Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nogmaals het aantal hobbybrouwers in Nederland  (gelezen 33761 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Nogmaals het aantal hobbybrouwers in Nederland
« Reactie #100 Gepost op: 02-05-2014 23:18 u »
Het doen van goed onderzoek is moeilijker dan je denkt. Als je onder hobbybrouwend Nederland een enquête rond stuurt kun je geen uitspraak doen over de gehele bevolking. Bij een goed onderzoek moeten betrouwbaarheid en validideit gewaarborgd zijn.

Het CBS zou een heel eind kunnen komen.
Maar of die het aantal hobbybrouwers nu hoog op hun "to do"-lijstje hebben staan?

En dan nog zal je eerst een definitie moeten hebben van wat een hobbybrouwer is. ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 03-05-2014 09:13 u »
2,5 :) ben nog maar net begonnen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 03-05-2014 17:53 u »
Er is natuurlijk wel een manier om redelijk betrouwbaar het aantal (actieve) hobbybrouwers te achterhalen.
Alleen heb je daarvoor de medewerking van de leveranciers nodig. Maar ik denk niet dat zij bereid zijn ons inzicht te geven in hun verkoopcijfers.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 03-05-2014 19:01 u »
Alleen heb je daarvoor de medewerking van de leveranciers nodig.
Ik denk niet dat dat vol-/afdoende is.
Immers, is iedereen die mout hop en gist heeft gekocht een hobbybrouwer?

Zo kom je steeds weer terug bij de definitie. Pas wanneer je die hebt/daar consensus over is, kan je beginnen met tellen. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 03-05-2014 23:39 u »
Ik denk niet dat dat vol-/afdoende is.
Immers, is iedereen die mout hop en gist heeft gekocht een hobbybrouwer?

Zo kom je steeds weer terug bij de definitie. Pas wanneer je die hebt/daar consensus over is, kan je beginnen met tellen. :)

Het gaat om een redelijke indicatie/schatting. Of het nu 52.479 zijn of 48.264 maakt eigenlijk niet uit. In beide gevallen zijn het er ongeveer 50.000.

En ik ga er niet van uit dat buiten hobbybrouwers er veel mensen zullen zijn die een combinatie van mout, hop of gist bestellen. Zo veel andere dingen kun je niet met mout en hop...

En wat betreft de brouwfrequentie voordat je aangemerkt mag worden als een echte hobbybrouwer komen we toch niet uit. Mijn insteek is dat iedereen moet meetellen die ooit wel eens een biertje thuisgebrouwen heeft op welke wijze dan ook. En dan zijn het er heel veel... Maar hoeveel? Elk jaar in ieder geval steeds meer...

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #105 Gepost op: 03-05-2014 23:52 u »
De definitie is een ding maar misschien nog wel belangrijker is waarom je het aantal hobbybrouwers wilt weten. Waarom?

Als je een winkel wilt beginnen zijn mensen die jaarlijks een enkel blikje kopen ook klanten, als je er hier maar genoeg van hebt kun je ook rond komen. Wil je een ervaring/kennis database opbouwen heb je niet heel veel aan mensen die jaarlijks een enkel blikje brouwen. Als je een forum hebt met het doel om zoveel mogelijk hits (reclame inkomsten) te krijgen dan hoeft men helemaal geen bier te brouwen, dan telt iedereen mee die maar een beetje geïnteresseerd is.

Dus met welk doel wil je het aantal hobbybrouwers weten, als je dit weet kun je het pas over de definitie hebben.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #106 Gepost op: 04-05-2014 08:06 u »
Mwa... Stel dat ik een presentatie wil houden over hobbybrouwen in Nederland is het altijd goed om met wat cijfers te komen (bijv. Hoeveel mensen er nu eigenlijk in Nederland thuis brouwen). Ik hoef daar geen commercieel oorgmerk mee te hebben als ik die informatie wil hebben.

De NOS heeft in bijna elke uitzending van hun journaal wel cijfers over een onderwerp. Vaak alleen om de schaal aan te duiden. Als zij je vertellen over het aantal boeren in Nederland bij een onderwerp over melkveehouderij wil dat niets zeggen over hun intenties, louter dan het vertrekken van informatie in het belang van de informatieverstrekking. Het is een schaalaanduiding om je een idee te geven waar je het over hebt. Zo ook met hobbybrouwend Nederland.
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Puur om de informatie.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 04-05-2014 08:22 u »
En ik ga er niet van uit dat buiten hobbybrouwers er veel mensen zullen zijn die een combinatie van mout, hop of gist bestellen. Zo veel andere dingen kun je niet met mout en hop...

Nou Jacques, mout wordt ook door o.a. bakkers ('Tarvo moutbrood') en stokers gebruikt, en in het hopthee wordt ook wel gedronken door mensen met slechte nachtrust enz.

Maar -het klinkt misschien niet zo wetenschappelijk/prikkelend- 'alles weten maakt niet gelukkig'.
En eigenlijk zijn er misschien momenteel wel genoeg hobbybrouwers? Als iedereen het doet gaat het bijzondere er toch ook wel een beetje af?

Het was ook een overweging bij ons Gilde (Groningen) of we nu we met een mooie en gezellige club van een kleine 50 leden door moeten groeien naar bv 100? Het heeft voor- en nadelen.

Groetjes, Toon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #108 Gepost op: 04-05-2014 10:51 u »
Nou Jacques, mout wordt ook door o.a. bakkers ('Tarvo moutbrood') en stokers gebruikt, en in het hopthee wordt ook wel gedronken door mensen met slechte nachtrust enz.

Maar -het klinkt misschien niet zo wetenschappelijk/prikkelend- 'alles weten maakt niet gelukkig'.
En eigenlijk zijn er misschien momenteel wel genoeg hobbybrouwers? Als iedereen het doet gaat het bijzondere er toch ook wel een beetje af?

Ik had het ook net voor niets over een combinatie van mout en hop. In brood gaat geen hop en in hopthee geen mout  ;D

Wat ik zie is dat de bekendheid met de hobby gegroeid is de laatste jaren. En ook dat de bezoekersaantallen op deze site gegroeid is. Alhoewel die de laatste tijd weer aan het afnemen zijn.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #109 Gepost op: 04-05-2014 10:59 u »
En ook dat de bezoekersaantallen op deze site gegroeid is. Alhoewel die de laatste tijd weer aan het afnemen zijn.
Ben benieuwd naar de hoeveelheid groei na 24 mei ;)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #110 Gepost op: 04-05-2014 21:33 u »
Mijn insteek is dat iedereen moet meetellen die ooit wel eens een biertje thuisgebrouwen heeft op welke wijze dan ook. En dan zijn het er heel veel...
Volgens die definitie zijn het er inderdaad vrij veel.
Als je aanhoudt:"iedereen die op z'n minst wel eens gespeeld heeft met de gedachte zelf bier te brouwen, t/m degenen die daad bij gedachte hebben gezet.", dan zijn het er nog veel meer.
Hou je zoals MO aan, minimaal 4 brouwsels per jaar, dan zijn het er weer minder.

Bezoekers van de site zegt ook alleen iets over interesse, niet over hobbybrouwers.
Ergo; de definitie bepaalt het aantal. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #111 Gepost op: 04-05-2014 22:21 u »
Hou je zoals MO aan, minimaal 4 brouwsels per jaar, dan zijn het er weer minder.

4 brouwsels per jaar is volstrekt willekeurig. Als je minimaal 4 brouwsels per jaar doet ben je een behoorlijk actieve brouwer. Zeggen dat je geen hobbybrouwer bent als je minder dan 3 brouwsels per jaar doet doet geen recht aan bestaan van de vele hobbybrouwers die zo nu en dan brouwen.

Ik heb wel eens meer de vergelijking gemaakt met een schrijver van boeken. Hoeveel boeken moet iemand geschreven hebben voordat hij schrijver genoemd mag worden?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #112 Gepost op: 04-05-2014 22:43 u »
Dat hangt dus inderdaad ook af van de definitie van een schrijver.
Voor een hobbybrouwer is dat niet anders. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #113 Gepost op: 04-05-2014 22:52 u »
In de regel wordt iemand die één boek geschreven heeft al schrijver genoemd...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #114 Gepost op: 04-05-2014 23:13 u »
Volgens die definitie wel inderdaad. :)

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #115 Gepost op: 09-05-2014 19:03 u »
In de regel wordt iemand die één boek geschreven heeft al schrijver genoemd...
Dat ene boek kan steeds herdrukt worden, waardoor je als schrijver schrijver kunt blijven, zonder nog te schrijven. Hobbybrouwers die "bestsellers" brouwen, moeten toch steeds weer aan de slag om iets te presteren  :brouwen:.

Volgens mij ben je nog steeds hobbybrouwer als je zelf vindt dat je hobbybrouwer bent.

Tags: