Nogmaals het aantal hobbybrouwers in Nederland

Gestart door Adrie, 19-02-2013 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2013  09:38 uWe hebben 12.000 hobbybrouwers...

Hoe kom je aan dat getal?

heijligers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2013  09:38 uWe hebben 12.000 hobbybrouwers dus dat is ruim gezegd 0.28% van alle hobbybrouwers die het hebben laten weten. Hoe belangrijk vind je jezelf dan als je verwacht dat een organisatie als Brand een heel evenement (waar hun de organisatie voor moeten dragen en natuurlijk rekening moeten houden met talloze agenda's) voor 0.28% van de hele doelgroep gaat verzetten. Ik zou zelfs hoogste verbaasd zijn als ze er al uberhaupt over na gaan denken.
Nogmaals, leg de deelnemers van het ONK 2012 naast die van de Brand Pilswedstrijd. Streep bij Brand alle ONK deelnemers weg en kijk wat je overhoudt  :bijdrage_forum:

Buiten dat 12k hobbybrouwers een heel ruime schatting is neemt maar een fractie daarvan deel aan de genoemde wedstrijden. Van die deelnemende fractie is een deel hier actief, waarvan de meerderheid problemen heeft met de huidige gang van zaken.

Caspar

Er zijn vele mensen in Nederland die een zakje moutextract in een pan mikken, maar fanatieke hobbybrouwers zijn er echt niet zo enorm veel hoor. Ik loop al behoorlijk wat jaartjes rond op hobbybrouw evenementen en je komt toch vaak de zelfde mensen tegen.

ONK en Brand vissen wel degelijk in de zelfde vijver en het is beter voor beide om het op een ander weekend te organiseren. Ik zou persoonlijk graag op beide evenementen aanwezig willen zijn, het is niet dat ik moet kiezen tussen PSV en Ajax  ;) .

Inderdaad, sommige hobbybrouwers vinden het minder problematisch om het halve land door te racen... maar dat staat los van de datum.

Adrie

Pint en de organisatie van het ONK van volgend jaar hebben in ieder geval afgesproken dat zij het ONK en de Brand wedstrijd van 2014 beter op elkaar gaan afstemmen. Dat betekent óf organiseren in een ander weekend óf gezamenlijk de wedstrijd houden. Dat laatste zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar het eerste is natuurlijk altijd te realiseren.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adrie op 19-02-2013  09:53 uHoe kom je aan dat getal?
Volgens PINT. Die website had ik geraadpleegd op 01-02-2013 rond de klok van 16.00. Als je gelukkig wordt van de exacte bronvermelding kan ik het nog wel gaan nazoeken.
De volgende keer zal ik beter op de bronvermelding letten. ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: heijligers op 19-02-2013  10:02 uNogmaals, leg de deelnemers van het ONK 2012 naast die van de Brand Pilswedstrijd. Streep bij Brand alle ONK deelnemers weg en kijk wat je overhoudt  :bijdrage_forum:

Buiten dat 12k hobbybrouwers een heel ruime schatting is neemt maar een fractie daarvan deel aan de genoemde wedstrijden. Van die deelnemende fractie is een deel hier actief, waarvan de meerderheid problemen heeft met de huidige gang van zaken.
Zou dat dan niet eerder een probleem zijn voor Brand als voor de mogelijke deelnemers? Als die groep kiest voor het ONK kan Brand zich achter de oren krabben over wat er mis is gegaan en mogelijkerwijs tot dezelfde conclusie komen als dat de klagers doen. Verder is het een mooie manier om meer mensen te enthousiasmeren om deel te nemen aan een dergelijke wedstrijd. Ik ga er tenminste voor het gemak vanuit dat dat het doel is en niet om steeds dezelfde 65 mensen op bezoek te krijgen voor de wedstrijd.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2013  09:38 uEens met Herman en Hans. Zoals al eerder aangegeven maken we ons echt druk om niets. Er zijn hier 33 mensen die laten weten bezwaar te hebben tegen de gelijktijdige organisatie van evenementen. We hebben 12.000 hobbybrouwers dus dat is ruim gezegd 0.28% van alle hobbybrouwers die het hebben laten weten. Hoe belangrijk vind je jezelf dan als je verwacht dat een organisatie als Brand een heel evenement (waar hun de organisatie voor moeten dragen en natuurlijk rekening moeten houden met talloze agenda's) voor 0.28% van de hele doelgroep gaat verzetten. Ik zou zelfs hoogste verbaasd zijn als ze er al uberhaupt over na gaan denken.

Ik snap best dat het voor sommige mensen die het lastig vinden om keuzes te maken jammer is. Maar dat is dan maar jammer. Je kan niet alles hebben wat je wil. Dan doe je het ene jaar Brand en het andere jaar ONK als het toevallig samen loopt. Misschien dat Brand alle ophef (van maar liefst 33 leden waaronder nog niet eens 88% uitsluitend voor het ONK kiest) meeneemt in hun organisatie voor volgend jaar. Mijn idee is dat het toch weer rond de periode van de week van het Nederlandse bier georganiseerd gaat worden dus kunnen we de topics 2014 ev. ook al aanmaken.

Of we leren gewoon te kiezen en hebben veel lol bij het ONK óf bij Brand. Je zou maar tevens een enorme voetbal fan zijn. Dan heb je elke zondag een probleem.

Nu is het eigenlijk te hopen dat er volgend jaar alle grotere brouwerijen in dezelfde week een evenement van dit kaliber gaan organiseren. Dan wordt het nog een leuk iets over hoe iedereen elkaar af gaat troeven met de leukste dingen of nieuwe snufjes.

Die 12.000 hobbybrouwers is niet meer dan een wilde gok.
Naar mijn idee zijn het veel en veel meer. Het ligt er maar aan wie je meetelt. Als je alleen degenen telt die hier actief is zijn het niet zo veel maar als je iedereen telt die zo 1 of 2 keer per jaar met wat moutextract of een blik een biertje brouwt dan zijn het misschien wel 50.000 tot 80.000. En misschien zelfs wel meer. Niemand van ons weet het. Wat ik zie is dat er diverse leveranciers zijn die elkaar heftig beconcurreren en dat de hoeveelheid grondstoffen die aangeboden worden alsmaar toeneemt. Met maar 12.000 hobbybrouwers kan dat nooit bedrijfseconomisch verantwoord zijn.

Maar het exacte aantal hobbybrouwers is minder relevant. Waar het om gaat is her aantal hobbybrouwers dat deelneemt aan wedstrijden. Dat zijn er niet zo veel. Hooguit 250 man. En die relatief kleine club wordt uiteen gespleten door twee evenementen daags na elkaar.

Zelf ben ik sterk verbonden aan het ONK. Daar heb ik in het verleden veel energie gestoken als organisator. En al jaren probeer ik alle recepten van de prijswinnaars te verzamelen. Voor mij is er eigenlijk geen keuze. Het ONK is sinds jaar en dag dé grootste wedstrijd voor hobbybrouwers. Daar wil ik gewoon bij zijn. Als ik ook naar Brand ga zal ik een gedeelte van het ONK gebeuren moeten missen. Dat was niet nodig geweest als er een betere afstemming had plaatsgevonden. Jammer, jammer en jammer. Hierbij beëindig ik mijn klaagzang. Er is nu niets meer aan te doen. Het zij zo.

heijligers


koffie

Alle incidentele blik- en extractbrouwers meenemen in een telling slaat natuurlijk nergens op.
Niemand bij Brand zal je serieus nemen als je met een blik blikbrouwsel een inzending doet. Evenmin zal iemand die 1 a 2 keer per jaar een blikkie openscheurt denken dat hij een kans maakt op een kampioenschap bierbrouwen.
Dat Brand nog gelinkt is aan de week van het bier kan ik me gezien de commerciële belangen voorstellen, echter heeft de basis van ONK niets met die week te maken, hooguit de locatie waar het gehouden word, en er is dit jaar gebleken dat dit een aardige invloed op de datum heeft.

McMelloW

Citaat van: koffie op 20-02-2013  08:34 uAlle incidentele blik- en extractbrouwers meenemen in een telling slaat natuurlijk nergens op.
Niemand bij Brand zal je serieus nemen als je met een blik blikbrouwsel een inzending doet. Evenmin zal iemand die 1 a 2 keer per jaar een blikkie openscheurt denken dat hij een kans maakt op een kampioenschap bierbrouwen.
Waarom slaat dit dan wel nergens op?
Waarom zal men een blikbrouwsel of een extractbrouwsel niet serieus genomen moeten worden?  :weetniet:
Dit is toch wel een erg neerbuigende houding naar de blik- en extract- brouwers.

koffie

Ooit een kandidaat bij een kookprogramma op TV gezien die niet verder kwam dan het opwarmen van een blik soep?

Adrie

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:03 uOoit een kandidaat bij een kookprogramma op TV gezien die niet verder kwam dan het opwarmen van een blik soep?

Oh, dus jij denkt dat een goed bier maken ophoudt na het koelen?

koffie

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  16:09 uOh, dus jij denkt dat een goed bier maken ophoudt na het koelen?
?

Adrie

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:17 u?

Dat zegt inderdaad genoeg.  ;D



Het meesterschap van de brouwer toont zich voor een groot deel tijdens de vergisting.

koffie

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  16:24 uDat zegt inderdaad genoeg.  ;D
Het meesterschap van de brouwer toont zich voor een groot deel tijdens de vergisting.
Mijn vraagteken sloeg erop dat ik je reactie niet begreep. Dat jij mij woorden in de mond probeert te leggen zegt wellicht meer over jouw ..

Ik geef alleen aan dat je op een Brand/ONK niet aan hoeft te komen met een aangelengd blik van Brewferm.

Albertus

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:28 uMijn vraagteken sloeg erop dat ik je reactie niet begreep.

Dat zegt inderdaad genoeg.

Bert

William

Citaat van: Jacques op 19-02-2013  21:39 uDie 12.000 hobbybrouwers is niet meer dan een wilde gok.

Als je hier beschouwingen op los wil laten dan kun je denk ik beter uitgaan van het aantal brouwers dat bij verenigingen is aangesloten (incl. fora). Dat zal een beter beeld geven van het aantal "actieve brouwers". Volgens mij waren er via het Labo zo'n 750 leden als ik het niet mis heb. Als er bij een wedstrijd zo'n 450  inzendingen zijn en gemiddeld 3 inzendingen per brouwer dan zou zo'n 20% van de Labo leden aan een wedstrijd meedoen.

Waarschijnlijk zal het percentage een stukje lager zijn omdat ook veel actieve brouwers niet bij een vereniging zitten maar het zal denk ik wel zo'n 10% zijn.


Albertus

Citaat van: William op 20-02-2013  17:56 uWaarschijnlijk zal het percentage een stukje lager zijn omdat ook veel actieve brouwers niet bij een vereniging zitten maar het zal denk ik wel zo'n 10% zijn.

Op hoeveel hobbybrouwers in Nederland kom jij dan uit?

Bert

William

Citaat van: Albertus op 20-02-2013  18:01 uOp hoeveel hobbybrouwers in Nederland kom jij dan uit?

Het ging me hier om de actieve brouwers, niet het totaal aantal brouwers in Nederland. Misschien dat het aantal brouwers weer een factor 10 groter is dan zou ik op zo'n 15.000 uitkomen.

RobinB

Alles valt of staat met de definities van een "hobbybrouwer" en een "actieve hobbybrouwer". Zolang die niet duidelijk zijn, kan je alle kanten op. ;)

William

Citaat van: RobinB op 20-02-2013  19:27 uAlles valt of staat met de definities van een "hobbybrouwer" en een "actieve hobbybrouwer". Zolang die niet duidelijk zijn, kan je alle kanten op. ;)

In dit draadje ging het vooral om het aandeel hobbybrouwers dat zou moeten kiezen tussen óf het ene óf het andere evenement. Dan heb je het volgens mij meer over de mensen aangesloten bij verenigingen en/of fora.

Jacques

Citaat van: William op 20-02-2013  19:42 uIn dit draadje ging het vooral om het aandeel hobbybrouwers dat zou moeten kiezen tussen óf het ene óf het andere evenement. Dan heb je het volgens mij meer over de mensen aangesloten bij verenigingen en/of fora.

Daar ging het oorspronkelijk wel over.

Door mij was gereageerd op het feit dat op de PINT-site dat het aantal hobbybrouwers in Nederland zo'n 12.000 zou bedragen. Dat is een schatting die volgens mij nergens op gebaseerd is. Het zijn er vele en vele meer. Die blikbrouwer die twee keer per jaar een brouwsel maakt moet je gewoon meetellen. Ook zij brouwen bier als hobby.

Er zijn genoeg aanwijzingen dat het aantal hobbybrouwers veel hoger ligt dan 12.000. Ik baseer mij daarbij op:
- de omvang van de verkoop van zelfbrouwartikelen. Zo heeft Brouwmarkt bijvoorbeeld 7 personeelsleden;
- de verkoopcijfers van het boek van Adrie;
- de bezoekerscijfers van deze site.


RobinB

Citaat van: Jacques op 20-02-2013  22:42 uEr zijn genoeg aanwijzingen dat het aantal hobbybrouwers veel hoger ligt dan 12.000. Ik baseer mij daarbij op:
- de omvang van de verkoop van zelfbrouwartikelen. Zo heeft Brouwmarkt bijvoorbeeld 7 personeelsleden;
- de verkoopcijfers van het boek van Adrie;
- de bezoekerscijfers van deze site.

Ook voor jou geldt:
Wat is je definitie van een hobbybrouwer?
Zonder dat kan je niks.
Mooiste is nog wanneer we het gezamenlijk eens (kunnen) zijn over die definitie.

Aan je inclusiecriteria te zien lijkt ook ieder met interesse in bierbrouwen een hobbybrouwer? Dat lijkt mij erg ruim.

Jacques

Waarom zo vastpinnen aan precies omschreven definities. Dat doe je bij iemand die als hobby schilderijen maakt ook niet. Is hij of zij pas een hobbyschilder indien elke maand een schilderij produceert. Ik denk het niet. Datzelfde geldt voor een schrijver. Als het boek uitgegeven is blijf je schrijver ook schrijf je geen enkele letter meer.

Voor mij is een hobbybrouwer iedereen die op welke wijze dan ook een paar keer gebrouwen heeft.

Een ander verhaal is het als je een schatting wilt maken van het aantal actieve hobbybrouwers. Dan moet je gaan kijken naar de omzet van de leveranciers en delen door een factor voor het aantal keren dat een actieve hobbybrouwer brouwt. Maar die factor is natuurlijk ook arbitrair. Want wat is een actieve hobbybrouwer? Is dat 1 keer per jaar of 20 keer per jaar brouwen? En gedurende welke periode? Wordt je pas beschouwd als actieve brouwers als je meer dan een jaar brouwt of volstaat 6 keer brouwen in 4 maanden tijd ook?
Kortom een definitie van een actieve brouwer is niet te geven.

seed7

Citaat van: RobinB op 21-02-2013  07:42 uWat is je definitie van een hobbybrouwer?

Hoewel ik ~25 jaar niet gebrouwen heb, heb ik me al die tijd toch wel een beetje brouwer gevoeld. Of ik dat gevoel ook had gehad als ik voor dat intermezzo maar een enkel blikje had gebrouwen weet ik niet.

Frequentie zegt me in deze niet zoveel, als iemand 1x per jaar 100 l wort buiten zet voor lambiek en verder niets doet is het voor mij een hobbybrouwer. Iemand die iedere verjaardag een blik krijgt en dat trouw brouwt niet.

Aan de leveranciers afmeten is mijns inziens ook een lastige, ze doen niet alleen bier. Wel interessant er leveranciers zijn die in de huidige markt groeipotentieel zien. Blijkbaar zit doe het zelf voedsel een beetje in de lift, niet allen bier of wijn, maar ook  wecken, zuurkool etc.

Het is meer gevoel van de brouwer dan iets anders wat bepaald of het een hobbybrouwer is. Niet echt te kwantificeren dus.

s7. (die vanmiddag maar weer eens wat ravioli in elkaar gaat knutselen)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.