huilen:



Ik was aan het koelen en dat lekte aan alle kanten en toen ik op de thermometer keek (probe wordt door wasknijper vastgehouden) was deze in het wort verdwenen hahaha.
Dat is echt nog een houten knijper uit grootmoeders tijd daar zitten vast nog wel enkele antieke bacteriën op.  :police:

Moet zeggen dat ik hem nu wel knijp hoe mijn dubbel biertje gaat worden. Iemand soortgelijke ervaringen en proefresultaten na een knijper toevoeging. :weetniet:

heijligers

Had je die er beter niet in kunnen laten voor een vleugje "wood aged" ?  ;)

Ik heb hier geen ervaringen mee, als het besmet is kun je een zuurtje krijgen. Ik heb ooit van Sjakie een dubbel-geïnfecteerd geproefd. Die rook naar zuurkool, maar het zuurtje in de smaak was niet vies, eigenlijk best lekker. Het was natuurlijk wel een mislukt bier.

Ik neem aan dat de knijper in het gekoelde wort heeft gelegen? Anders is er niet zo veel aan de hand vermoed ik.

Adbrouwt

Citaat van: heijligers op 22-02-2013  21:15 uHad je die er beter niet in kunnen laten voor een vleugje "wood aged" ?  ;)
Haha wood aged misschien ga ik het nog vermelden op het etiket.
In 48 uur van 1079 naar 1030 snelle gist die S-33.  :gistsmile:
Dan in zeven dagen van 1030 naar 1028. Vandaag gebotteld. Leek mij vrij hoog 1028 maar er zat nauwelijks nog leven in het vat. Moet ik mij zorgen maken over bierbommen? :nut:
 Het jonge bier smaakte nog niet zuur dus misschien valt het mee met de wasknijper.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 03-03-2013  15:46 uIn 48 uur van 1079 naar 1030 snelle gist die S-33.  :gistsmile:
Dan in zeven dagen van 1030 naar 1028. Vandaag gebotteld. Leek mij vrij hoog 1028 maar er zat nauwelijks nog leven in het vat. Moet ik mij zorgen maken over bierbommen? :nut:

Je hebt een vergistingsgraad van 64,6%. De S-33 heeft een gemiddelde SVG van 71%. Je hebt 8% suiker toegevoegd en op grond daarvan zou je verwachten dat je een hogere SVG zou halen. Ik zou het niet helemaal vertrouwen...

Regelmatig een flesje openmaken om de zaak in de gaten te houden lijkt mij gewenst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.